Vegatopia Forum

Beginnend vegetarisch gezin

babybird

Beginnend vegetarisch gezin
« Gepost op: 23 september 2006, 16:44:28 »
sinds een week of 2 hebben wij besloten te stoppen met vlees eten. graag wil ik tips hebben over dingen die ik echt moet weten, doen, koken om te zorgen dat we wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen. handige (lees:makkelijke) recepten enzo. ik ben op dit forum aan het kijken, maar als ik alles wil doorlezen ben ik dagen bezig....vandaar dus even een eigen berichtje.
we hebben 3 kinderen van 4 jaar, 2 jaar en 7 maanden. vooral voor hen vind ik het belangrijk dat ze alles binnenkrijgen wat nodig is. ik hoop op goede reacties

groetjes petra
« Laatst bewerkt op: 23 september 2006, 17:28:44 door Hizikigrrrl »

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
Re:beginnend vegetarier
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2006, 16:50:13 »
Nou Annemieke en Hizzikigrll: barst even los.

Overigens kun je ook veel vinden op de website, dan moet je 'vegatopia' even aanklikken. "Jan's keuken' geeft jou de wereld aan tips. Maar ook de andere links. Succes overigens.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Aiko

« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2006, 16:57:39 »

Heb jij als pa zijnde geen panklare adviezen?

Offline willem

• 2.430
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2006, 17:04:26 »

Heb jij als pa zijnde geen panklare adviezen?
Ik kan Jan, Hizzikigrrrl en Annemieke toch niet overtreffen?! :D

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2006, 17:13:16 »
Nou, vooruit dan maar ;).

Allereerst van harte welkom op het forum!
Ik heb geen kindertjes, maar hopelijk heb je wat aan de onderstaande informatie.

Nutritie:
Het Voedingscentrum over vegetarisch eten
Wat en hoeveel moet je per dag binnenkrijgen?
EVA: vegetarische baby's
EVA: vegetarische kinderen

Algemeen:
Vegetarian Baby and Child
Jeugdwebsite vd Nederlandse Vegetariersbond

(Kook)boeken:
Vegetarisch vanaf de Wieg, AANRADER
De Lachende Koe, vegetarisch kinderkookboek
Vegetarisch Koken Met Kinderen
Peter Seelie, de vegetarische draak

Verder kan ik het je aanraden om je heeeeel goed in te lezen. Je zal hoogstwaarschijnlijk kritiek krijgen op je beslissing en mensen zullen allerlei onzin roepen over dat het ongezond is etc. Zorg dat je meteen een weerwoord kan geven door goed op de hoogte te zijn van de nutritionele feitjes.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2006, 17:37:28 door Hizikigrrrl »

Offline willem

• 2.430
Re:Beginnend vegetarisch gezin
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2006, 18:32:15 »
zie je wel: niet te hoog gespannen verwachtingen dus.

Sybine

Nog een boekentip
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2006, 11:46:12 »
Nog een goed boek:

Eten voor de kleintjes - Stefan Kleintjes

Die Stefan Kleintjes is kinderdiëtist en weet dus heel goed waar hij het over heeft. Het is een boek met veel info en veel recepten.

luna

« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2006, 16:33:51 »
Dag Petra,

Ik ben een jonge vrouw van 36jaar en sinds mijn 10de vegetariër. Ik was al een stuk ouder dan jouw kinderen maar wil toch even zeggen dat mijn moeder die niets over vegetarisme wist van de ene dag op de andere geen vlees en vis meer heeft klaargemaakt voor mij en mijn 2 broers. In die tijd was dit nog vrij ongewoon, ze kon ook niet veel terugvinden over hoe je dit nu juist moest oplossen en heeft eigenlijk haar instinct gevolgd. Nu moet ik zeggen dat ze van nature uit ook toen we wel nog vlees aten heel gevarieerd kookte. Ik noch mijn broers hebben nooit gezondheidsproblemen gehad en of vitaminetekorten. Een tip die ik zou geven is eigenlijk heel simpel, zoek uit door wat je vlees kan vervangen (quorn, tempeh, soja,  seitan, enz) en koop een paar kookboeken maar net zoals in andere dingen is het niet gezond om ergens te fanatiek mee bezig te zijn, kook gevarieerd maar vooral volg je gevoel, je moederinstinct en ik denk dat je daar sowieso al heel ver mee komt. Ik heb als kind de vervangproducten zoals die er nu zijn niet gekend en ben uitgegroeid tot een gezonde jonge volwassen vrouw.
Veel succes!
Lena

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2006, 14:07:45 »
sinds een week of 2 hebben wij besloten te stoppen met vlees eten. graag wil ik tips hebben over dingen die ik echt moet weten, doen, koken om te zorgen dat we wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen. handige (lees:makkelijke) recepten enzo. ik ben op dit forum aan het kijken, maar als ik alles wil doorlezen ben ik dagen bezig....

Nou, die weg hebben we allemaal moeten gaan, dus ik zou zeggen, neem er lekker de tijd voor! ;)

“it's strange how life makes sense in time...”