Vegatopia Forum

Zelf seitan maken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Zelf seitan maken
« Gepost op: 25 juli 2003, 15:09:45 »
Ik wil wel eens zelf seitan maken. Kun je in NL gluten-bloem/meel kopen, speciaal hiervoor geschikt? (merk aub)

Welke andere meelsoort is anders geschikt?

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zelf seitan maken
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2003, 15:35:57 »
Kan gewoon tarwebloem niet. Op een link die ik net vind staat gewoon tarwebloem.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2003, 15:39:14 »
Kan vast ook wel, maar ik heb her en der wel eens iets gelezen over speciaal gluten-meel.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2003, 16:30:17 »
volgens mij kan bloem niet, want daar zitten te weinig gluten in, en moet het met volkorenmeel.
,,,,فلافل

willem1940

« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2003, 16:42:49 »
Zal wel meel van "harde granen" zijn, denk ik; zoals gebruikt wordt voor spaghetti en zo.

overanalizing

« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2003, 16:49:19 »
Volgens halfgod Peter Berley kan je het beste halfom wit meel en volkorenmeel nemen. Effe checken.

overanalizing

« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2003, 17:00:56 »
Eén deel ongebleekte bloem of meel voor witbrood en één deel volkorentarwemeel voor brood.

"Broodmeel bevat het hoogste gedeelte aan gluten; in feite bestaat 11 tot 14 procent van broodmeel uit eiwitten. Voor gluten van de beste textuur gebruikt u een mengsel van de helft wit en de helft volkorentarwemeel voor brood. Als u alleen wit meel gebruikt wordt het gluten te compact en te kleverig. De tarwekiemen en de zemelen zorgen voor wat ruimte in het gluten zodat het deeg meer smaak kan opnemen."

Offline Anand

• 112
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2003, 10:18:47 »
ik maakte het eerst van gewone goedkope bloem en werkte prima

verder deed ik er een zakje Taco kruiden door heen voor de smaak

vogel

« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2003, 09:40:29 »
Ik gebruikte vroeger ook altijd gewoon bloem of met een deel volkoren erbij, en dat werkt idd prima, alleen is het een nogal tijdrovende bezigheid. Ook als je  smaakstoffen aan het deeg toevoegt spoel je er daarvan nogal veel weg. Ik heb glutenmeel gevonden bij een molen bij ons in de buurt, kost ongeveer 5 euro per kilo en is dus duurder als bloem, maar voordeel is wel dat je in een handomdraai seitan hebt waar je ook nog eens heel goed smaakstoffen aan kunt toevoegen. Bij www.molenaarsgilde.nl kun je zien welke molen bij je in de buurt is.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #9 Gepost op: 02 oktober 2004, 20:58:16 »
Neem bloem. Kneed er met water een soepel deeg van. Doe het deeg in een bak met water, en kneed tot het water troebel is. Ververs het water en ga door met kneden en verversen tot het water helder is. Vorm de gluten in de vorm waar je ze in wil hebben en kook ze 20 minuten in water met sojasaus en gember, boullion of wat je ook wil om smaak aan de seitan zelf te geven.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

aukje

« Reactie #10 Gepost op: 04 oktober 2004, 16:46:55 »
je kunt in ieder geval bij de witte molen in nijmegen glutenpoeder kopen (looimolenweg 17, 024-3781843). waarschijnlijk ook bij andere molens door het land.

aukje

« Reactie #11 Gepost op: 04 oktober 2004, 16:49:53 »
oh en, om er dan seitan van te maken: water bij het glutenpoeder doen en kneden tot het een taaie substantie is. die bol scheur je in kleine stukken die je een uurtje kookt in water met zout of shoyu of ander lekkers. dan lekker lang bakken, liefst met veel knoflook, paprikapoeder, kerrie en kruidenzout..

Offline Anand

• 112
« Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2004, 09:07:57 »
Met gewoon meel blijft er na het kneden 1/3 over.

Tamara

« Reactie #13 Gepost op: 03 juli 2005, 22:52:33 »
Ik heb vandaag (met succes :D) Seitan gemaakt

Benodigdheden:

grote kom

1 kilo tarwebloem
1 theelepel zout
550ml water
2 eetlepels Gemberpoeder/of 100 gram gember(plak)
100 ml sojasaus
3 eetlepels Tamari

Bereidingswijze:

Doe de meel, zout en het water in een kom.
Soepel deeg van kneden(goed kneden minstens 8/10 minuten)

Daarna het deeg onderdompelen in een pan/kom in lauw/warm water.
Laat dat  5 uur staan(ik heb er een theedoek over heen gelegd, om het water wat langer op temperatuur te houden)

Daarna het water uit de pan/kom halen, en vervolgens met koud water beginnen te spoelen, laat het deeg in de pan/kom!

Let op! je moet met koud water beginnen!, daarna afwisselend van koud naar warm blijven spoelen.
Terwijl je om en om spoelt, moet je het deeg stevig blijven kneden.

Ga hier net zolang mee door tot het water helder wordt.

En eindig met koud water

Het deeg moet een beetje rubberig aanvoelen.

Daarna het vocht uit de kom/pan halen en de sojasaus, gember, en Tamari door het deeg kneden.

Vervolgens het deeg in een pan met water aan de kook brengen.
(zorg er voor dat het deeg ondergedompeld blijft!)

45 to 60 minuten laten koken.

En klaar

« Laatst bewerkt op: 03 juli 2005, 22:55:35 door Magic Aura »

Tamara

« Reactie #14 Gepost op: 03 juli 2005, 23:05:37 »
Hier staat het originele recept en ook recepten om zelf tofu en tempeh te maken.

http://www.ouders.nl/mvoe2002-04.htm

Offline Anand

• 112
« Reactie #15 Gepost op: 04 juli 2005, 13:10:18 »
Ik krijg spontaan zin om nog een poging te doen....

zou het misschien mogelijk zijn om het kook deel in potjes te doen zodat ze meteen langer houdbaar zijn?

Offline Anand

• 112
« Reactie #16 Gepost op: 04 juli 2005, 16:59:32 »
bij eerdere pogingen was het vrij sponsachtig maar nu een poging gedaan met 45 min in de snelkookpan en het is qua structuur niet meer te onderscheiden van Seitan uit een potje.... nu de smaak nog

Tamara

« Reactie #17 Gepost op: 08 juli 2005, 23:42:27 »
Ik krijg spontaan zin om nog een poging te doen....

zou het misschien mogelijk zijn om het kook deel in potjes te doen zodat ze meteen langer houdbaar zijn?

Ik heb de Seitan ingevroren.
Gaat wel tot 3 maanden mee :)

Tamara

« Reactie #18 Gepost op: 08 juli 2005, 23:44:55 »
bij eerdere pogingen was het vrij sponsachtig maar nu een poging gedaan met 45 min in de snelkookpan en het is qua structuur niet meer te onderscheiden van Seitan uit een potje.... nu de smaak nog

Ik heb veel Tamari , sojasaus en Gember gebruikt en dat door het deeg gekneed voordat ik het ging koken.
Daarna maak ik de Seitan in kleine stukjes en bak ze met wat varkensvleeskruiden.

En hoppa! Klaar is Kees :D
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2005, 23:45:22 door Magic Aura »

cieloblu

seitan
« Reactie #19 Gepost op: 09 oktober 2006, 08:57:45 »
hoi!
weten jullie misschien waar ik gluten kan kopen, waarmee ik seitan kan maken? normaal gebruik ik bloem, maar ik zou ook met kant&klare gluten willen proberen..
dank je
ilaria