Ik sluit me aan bij het rijtje van Hizikigrrrl. Als je allergisch bent voor ingrediënten die in zoveel voedingsmiddelen zijn verwerkt, is het belangrijk dat je je eiwitten uit 'volle', ongeraffineerde producten haalt. In de meeste vleesvervangers zit wel wat tarwe of soja of lactose.
Wat ik nog aan het rijtje zou toevoegen:
-probeer alternatieven voor graanproducten, zoals quinoa, bulgur of amaranth. Deze kun je ook koken en ze bevatten veel eiwitten.
-ben je allergisch voor alle noten en zaden? Veel mensen zijn allergisch voor pinda's, maar kunnen vaak andere noten wel verdragen.
-als drank zou je ook kunnen kiezen voor rijstemelk.
-Mocht je echt moeite hebben om aan je minimum hoeveelheid eiwitten te komen (wat met een beetje goed plannen en kiezen geen probleem zou moeten zijn), dan kun je een proteïnepoeder aanschaffen, op basis van rijst. Hier kun je een shake mee maken.
Om zelf andere eiwitrijke voedingsmiddelen te vinden, kun je sites gebruiken waar je per voedingsstof kunt zoeken.
www.nutritiondata.com is ontzettend uitgebreid en handig. Selecteer onder 'Tools' de optie 'Nutrient Search Tool'. Je kunt hier per voedingscategorie (groenten, fruit, peulvruchten, etc.) zien welke voedingsmiddelen de meeste eiwitten bevatten. Je vindt hier bijvoorbeeld dat veganistische spreads op basis van gistextract (in Nederland bijvoorbeeld die van Tartex) veel eiwitten bevatten. Wel even het label checken voor de andere ingrediënten. Ook limabonen bevatten veel eiwitten.
Hoop dat dit je iets helpt.