is het bij mensen niet andersom...
Zo heb je de hersenen die moeten wel op de juist manier werken wil jij überhaupt een bewustzijn hebben...
Ik ontken niet het hele bestaan van bewustzijn in een plant.. Dat zou best kunnen.
Maar dit lijkt een beetje op dat jij een bepaald idee hebt, en daar bewijs voor zoekt, en bewijs dat het enigszins op een andere manier zou kunnen zijn negeert, of verdraait...
Ik geloof idd dat een mens meer is dan alleen een fysiek en mentaal lichaam, namelijk dat het ook een spiritueel aspect heeft. Dat alle 3 met elkaar in verband staan en het daarom twee kanten op kan werken. Daar zoek ik dan geen bewijs meer voor, wel test ik het met mijn werkelijkheid. Ik ontken niet dat het best op een andere manier zou kunnen zijn, maar wil hier juist een andere mogelijkheid schetsen. Het zou respect tonen voor de oosterse filosofie, met een traditie van meer dan 7000 jaar lang, om ook dit in ogenschouw te nemen.
Het dan is dus niet mijn bedoeling om iemand hier te willen overtuigen om fruitarier te worden, integendeel, want dat is volgens mij een proces waar het merendeel van de mensen (inclusief mijzelf) no lang niet aan toe is. Hooguit wil ik ingaan op de vraag eerder in deze draad (van Aiko), wat een beweegreden zou kunnen zijn om als fruitarier te leven, wat in mijn geval het spirituele aspect is.
Dit gaat meer richting biologie, dus ik kan niks met zekerheid zeggen, maar wat ik wel weet is dat muziek niet meer is dan geluidsgolven. Planten hebben geen gehoor zoals wij, dus ze zouden alleen kunnen reageren op de trillingen die deze golven veroorzaken. Het lijkt me raar dat ze meer hormonen gaan produceren door trillingen (al zou je dit natuurlijk als plantenmassage kunnen zien )
Volgens astaunga yoga zit de biopsychologie als volgt in elkaar:
De hersenen worden beschouwd als het orgaan dat impulsen van de geest bestuurt. De geest beheerst dus de hersenen. Er zijn drie hoofdzenuwen, die de extentie van onze hersenen zijn. Waar deze drie zenuwen samenkomen, zitten 7 cakra's. Rondom de eerste 5 zitten de meeste klieren. Een cakra is daarom ook niet meer dan een 'nucleus' van klieren. Elk van deze klieren scheidt een bepaald hormoon (chemische stof) af, waardoor een bepaalde emotie teweeg wordt gebracht die de geest beinvloedt. Dit is een chemische reactie van het lichaam die de geest beinvloedt. Men zegt dan dat de cakra's 'fysiek-psychisch' zijn.
Echter wanneer een bepaalde gedachte, herinnering of idee over een bepaalde emotie opkomt in de geest dan reageert de klier die verband houdt met die emotie daar onmiddelijk op en scheidt het hormoon af in het bloed, waardoor die emotie in het lichaam geactiveerd wordt. Men zegt dan dat de cakra ook psychisch-fysiek is, de geest stimuleert via de hersenen een chemische reactie in het lichaam die tot een bepaalde emotie leidt (angst, verdriet, jaloezie, blijdschap, etc).
Dit 'netwerk' van cakra's, klieren, hormonen en zenuwen werkt als een transmitter en ontvanger. Alles in het universum zend en ontvangt bepaalde energieen in verschillende golflengten, die wij vibraties noemen.
dit is dan wel zeer beknopt uitgelegd...
Waarom zouden we deze wijsheid naast ons neer leggen en zeggen dat het niet waar kan zijn, enkel omdat we ons lichaam (en geest) niet dusdanig hebben getraind om dit ook zo waar te nemen? Voor mij klinkt het best aannemelijk.