Vegatopia Forum

kroketten, bitterballen en andere vegetarische snacks

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
Re:Vegetarische bitterballen?
« Reactie #40 Gepost op: 30 mei 2007, 16:54:49 »
Bij die aan de Bornsestraat staat er op de bordjes waar de smaken opstaan zelfs of het sorbetijs is of niet. En ik heb al zo vaak bij die in de stad aan verschillende mensen gevraagd welke smaken sorbet zijn (en ze kwamen altijd met dezelfde smaken)...

En dat is al heel lang zo, want ik ben denk ik nu ongeveer 2,5 jaar vegan, en toen ik dat aan mijn moeder vertelde was een van de eerste dingen die ze zei 'oh, maar dan kun je geen ijs meer eten bij Van der Poel! Onee, ze hebben ook sorbetijs', want die smaken nam zij daarvoor al heel lang (minder calorieën...). En iemand die ik ken die lactose-intolerant is eet daar ook al jaren ijs. :)
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2007, 16:57:35 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

« Reactie #41 Gepost op: 30 mei 2007, 18:06:18 »

Dit gaat niet meer over bitterballen, of wel?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Nick

• 578
« Reactie #42 Gepost op: 31 mei 2007, 11:13:48 »
Nu wel: die van vetara kan je in België ook terug kopen. Een paar weken (maanden?) geleden nog gekocht in de biowinkel.
 :kwijl:
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Gwennepen

« Reactie #43 Gepost op: 20 juli 2007, 19:53:07 »
Kroketten! Maar van hetzelfde recept maak je ook makkelijk bitterballen.
Het komt uit Yes van een week of 12 terug, maar ik doe ook altijd een beetje m'n eigen Gwendingetje.
Benodigdheden.
2 sneetjes oud witbrood.(was bij mij vers, ging best)
150 gram geraspte wortel.
2 bosuitjes in ringetjes gesneden.
80 gram geraspte kaas.
1 groot ei.
1,5 el bloem.
Peper. (Yes zegt zout, maar kaas is ook al zout dus Gwen zegt peper)
Voor het paneren losgklopt ei, bloem en paneermeel.(Yes zegt alleen paneermeel ::))
Frituurolie.

Verkruimel het brood en doe dit samen met de wortelrasp, de bosuitjes, de geraspte kaas, ei en bloem in een kom. Peper erbij.
Alles goed kneden en dan zou je er 16 balletjes van moeten kunnen maken. (Ik maakte 5 kroketten)
Ik heb de kroketten even een halfuurtje in de vriezer gezet en daarna gepaneerd. Ei, bloem, ei, paneermeel. En dan in het frituurvet tot ze een mooi kleurtje hebben.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2007, 19:54:06 door Gwendolyn »

Offline Dot

• 2.630
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #44 Gepost op: 21 juli 2007, 09:54:49 »
Wow, dat klinkt goed!

Ik heb thuis geen frituurpan, maar zit nu toch drie weken in het huis van mijn ouders waar er wel een is, dus dat kan ik hier best even proberen!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Gwennepen

« Reactie #45 Gepost op: 21 juli 2007, 14:19:56 »
Ik denk dat het ook wel zal lukken in een braadpan met olie. :)

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #46 Gepost op: 22 juli 2007, 00:26:49 »
 :gossip:Maar hier is ook een vaatwasser en ik maak met dergelijke experimenten altijd heel veel vies...
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Gwennepen

« Reactie #47 Gepost op: 22 juli 2007, 06:37:36 »
Absoluut daar doen, zou ik zeggen. ;D

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #48 Gepost op: 22 juli 2007, 12:49:14 »
Ik heb pas geleden een frituurpan cadeau gekregen (een heel handige!) en heb toen gelijk de Vetara bitterballen gekocht bij de natuurwinkel. LEKKER! Mijn vleesetende vriendje vond ze ook echt heerlijk, wow. Hoera!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #49 Gepost op: 23 juli 2007, 13:13:21 »
Kroketten
Klinkt wel als een erg lekker recept, maar het zijn toch geen kroketten? De basis voor een kroket is toch een roux (witte saus)?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Gwennepen

« Reactie #50 Gepost op: 23 juli 2007, 15:16:21 »
Heb jij weer gelijk in. Maar hoe moet je het anders noemen als het wel die vorm heeft? Hm, wortelsnack ofzo, maar dat klinkt en beetje als een dieethapje.

Gwennepen

« Reactie #51 Gepost op: 23 juli 2007, 15:17:18 »
Je hebt trouwens toch ook aardappelkroketten. ???

« Reactie #52 Gepost op: 23 juli 2007, 15:22:10 »
Maar geen aardappelbitterballen. :P

[Oeps, altijd oppassen met dat soort uitspraken :-X]
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2007, 15:23:29 door C@ñnibal »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Gwennepen

« Reactie #53 Gepost op: 23 juli 2007, 15:25:32 »
 :O

joyce

« Reactie #54 Gepost op: 23 juli 2007, 16:00:01 »
De konmar verkocht ook lekkere vegetarische bitterballen... geen idee welk merk, maar ze lagen in de koeling (en dus niet in de vriezer). Weet iemand toevallig het merk en waar die ballen tegenwoordig te koop zijn?

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #55 Gepost op: 25 juli 2007, 09:32:13 »
Goodbite misschien? Maar ik weet niet of die nog in het assortiment zitten want 'mijn' C1000 verkoopt ze niet meer. Wel de kroketten, die zijn ook lekker.

P.M

« Reactie #56 Gepost op: 31 juli 2007, 16:51:18 »
Wat betreft die bitterballen.. misschien zijn die falafal balletjes een optie?? Bij de jumbo is van dat poeder te koop waar je alleen nog water bij moet doen, maar zelfgemaakt vind ik ze lekkerder! pittigheid kan je zelf regelen door de hoeveelheid chili die je er in doet... ::)

smikkeltje

« Reactie #57 Gepost op: 06 augustus 2007, 13:48:41 »
Bij de jumbo hebben ze ook vegetarische bitterballen ;)

Loona

« Reactie #58 Gepost op: 05 september 2007, 10:45:54 »
Ik was laatst bij de Biotoop. Deze zit in eindhoven, den bosch en uden.

Hier hebben ze vegetarische bitterballen in de vriezer! Ik heb niet uitvoerig gekeken wat er in zit, en waar het uit bestaat. maar ze hebben ze daar wel!
Ik ga ze nog een keer halen als ik er in de buurt ben.

Loona

« Reactie #59 Gepost op: 05 september 2007, 10:47:37 »
Wat betreft die bitterballen.. misschien zijn die falafal balletjes een optie?? Bij de jumbo is van dat poeder te koop waar je alleen nog water bij moet doen, maar zelfgemaakt vind ik ze lekkerder! pittigheid kan je zelf regelen door de hoeveelheid chili die je er in doet... ::)

Deze heb ik laatst ook geprobeerd. ik heb ze bij de biotoop gehaald. Best smakelijk, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar vers gemaakt ;)

het was trouwens een heel gedoe met die balletjes maken, het spul plakt zo erg, en ik moest mijn handen 3x wassen met zeep voordat alles er pas af was. niet echt een aanrader in dat opzicht dus!