Vegatopia Forum

Den Bosch

Den Bosch
« Gepost op: 03 september 2006, 23:29:23 »
Vanavond met Lynnova in de Verkadefabriek te Den Bosch geweest. Een hippe plek waar het behalve fijn film kijken of theater bijwonen, ook goed maaltijd nuttigen is. Het begint al bijzonder sympathiek met het openen van de menukaart, want welke gerechten staan pontificaal bovenaan de kaart vermeld, precies, de vegetarische. Het eerste gerecht, het fijn allitererende Tofu en Tempé, zag er qua opsomming van de afzonderlijke tot het gerecht behorende bestanddelen, laten we voor het gemak zeggen, de ingrediënten, vertrouwenwekkend veganistisch uit, maar navraag bij het overigens zeer sympathieke en tot het beantwoorden van gestelde vragen zeer bereidwillige meisje van de bediening (ik wilde eerst dienstertje schrijven, maar terwijl ik dat woord overwoog, daagde het mij dat dat wel eens als een pjeroratieve aanduiding zou kunnen worden opgevat, hetgeen ik liever meteen vermijd door het woord niet te gebruiken dan het later te moeten ontkrachten, ik bedoel dat is zoon gedoe); navraag bij het zeer vriendelijke dienstertje, pardon, meisje van de bediening, leerde dat de T T (kort voor Tofu en Tempé) normaliter bereid werd in een mengsel van olie en boter (dat mengsel had ook een naam, die het meisje van de bediening ook paraat had, ik nu alleen even niet). Maar geen nood, het gerecht kon ook gewoon in de olijfolie bereid worden. Minder bereid tot opoffering voor het welzijn van boerderijdieren dan Lynnova, ben ik nog steeds lacto ovo vegetariër en ik koos dan voor het tweede gerecht op de kaart, een tomaten- en linzenrisotto met een loempia gevuld met gegrilde paprika, aubergine en geitenkaas. Heerlijk, mensen, echt om van te smullen. De risotto vol van smaak, ietsje gekruid en romig, en de loempia lekker knapperig van buiten een heerlijk hartig van binnen (hier typte ik per abuis billen - ik ben me er toch eentje). Ook Lynnova zat lekker te smikkelen, al gaf ze wel aan, en terecht, ik heb ook geproefd (maar ook als ik niet geproefd had, zou dat zonder meer terecht geweest zijn, want het culinaire beoordelingsvermogen van Lynnova is aan geen enkele twijfel what so ever onderhevig); al gaf ze wel aan dat de tempé zoals zij en ik hem bereiden toch net even lekkerder is. Sympathiek (dat is de derde en meteen laatste keer dat ik dat woord in dit stukje gebruik) was ook dat de salade die Lynnova kreeg opgediend nog voor we konden reclameren (wat we niet eens gedaan zouden hebben want zulke zanikerds zijn wij niet) werd teruggehaald omdat er ei in de dressing verwerkt was of zou zijn (er zat in elk geval parmezaanse kaas op). Kortomo, het eten was goed, we hadden er een lekker glaasje wijn bij, en we hebben de burgemeester van Den Bosch nog gezien, want die zat er ook met zijn gezin.

Offline Dame Noire

• 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Den Bosch
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2008, 16:45:08 »
Gister bij Grieks restaurant Rhodos in Den Bosch, na twee weken Griekenland ben ik volledig verpest maar het was toch lekker! Ik had de vegetarische 'tapas' (waarom heet alles en iedereen tegenwoordig tapas??) die bestond uit een aardappel in tomatensaus, van die zachte rijst die je altijd bij de Griek krijgt, tzatziki, een halve gevulde tomaat, bladerdeegflapje met geitenkaas en okra's in tomatensaus. Okra's had ik nog nooit gegeten dus dat was een leuke verrassing :). Alleen balen dat ze standaard tig slaatjes op tafel zetten (we waren met een grote groep) waar je niet om gevraagd hebt en die je vervolgens gewoon moet betalen...

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2009, 20:54:46 »
Echt veel uit eten geweest deze week. Vrijdag nog gegeten met Toof in Den Bosch. In de oude Verkadefabriek. Leuk daar. We hadden allebei de 'Penne’ pasta geserveerd met Marokkaans gekruide tomaat, aubergine, rode ui en knoflook. Hierbij zuurdesembrood en een witte koolsalade met komijn, rozijnen en rucola. Was lekker.

Vandaag nog in Baan Isaan geweest. Ik had gebakken rijst met onder andere mais. Op verzoek iets pittiger. Dat lukte goed ;)
« Laatst bewerkt op: 27 september 2009, 21:11:28 door LL de Ling »

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2009, 22:54:35 »
Vrijdag met de ouders van R, R zelf natuurlijk en zijn broertje bij pilkingtons in Den Bosch

restaurant in Engelse stijl, al bekend bij de ouders van R. een kleine kaart met steeds plusminus 5 keuzes per gang.
Waarvan 2 vega voorgerechten, 2 vega hoofdgerechten en de alombekende geitenkaas salade als maaltijdsalade optie. (waarvan dus 1 voorgerecht en 1 hoofdgerecht steeds iets anders zijn)

jammer is dat er aan één wand allemaal hertengeweitjes hangen en dat er dus wel wild op het menu staat.. kan me voorstellen dat andere zich daar minder makkelijk overheen kunnen zetten.

