Vegatopia Forum

Vleesvervangers

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #340 Gepost op: 19 maart 2018, 11:01:29 »
daar ben ik bang voor, maar ik zal een lijstje maken en vinkjes zetten met ja en nee. Van de week pak ik er een avondje voor.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vleesvervangers
« Reactie #341 Gepost op: 20 maart 2019, 15:36:10 »
https://www.volkskrant.nl/economie/eetwijzer-is-jackfruit-het-nieuwe-vlees-~b6640009/

Samenvatting: jackfruit is niet voedzaam, niet milieuvriendelijk, geen goede vleesvervanger. Zijn jullie het hiermee eens?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vleesvervangers
« Reactie #342 Gepost op: 20 maart 2019, 15:59:53 »
https://www.volkskrant.nl/economie/eetwijzer-is-jackfruit-het-nieuwe-vlees-~b6640009/

Samenvatting: jackfruit is niet voedzaam, niet milieuvriendelijk, geen goede vleesvervanger. Zijn jullie het hiermee eens?
Jackfruit is inderdaad geen goede vleesvervanger qua voedingswaarde (lijkt me een open deur), wel qua structuur (al heb ik het zelf niet uitgetest). Maar ik vind het een beetje flauw om het dan maar één ster te geven, want in vergelijking met veel kant-en-klaarvleesvervangers (zout, zwaar bewerkt) is het toch echt wel een gezonder alternatief, lijkt me.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Vleesvervangers
« Reactie #343 Gepost op: 20 maart 2019, 16:17:40 »
Ik vind vleesvervanger nog steeds een rare term, omdat je het zo breed uit kunt leggen. Wil je een gerecht maken dat op vlees lijkt, dan is dit soms een goed ingredient, zoals in pulled pork (ik vind dat trouwens niet zo lekker, maar dat is omdat ik alle pulled pork recepten te zoet vind), in dit geval dus wel geschikt als vleesvervanger. Wil je een gerecht maken dat de voedingswaarde van vlees benadert, dan is dit product niet geschikt als vleesvervanger.

Iets anders: Ik vind het vreemd dat producten als hummus nu soms bij de vegetarische producten staan als vleesvervanger. Peulvruchten zijn eiwitrijk en kunnen vlees vervangen, klopt. Maar daarmee is het in mijn ogen nog steeds geen vleesvervanger, het blijft een spread/dip. Moeten de bruine bonen ook maar in het vegetarische schap dan?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vleesvervangers
« Reactie #344 Gepost op: 19 april 2021, 17:32:21 »
Vivera overgenomen door de grootste vleesverwerker ter wereld. Hopelijk pakt dat positief uit.

https://nos.nl/artikel/2377383-braziliaanse-vleesgigant-neemt-nederlandse-vegaburgermaker-vivera-over.html

Aiko

Re: Vleesvervangers
« Reactie #345 Gepost op: 21 april 2021, 10:45:07 »
Ik had daar liever een organisatie achter gezien die niet op vlees gebouwd is (en daar ook nog gewoon mee bezig is, ongetwijfeld).
Vivera hoeft van mij dus niet meer.

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Vleesvervangers
« Reactie #346 Gepost op: 21 april 2021, 11:30:36 »
Het is een beetje als de grote sigarettenfabrikanten die ook vaping hebben omarmd. If you can’t beat them, join them.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Vleesvervangers
« Reactie #347 Gepost op: 21 april 2021, 15:54:01 »
Ik vind dat positief omdat zo het groeiend economisch belang van vleesvervangers blijkt. En de publicitaire kracht van dergelijke grote firma's sommige vleeseters mogelijk kan verleiden tot het eten van vleesvervangers. Het enige dat ik vrees is dat de vervangers wat te veel op echt vlees gaan lijken.

Aiko

Re: Vleesvervangers
« Reactie #348 Gepost op: 21 april 2021, 22:25:39 »
Ik vind dat positief omdat zo het groeiend economisch belang van vleesvervangers blijkt.

En dat geld vloeit nu naar een producent die óók gewoon nog vlees blijft produceren. En er in zal blijven investeren, waarschijnlijk. Ik gun mijn geld liever aan een charmantere partij, ook al is het doel goed. Een charmantere partij heeft ook wel een goed doel waar geld heen kan...

