Vegatopia Forum

Je kind zindelijk voor zijn/haar eerste verjaardag

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:Je kind zindelijk voor zijn/haar eerste verjaardag
« Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2006, 15:51:28 »
Jammer dat er een beetje negatief op gereageerd word. Ik wist niet dat het mogelijk was om je kind voor zijn/haar eerste zindelijk te krijgen, maar mocht ik ooit in die positie komen, dan zou ik het wel willen proberen. Geen jarenlang gedoe met luiers etc. Dat is toch fijn?!

Mijn opmerkingen waren niet negatief bedoeld, hoor. Het is mooi als het kan natuurlijk, maar het gevaar is dat mensen gaan denken dat ze slechte ouders zijn als het bij hun niet lukt. Of dat hun kind 'achter' is. Er wordt al genoeg druk op beide partijen uitgeoefend, dus ik vind dat enige relativering wel geboden is bij dit soort onderwerpen. Een mens moet zich realiseren dat een kind niet volledig kneedbaar is en dat het niet alleen een kwestie is van de juiste skills in huis hebben.

Wat ik zelf allemachtig vervelend vind, is dat mensen zo tegen elkaar gaan opbieden met betrekking tot hun kinderen. 'Pietje maakt al zinnen van drie woorden en hij is nog maar twee jaar!' 'O, die van mij was al zindelijk met 14 maanden!' 'Kan jouw kind nog niet staan?' Alsof het hun eigen verdienste is.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2006, 15:52:56 door J@n »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2006, 16:12:21 »
Mijn opmerkingen waren niet negatief bedoeld, hoor. Het is mooi als het kan natuurlijk, maar het gevaar is dat mensen gaan denken dat ze slechte ouders zijn als het bij hun niet lukt. Of dat hun kind 'achter' is. Er wordt al genoeg druk op beide partijen uitgeoefend, dus ik vind dat enige relativering wel geboden is bij dit soort onderwerpen.
...

Ik kan je hier volledig in gelijk geven.  Maar toch is er ook 'een andere kant'.  Ik heb vaak het gevoel dat de grootste beperking van veel kinderen de omgeving, of in het bijzonder de ouders zijn.  Ik denk dat veel kinderen te weinig kansen krijgen en te weinig stimulans om zich optimaal te ontwikkelen.

Overbezorgde, te beschermende ouders, ouders die hun kinderen niet stimuleren om zaken zelf te proberen maar ook ouders die naar de gemakkelijkste oplossingen grijpen bij 'problemen (fopspenen om hun kind stil te houden (ook als het kind al 6 jaar is), de tv als oppas, ...) geven hun kind niet wat het verdient, namelijk een stimulerende oplossing.

Te veel verwachten mag dan negatief zijn, te weinig 'verwachten' eveneens.
Als uit onderzoek blijkt dat het hier veel langer duurt voordat kinderen  zijn, zichzelf kunnen aankleden, ... in vergelijking met vele andere landen, dan is dat toch wel een reden om de vraag te stellen of het niet anders/beter kan en of de ouders/omgeving in deze de kinderen niet 'achterop houden'.

Offline Hausfrau

• 704
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2006, 11:19:43 »
Aan dat opbieden heb ik ook een hekel, mijn ega doet daar ook braaf aan mee. Voor vergelijkingsdoeleinden vind ik het wel eens handig vooral omdat ik die van mij nog wel eens positief inschat. Als ik er dan achter kom dat andere kinderen ouder zijn als ze daar mee beginnen ben ik ook wat relaxter.

En een kind dat zindelijk is voor zijn eerste verjaardag klinkt leuk, maar ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel tijd dat kost. Je moet er dan nl. ook maanden achter aan lopen, letterlijk omdat het kind niet kan lopen. Ik begin met het potje zodra ze redelijk kunnen lopen. Is een natuurlijk moment en dan zie ik wel.
Hoor wie klopt daar kinders???

mamavandrie

« Reactie #23 Gepost op: 01 januari 2007, 20:58:19 »
mijn oudste was met anderhalf jaar zindelijk, heel vlot zei men.
Ik ben er toch heilig van overtuigd dat een kind eerst over zijn "kringspier" communicatie met zichzelf moet beschikken voor het zindelijk kan worden.

Mijn tweede nu is 2.5 en heeft al menig tijdje in zijn blote gat rondgelopen, ziet dat hij staat te plassen, maar heeft nog niet het benul dat hij de spieren kan gebruiken om het terug op te houden.

Bij mijn jongste "zie" ik het enkel als hij zit te poepen. Ik zou best meer "aandacht" aan hem kunnen besteden zodat ik het ook zie als hij plast, maar ik heb meer te doen dan dat  ::)
Ik heb toen een programma gezien naar aanleiding van dat artikel, of misschien was het wel andersom, vond het in elk geval erg interessant. Was dit kind mijn oudste geweest en had ik het toen gezien had ik er best een poging aan durven wagen!!