Wij kozen allemaal voor een menu dus nam ik de romige knolselderijsoep, erg lekker! Een mooi romig soepje zonder meteen te zwaar te worden. Daarna had ik de gegrilde groenten met pesto en balsamico als hoofdgerecht. De aubergines waren lekker zacht en daarin
proefte ik de balsamico erg goed. de courgette was nog beetje aan de rauwe kant, jammer, en de paprika en ui prima op smaak. Jammer dat er alleen niet echt een grillsmaak aanzat. Geserveerd met 2 super goed gelukte aardappelkrokantjes. Toe een gevroren mousse van witte chocolade, die voornamelijk naar room smaakte en weinig naar chocolade, ook wel erg veel voor zo'n berg room.

Gisteren bij de wokchinees in Roosendaal, was zwaar teleurgesteld dat ze geen tofu meer hadden, en ook geen witte rijst. Maar toen ik dat zei tegen de eigenaar zei ging hij speciaal voor mij tofu bakken en mocht ik alle gerechten die in de bakken stonden ook vega bestellen, zodat hij het aprt kon laten maken. Mijn groetjes werden ook niet in de algemene bouillion gegooid, maar in de wok in gewoon water uit de kraan en daarna gebakken.  Ik ben zo blij met die chinees die snapt wat vega inhoudt!!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2011, 09:22:39 »
Gisteren in Amici & Famiglia in Den Bosch gegeten. We kwamen daar toevallig omdat mijn vriend op een expo stond daar in de buurt. Ik link bewust niet naar de website, want die is verschrikkelijk. Maar dat terzijde ;)

Wel een grappige zaak. Toen we er niet kwamen, was het er niet druk, maar het werd steeds drukker (vooral met mensen die pizza's aten).

Een van de meisjes in de bediening was erg aardig, zorgde ervoor dat er ook een vegetarische optie in het dagmenu kwam. Fijn! (Overigens hebben ze best veel vegakeus hoor, maar ze boden ook verschillende menu's aan, bij de meeste stond al je vega kon kiezen, bij het week-dagmenu niet.)

Je kan er geen kraanwater krijgen, alleen maar water op de fles (maar dat was juist ook van een merk die T. te hard vindt smaken), dat is wel een minpuntje, maar het kordate optreden van het meisje in de bediening maakte veel goed.

Verder was het eten wel aardig. Het mocht van mij af en toe iets meer peper gebruiken, waarom ik gisteren niet om peper gevraagd heb, is me nu een raadsel.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2011, 09:57:46 door LL de Ling »

Offline zrtx

• **
  • 26
« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2012, 10:01:21 »
Iemand nog tips qua goede restaurants in Den Bosch?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2012, 10:10:17 »
Iemand nog tips qua goede restaurants in Den Bosch?

Tonia van Langen?
Had je al in onze restogids gekeken? http://www.vegatopia.com/vega/restaurants/restaurants-nederland/noord-brabant
,,,,فلافل

Offline zrtx

• **
  • 26
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2012, 20:39:00 »
Bedankt! Ik ben nu in de restaurantgids aan het neuzen!

« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2012, 11:15:31 »
Beste optie (of betere) blijft toch de Verkadefabriek. Er zijn helaas niet veel restaurants in Den Bosch die echt goed vega eten bereiden.

Nescio in de Hinthamerstraat is ook een optie.

http://www.nescio-restaurant.nl/menukaart/index.html

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2013, 22:12:37 »
Pollevie, Den Bosch in de Minderbroederstraat (je ziet geen broeder meer, geen monnik..) vlak bij de markt. Ik vroeg me af wat die naam betekent: pollepel - pel + vie of Pol Levie. Hun site geeft geen informatie. Nou ja, de eigenaren heten Berkelmans, Monique en Martin. Maar goed, daar vandaag geluncht. Wat opvalt: de uitstekende ingrediënten die ze gebruiken. Aten aubergine-geitenkaaskroket garni en salade caprese. Allemaal heel smakelijk, je proefde de biokwaliteit eruit. Jammer, ze hebben geen frites. En mijn vrouw vond dat ze het brood hadden kunnen roosteren.
Het barst overigens in Den Bosch van de eetgelegenheden rond Parade en Markt waar je ook veggie dingen kunt krijgen. Je kunt ze niet allemaal bezoeken. Dus deze; goed. Pol Levie, de Pollevietjes Berkelmans. Ze staan terecht in de Vegatopialijst.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank