Ik ben nu ruim zes jaar veganist. Een jaar geleden heb ik gedurende zes weken zoiets geprobeerd. 'S morgens en 's avonds alleen fruit en tussendoor als ik honger had een wortel of salade. Ik dronk er wel zelfgemaakte sojamelk bij. Het was me zeer goed bevallen. Ik heb me eigenlijk nooit meer zo goed gevoeld als toen, ik had energie te over. Ik was werkzaam in Thailand in een kindertehuis, waar dagelijks lekker gekookt werd. De vrouwen die daar kookten, bleven ondanks alles ook voor mij koken, waardoor er altijd overbleef, wat mij er uiteindelijk toe deed besluiten om maar weer gewoon mee te eten.
Om even op een paar zaken hier in te gaan: Voor mij heeft alles een bewustzijn, ook planten. Er zijn bijvoorbeeld onderzoeken gedaan met planten die dagelijks op mantramuziek of klassieke muziek werden getrakteerd en het vele malen beter deden dan de planten zonder die muziek (Gaia Symphony).
Het is de mate van bewustzijn dat iets heeft, wat voor mij vaak bepaalt om iets te eten of niet. Daarnaast is de gezondheid idd ook een belangrijk issue. Mijn voornaamste gids is mijn intuitief gevoel. Ik mediteer dagelijk en het dieet had een positief effect en andersom!
Mensen schrijven vaak dat ze denken dat ze iets tekort komen als ze een bepaald dieet volgen. Vlees-eters denken dat over vegetariers en vegetariers over veganisten of fruitariers. Dat is volgens mij relatief.
Oosterse wijsheid leert ons dat alles wat wij denken uiteindelijk gematerialiseerd wordt. Alles wat wij lezen of via commersie, enz meekrijgen, dat wij voor waarheid aannemen, dat wordt dan ook onze waarheid. Als je gelooft dat je iets nodig hebt, dan heb je dat dus ook nodig. Als je daarentegen gelooft dat er ook kosmische energie is of iets dergelijks en je een manier vind om dat op te nemen, dan heb je daarmee alles hebt wat je nodig hebt, dan kun je dus ook zonder al dat andere. Een voorbeeld van dat laatste is bijv Jasmuheen. Interessant om te lezen zijn ook boeken van Leonard Orr, die zelfs beweert dat we meer dan duizend jaar in een lichaam rond kunnen lopen, zolang als we er maar niet in geloven dat we dood gaan en ook die energie niet opnemen van andere mensen om ons heen. Het is maar net wat jij gelooft dat je nodig hebt.
Ik was al 9 jaar vegetarier (en daarvan de laatste 4 jaar ook al bijna geen melkprodukten) toen ik veganist werd en voordat ik overstapte op veganisme heb ik B12 laten testen. Een jaar later weer, en het resultaat lag hoger! Dat terwijl ik geen voedingssupplementen slikte.
Hoe zuiverder ik eet, des te beter ik mij vaak voel. Ik heb daarom ook nooit als een beperking gevoeld. Helaas is het nu allemaal wat moeilijker omdat ik inmiddels getrouwd ben en het sociaal gezien niet altijd past, maar van tijd tot tijd wil ik nog wel eens een uitstapje maken voor een weekje of zo