Offline Wup

• 138
« Reactie #24 Gepost op: 03 januari 2007, 02:58:23 »
Voor een deel is het de ouder die geen zin meer heeft om luier nr zoveel te verwisselen en het kind dat erin meegaat. In mijn geval: of ik nou een luier moet wassen of een (onder)broek. Dat probeerde ik dan een week uit. En als het vaak goed ging kapte ik met de luiers. En anders stelde ik het weer een maandje uit. Maar het kind moet het kunnen. Het overdag zindelijk worden is heel verschillend geweest hier. Ik heb er met 1 1/2 en met bijna 3. snachts is een ander verhaal. Eentje was nog voor d'r tweede snachts ook zindelijk. Maar daar was ze kennelijk aan toe. De andere waren later en 2 zijn het nog niet helemaal. Jammer. gelukkig heb ik een wasmachine. We laten die savonds nog plassen, maar soms zijn we dan al te laat. Ligt niet aan ons. En ook niet aan hen. Ooit groeien ze erover heen.
Maar daar toestanden van maken zal ook niet helpen. Ik ken de plaswekker van mezelf vroeger. Mijn ouders moesten snachts dat ding uitzetten want ik werd er niet wakker van. (zij wel, en de buren ook ;D) Ik begin daar dus niet aan. Het komt vanzelf wel.

Wup (al lang niet meer bedplassend  ;D)
Dit jaar wil ik helderheid!

Gwennepen

« Reactie #25 Gepost op: 05 april 2007, 10:12:56 »
Victor is nog niet helemaal zindelijk, maar maakt wel uit zichzelf aanstalten om naar het toilet te gaan. En hij vindt het ook leuk om zijn plas uit te zwaaien.

Uiteindelijk valt het nog helemaal niet mee. :-\ Maar ik heb besloten dat ik hem dan ook maar net als bij Simon helemaal geen luier aandoe. Dan is het wel twee weken puinruimen maar het is niet anders. Hij moet wel in juni naar de kleuterschool.

Offline Lona

• 812
« Reactie #26 Gepost op: 07 april 2007, 11:26:16 »
Victor is nog niet helemaal zindelijk, maar maakt wel uit zichzelf aanstalten om naar het toilet te gaan. En hij vindt het ook leuk om zijn plas uit te zwaaien.

Uiteindelijk valt het nog helemaal niet mee. :-\ Maar ik heb besloten dat ik hem dan ook maar net als bij Simon helemaal geen luier aandoe. Dan is het wel twee weken puinruimen maar het is niet anders. Hij moet wel in juni naar de kleuterschool.

kun je hem niet belonen met een schriftje waar je dagen en weken in noteert en elke keer als hij op het potje plast mag hij een stickertje uitzoeken en opplakken?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Gwennepen

« Reactie #27 Gepost op: 08 april 2007, 07:09:58 »
Ja, ik beloon hem wel met stickers en hij is ook altijd wel triomfantelijk als hij wat doet op het potje of de wc. Maar hij vindt het ook wel heel lekker om mama's babietje te zijn. Misschien ook wel m'n eigen schuld, dat ik dat, zei het (enigszins) onbewust in stand heb gehouden. Maar het gaat wel hartstikke goed. Hij roept de hele tijd; Ik voel iets. En dan rent ie naar de pot of de wc. Maar dan wil hij de hele tijd dat ik  zijn hand vasthou. ::)

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #28 Gepost op: 08 april 2007, 08:26:33 »
En dan rent ie naar de pot of de wc. Maar dan wil hij de hele tijd dat ik  zijn hand vasthou. ::)

Sommige kinderen zijn bang voor de wc, voor het geluid van het doorspoelen, van het feit dat er 'iets' uit hun lichaam valt en, plop, verdwijnt in een duister gat naar een onbekende bestemming. Het kan dan helpen om de wc wat minder bedreigend te maken door iets 'in te bouwen' wat hem geruststelt. Een favoriete knuffel mee, een spelletje, een radio, etc.

Als angst de oorzaak is, kan het precieze hoe-en-wat uitleggen van plassen en poepen ook helpen. Angst ontstaat door het verlies van controle. Uitleggen kan helpen die controle voor een deel terug te krijgen. Dus: waarom je poept/plast, wat er gebeurt als je p/p de wc ingaat, waarom je doorspoelt, waarom dat zoveel herrie maakt, wat er met de p/p gebeurt als het door een buis gaat, waar het dan naartoe gaat, wat er dan uiteindelijk mee gebeurt bij de rioolzuivering etc. Verder is het verstandig om samen doortrekken en er uiteindelijk naartoe werken dat hij het zelf doet.

