Vegatopia Forum

Zelf seitan maken

cieloblu

Re:Zelf seitan maken
« Reactie #20 Gepost op: 09 oktober 2006, 10:40:56 »
Ik gebruikte vroeger ook altijd gewoon bloem of met een deel volkoren erbij, en dat werkt idd prima, alleen is het een nogal tijdrovende bezigheid. Ook als je  smaakstoffen aan het deeg toevoegt spoel je er daarvan nogal veel weg. Ik heb glutenmeel gevonden bij een molen bij ons in de buurt, kost ongeveer 5 euro per kilo en is dus duurder als bloem, maar voordeel is wel dat je in een handomdraai seitan hebt waar je ook nog eens heel goed smaakstoffen aan kunt toevoegen. Bij www.molenaarsgilde.nl kun je zien welke molen bij je in de buurt is.

Hello vogel!
maar als je gluten gebruikt, zeg 1 kilo, krijg je dan 1 kilo seitan? dua heb je geen verlies?
dank je
ilaria

judaluce

« Reactie #21 Gepost op: 06 november 2006, 23:59:58 »
Ik weet het niet exact, maar ik geloof dat je van 1 kilo glutenmeel ongeveer 3  kilo seitan maakt.

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2007, 21:42:35 »
Ik eet veel te weinig seitan, omdat ik het in de winkel zo duur vind. Waarom is het in ietsnaam zo duur? Aan de ingrediënten ligt het niet volgens mij, da's niks bijzonders. Toch maar eens zelf maken.

Offline Anand

• 112
  • Geslacht: Man
« Reactie #23 Gepost op: 26 september 2007, 11:25:44 »
Ik eet veel te weinig seitan, omdat ik het in de winkel zo duur vind. Waarom is het in ietsnaam zo duur? Aan de ingrediënten ligt het niet volgens mij, da's niks bijzonders. Toch maar eens zelf maken.

de productie is arbeids intensief en het kost veel water, minder dan patat maar goed..... ;)

misschien is het het gebrek aan concurrentie.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2008, 17:14:36 »
Ben ik de enige die het heel leuk vind om zelf seitan te maken? Op de lastige manier dan, met glutenpoeder is er niet veel aan.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2008, 17:17:04 »
Ik moet het nog eens een nieuwe kans geven.
Maak je met zelfgemaakte seitan daarna dezelfde dingen als met uit-pot/uit-de-koeling-seitan, of maak je er andere dingen mee?
,,,,فلافل

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #26 Gepost op: 15 januari 2008, 17:17:52 »
Hmm, misschien moet ik dat dan maar eens doen, want ik kan hier nergens glutenpoeder vinden. Bij bakkers ben ik ondertussen al zo vaak raar aangekeken dat ik het maar niet eens meer vraag. :-\
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #27 Gepost op: 15 januari 2008, 17:19:18 »
Maak je met zelfgemaakte seitan daarna dezelfde dingen als met uit-pot/uit-de-koeling-seitan, of maak je er andere dingen mee?

Je kunt er echt ontzettend veel mee maken, wat maken ze er in pot precies mee dan?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #28 Gepost op: 15 januari 2008, 17:29:26 »

Je kunt er echt ontzettend veel mee maken, wat maken ze er in pot precies mee dan?

???
Wie ze?
Ik bedoelde of zelfgemaakte seitan geschikter is voor bepaalde bereidingen dan voor andere. Als het bv minder stevig is dan kant en klare, dan kun je misschien sommige dingen die je met kant en klare doet beter laten. Ook kan ik me voorstellen dat kant en klare zouter is  :)
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2008, 17:41:39 »
Het voordeel van zelf maken is dat je het tijdens het bereiden al kan kruiden dus je kan het afstemmen op het gerecht dat je ermee wilt maken.
Nadeel vind ik dat ik het niet echt stevig krijg, het wordt erg sponzig dus ik gebruik het meestal voor seitanbroodjes. Als je het met glutenmeel doet dan heb je dat probleem een stuk minder en kun je er dus ook een stuk meer mee doen.

Sanja, je kunt het toch ook wel bestellen bij molens enzo?