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vleesvervangers
« Reactie #349 Gepost op: 21 april 2021, 22:36:24 »
En dat geld vloeit nu naar een producent die óók gewoon nog vlees blijft produceren. En er in zal blijven investeren, waarschijnlijk. Ik gun mijn geld liever aan een charmantere partij, ook al is het doel goed. Een charmantere partij heeft ook wel een goed doel waar geld heen kan...
Uiteindelijk hangt het succes van vleesvervangers ervan af of ze commercieel interessant zijn, voor een aantrekkelijke prijs te koop zijn, en lekker smaken. Goede intenties (en gezondheidsaspecten) spelen slechts een kleine nicherol.

De kritiek op het vegetarische/plantaardige aanbod van fastfoodketens zoals McDonalds is vaak dat is aangetoond dat er hierdoor niet minder vleesburgers worden verkocht: integendeel, want nu kan de vegetariér in een vriendengroepje niet meer als tegenargument voor een bezoek gebruiken dat hij er niets kan krijgen. Dit geldt echter niet automatisch voor bedrijven die ook vlees produceren: in Duitsland heeft de Rügenwalder Mühle in de afgelopen jaren de vleesproductie flink afgebouwd en verdient inmiddels (meer dan) 40% van zijn omzet aan vegetarische en plantaardige alternatieven.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Vleesvervangers
« Reactie #350 Gepost op: 22 april 2021, 07:44:20 »
Om reden van deze laatste evolutie durf ik wel positief te zijn. Er wordt zo iets in gang gezet: grote (ook vleesverwerkende) bedrijven willen hun vegetarische producten verkopen en sporen door marketing, kwaliteitsverbetering en prijzen de consument aan tot gedeeltelijk vlees verlaten. Die leert vleesvervangers meer appreciëren en een kritische drempel wordt bereikt: dat zie je nu al aan het grote vegetarisch aanbod in warenhuizen. (Ook van andere multinationals als Nestlé.) Het neemt niet weg dat kleinere, uitsluitend vegetarische producenten (zoals Greenway) sympathieker ogen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vleesvervangers
« Reactie #351 Gepost op: 19 oktober 2021, 21:16:13 »
Hele lekkere stamppot spinazie, met een hele vieze vegaburger van AH, de merkloze AH variant.
Je bedoelt de AH vegetarische basisburger? Ik vond die niet erg bijzonder, maar met een fijne textuur en een aangename, maar wel erg neutrale smaak. Wat vond jij er 'heel vies' aan?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Vleesvervangers
« Reactie #352 Gepost op: 20 oktober 2021, 00:30:51 »
Die inderdaad Eelco! Ik vond de structuur niet lekker, vettige film in mijn mond, geen fijn mondgevoel, ik vond hem echt naar niets smaken. De gewone Garden Gourmet burgers vind ik wel aardig maar deze heb ik weggegooid na twee happen. Dat doe ik niet snel, dit is echt mijn burger niet. Maar goed, ik ben sowieso niet zo’n fan van vleesvervangers, ik kan me voorstellen dat anderen hem wel lekker vinden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Vleesvervangers
« Reactie #353 Gepost op: 04 november 2021, 11:14:58 »
Ik heb naar aanleiding van https://www.vegatopia.com/vega/producten/vegaburgers-en-zo/14986-greenforce-mix-voor-vleesvervangers een pakket met verschillende producten van Greenforce gekocht. Het spul is erg makkelijk te verwerken en de poeders zijn houdbaar en zitten in een papieren zakje. Lekker handig om in huis te hebben dus. En, in tegenstelling tot andere vleesvervangers weinig afval.
Ik ben met de burgers begonnen. Zonder extra toevoegingen was ik niet enthousiast, de smaak was muffig en de structuur klef. Met een gesnipperd uitje en knoflook en een boel specerijen is het wel te doen, maar wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar.
Gisteren heb ik de Zweedse gehaktballetjes geprobeerd. Die hebben zonder extra toevoegingen een lekkere smaak en fijne structuur. Die ga ik wel vaker kopen. De andere producten heb ik nog niet geprobeerd.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Vleesvervangers
« Reactie #354 Gepost op: 16 november 2021, 17:42:15 »
En over de schnitzel ben ik ook enthousiast. Lekkere bite en goed van smaak.