Gwennepen

« Reactie #29 Gepost op: 08 april 2007, 08:34:15 »
Oh, maar bij Victor is het geen angst. Hij vind het gewoon gezellig dat ik erbij ben. En doortrekken vind hij helemaal het einde. Ik moet hem er steeds van weerhouden dat hij het nog een paar keer doet. ::)

Sybine

« Reactie #30 Gepost op: 08 april 2007, 22:44:06 »
Ik heb het wel gezien bij anderen die hun kinderen via deze manier al in hun babytijd "zindelijk" hadden. Ik schrijf zindelijk tussen haakjes omdat het op die leeftijd niet hetzelfde is als bij oudere kinderen. Babys geven vaak een bepaald signaal als ze moeten poepen of plassen. Als je daar als ouder direct op reageert en je baby op zo'n moment boven een pot of wc houdt, dan komt het poepje of plasje keurig in de pot. Ook kun je kinderen op babyleeftijd wel leren om bij een bepaald woord of geluid te gaan plassen. Ze ontspannen dan hun spieren.
Pas als kinderen ouder zijn, zo rond een jaar of twee, kunnen ze hun kringspieren actief besturen. Op die leeftijd kunnen ze ook pas een plas ophouden. Het hangt dus van je definitie van zindelijkheid af of je vindt dat een baby al zindelijk kan zijn.

Op zich vind ik het een heel goede methode. Maar die methode past niet bij mijn leven. Je moet als moeder (want het is toch vaak de moeder) de hele dag goed op de signalen van je kind letten. Als werkende moeder is dat lastig... En mocht het een keertje mis gaan, dan kun je niet net als vroeger een beetje zand over het plasje heen strooien  :)

Gwennepen

« Reactie #31 Gepost op: 10 april 2007, 11:25:20 »

Het gaat zo ontzettend goed. :D

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #32 Gepost op: 10 april 2007, 17:41:23 »
Voor iedere wanhopige ouder: hier stond in een ouder-tijdschrift dat je pas in paniek moet raken als je kind met 6 (ik herhaal ZES!) nog in de luier poept.

:schater:

Er stond niet bij hoe je dat moet combineren met de kleuterschool overigens....
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #33 Gepost op: 10 april 2007, 17:53:14 »
Voor iedere wanhopige ouder: hier stond in een ouder-tijdschrift dat je pas in paniek moet raken als je kind met 6 (ik herhaal ZES!) nog in de luier poept.

In paniek geraken is natuurlijk nooit ergens goed voor.

Maar om tot zesjarige leeftijd een 'het zal wel vanzelf in orde komen-houding' aannemen vind ik niet bepaald van goed ouderschap getuigen.  'k Weet natuurlijk niet wat context van die uitspraak was, maar 'k heb de neiging om zo'n uitspraak in een tijdschrift voor ouders  als onverantwoord te beschouwen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #34 Gepost op: 10 april 2007, 20:51:26 »
6 Is wel heel oud. Zo'n kind gaat dan nog gepest worden door klasgenootjes ook.
Gewoon op tijd met die luiers stoppen. Geen wonder dat ze niet zindelijk worden als ze toch geen nattigheid voelen door al dat geabsorbeer.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2007, 20:52:30 door Hizikigrrrl »

Gwennepen

« Reactie #35 Gepost op: 12 april 2007, 12:03:09 »

Het gaat zo ontzettend goed. :D

Al vanaf maandag geen ongelukjes meer. Zelfs 's nachts niet, al doe ik 'm dan nog wel even een luier om voor de zekerheid. Ik kan bijna zelf niet geloven dat ik het in vier dagen voor elkaar heb gekregen. :o
« Laatst bewerkt op: 12 april 2007, 12:03:48 door Gwennepen »

Offline Superguppie

• 322
« Reactie #36 Gepost op: 12 april 2007, 14:20:04 »
Al vanaf maandag geen ongelukjes meer. Zelfs 's nachts niet, al doe ik 'm dan nog wel even een luier om voor de zekerheid. Ik kan bijna zelf niet geloven dat ik het in vier dagen voor elkaar heb gekregen. :o

Dat híj het in vier dagen voor elkaar heeft bedoel je?  ;)
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Gwennepen

« Reactie #37 Gepost op: 12 april 2007, 14:48:51 »
 ::) Dat wij het samen in vier dagen voor elkaar kregen. :P

Gwennepen

« Reactie #38 Gepost op: 31 juli 2007, 16:07:31 »
De laatste twee weken gaat het weer helemaal mis. Het is net of hij een overactieve blaas heeft maar ipv dat hij dan naar de wc gaat rent hij precies de tegenovergestelde richting daarvan uit en loopt hij de hele tijd te springen. ??? Ik hoop dat we het gauw weer onder controle hebben want over twee weken moet hij weer naar school. :-\
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2007, 16:07:50 door Gwendolyn »