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #30 Gepost op: 15 januari 2008, 18:25:17 »
Nah, die hebben gewoon een verkooppunt vlak bij mijn ouders! Dank.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #31 Gepost op: 15 januari 2008, 18:43:22 »

???
Wie ze?
Ze in de seitan-in-potten-receptenschrijvers. Of zoiets.

Citaat
Ik bedoelde of zelfgemaakte seitan geschikter is voor bepaalde bereidingen dan voor andere. Als het bv minder stevig is dan kant en klare, dan kun je misschien sommige dingen die je met kant en klare doet beter laten. Ook kan ik me voorstellen dat kant en klare zouter is  :)
Wat Marla zegt, je kunt het tijdens het proces kruiden, vormen, stevig of minder stevig maken, verschillende ingrediënten toevoegen of weglaten...

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2008, 11:48:25 »
Ik heb zojuist voor het eerst seitan gemaakt, tenminste, het is nog in wording. Dacht altijd dat het veel en veel meer werk is dan het uiteindelijk was. Ben errug benieuwd naar de smaak!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline firefox

• 105
« Reactie #33 Gepost op: 09 maart 2008, 14:16:14 »
Hier nog een howto om setian te maken, is bij mij al goed gelukt, met glutenpoeder weliswaar : http://www.vrg.org/recipes/vjseitan.htm.

yoeska

« Reactie #34 Gepost op: 24 maart 2008, 01:04:26 »
Ik heb een aantal keren zelf seitan gemaakt, gewoon alleen van volkorenmeel. Die was prima. Misschien iets meer gaatjes er in (luchtiger) dan die uit een potje. Prima te verwerken in wat je er ook maar mee wil. Ik heb nooit iets toegevoegd, gewoon gekookt in bouillon met kombu, tamari en gember. Maar je kunt er natuurlijk kruden aan toevoegen.
Ik vind het ook leuk om te doen als ik tijd heb.
Ik heb ook een paar keer zelf tofu gemaakt. Dat is wat meer werk, maar lukt ook goed. En je moet stremzout kunnen kopen.

retroman

« Reactie #35 Gepost op: 21 november 2008, 15:31:14 »
Ik heb glutenpoeder kunnen kopen bij de molen De Windotter in IJsselstein (Utrecht). Daar verkopen ze 250 gram gluten voor ongeveer 1,50 per zakje. Daar moet dan nog water bij, dus de opbrengst aan gewicht is veel groter. Het is dus veel goedkoper dan vlees, niet vet en minstens zo voedzaam. Wel de B12 vitamine erbij innemen. Het leuke van poeder is dat je er zelf ook veel beter kruiden bij kunt mengen. Kijk op Youtube voor hoe je het moet doen. Zoek op Seitan Corned Beef.

http://www.windotter.nl/www/winkel.html#bakingredienten

Offline Anand

• 112
« Reactie #36 Gepost op: 30 november 2008, 11:20:03 »
Ik heb glutenpoeder kunnen kopen bij de molen De Windotter in IJsselstein (Utrecht). Daar verkopen ze 250 gram gluten voor ongeveer 1,50 per zakje. Daar moet dan nog water bij, dus de opbrengst aan gewicht is veel groter. Het is dus veel goedkoper dan vlees, niet vet en minstens zo voedzaam. Wel de B12 vitamine erbij innemen. Het leuke van poeder is dat je er zelf ook veel beter kruiden bij kunt mengen. Kijk op Youtube voor hoe je het moet doen. Zoek op Seitan Corned Beef.

http://www.windotter.nl/www/winkel.html#bakingredienten

Klinkt interessant, denk dat ik er wel een keertje heen ga fietsen, bedankt voor de tip.

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #37 Gepost op: 17 december 2008, 22:17:14 »
Ik heb glutenpoeder! Mijn moeder is voor mij naar de molen in Alkmaar gefietst en daar verkopen ze het.
Ik vind dit recept erg intrigerend, misschien ga ik het met kerst maken. Maar ik ga het eerst uitproberen dit weekend.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #38 Gepost op: 17 december 2008, 23:02:37 »
De molen daar naast het noordholland kanaal?
(Bij de huisartsenpost waar ik laatst met mijn gekneusde hand naartoe ben vervoerd door mijn moeder? ::))
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #39 Gepost op: 18 december 2008, 11:21:23 »
Bij Korenmoren 't Roode Hert aan de Frieseweg, naast de speeltuin.