Vegatopia Forum

Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #40 Gepost op: 07 februari 2007, 00:58:50 »
Ja idd... ik ga toch ook niet iets eten wat ik slecht voor mijn gezondheid vind.
Stem op de Partij voor de Dieren

Dee

« Reactie #41 Gepost op: 07 februari 2007, 19:14:40 »
Verder vraag ik mij af of al diegenen die het socialer vinden om het vlees te eten het ook wel eens geprobeerd hebben om zelf (weer) een stukje vlees te eten, na jarenlang op een vegetarisch dieet te leven? Ik zou terstond het gevoel krijgen dat ik misselijk wordt  :pukey:
Ik heb het succesvol geprobeerd  ;).

Wat me wel opvalt is dat Draakje in deze topic misschien wel zijn Drakelien heeft gevonden! En als ze nog maar de helft van de overtuiging waarmee ze hun fundamentalisme uitdragen steken in een relatie dan kan het niet meer fout gaan  ;D

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #42 Gepost op: 07 februari 2007, 19:31:14 »
Volgens mij pleegt Dee nu een Sanja  :O

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #43 Gepost op: 07 februari 2007, 22:00:59 »
 ;D

Moonflower is geen Moonflowerin ;).

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #44 Gepost op: 07 februari 2007, 22:03:54 »
Maar omdat jij dan dat zielig vind neem jij eten aan dat die mensen beter zelf kunnen gaan eten... wie is er dan asociaal?
Het hoeft niet per se om vrijwilligerswerk in gebieden waar hongersnood heerst te gaan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Dee

« Reactie #45 Gepost op: 07 februari 2007, 22:27:39 »
Volgens mij pleegt Dee nu een Sanja  :O
Tut tut, ik ben zo breeddenkend dat het biologische geslacht van Moonflower er niet toe doet  ;D

:bloos: Ik had natuurlijk een vermoeden moeten hebben, een vrouw kraamt nooit zo'n Draakiaanse taal uit  :P

Offline moonflower

• 147
« Reactie #46 Gepost op: 08 februari 2007, 01:21:13 »
hun fundamentalisme
Het is niet netjes om iets naar iemand te roepen, dat je zelf ook bent. We zijn hier praktisch bijna allemaal fundamentalisten als het op eetprincipes aankomt:
Citaat
wiki: Als zodanig is iemand fundamentalistisch wanneer hij zich laat leiden door vaststaande principes of fundamenten, zijn waarden en normen, en zich niet opportunistisch gedraagt, niet op eigen voordeel uit is. Dit wordt gezien als eerbaar door de fundamentalist zelf.
Ik leg niemand anders op om hetzelfde dieet te volgen, maar wens wel te kunnen bepalen wat ik zelf eet.
Maar als jij een andere uitleg van fundamentalisme in gedachten had, dan kun je het misschien nog even toelichten?!
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline moonflower

• 147
« Reactie #47 Gepost op: 08 februari 2007, 01:32:09 »
:bloos: Ik had natuurlijk een vermoeden moeten hebben, een vrouw kraamt nooit zo'n Draakiaanse taal uit  :P

Volgens mij is het uitgangspunt van Zusje toch niet veel anders:
(onlangs in: vegetarier_of_carnifoob?)
Vrijdagavond at ik een stukje loempia waar toch vlees in bleek te zitten. Ik heb het weinig subtiel uit mijn mond verwijderd.

Daar ligt dus mijn grens, ik wil best een stukje vlees voor iemand omdraaien in de pan, ik zeur niet als er naast me iemand vlees eet, maar ik wil het gewoon niet eten.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #48 Gepost op: 08 februari 2007, 08:23:30 »
Volgens mij is het uitgangspunt van Zusje toch niet veel anders
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline moonflower

• 147
« Reactie #49 Gepost op: 08 februari 2007, 09:25:18 »
Volgens mij is het uitgangspunt van Zusje toch niet veel anders
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Echt niet? Het uitgangspunt is dat ze gewoon geen vlees wil eten en dat willen Draakje en ik ook niet en met ons velen hier niet, daar zou niets mis mee mogen zijn.

Het verschil is dat ik om die reden niet iemand mijn hulp ga ontzeggen. Haar mening is dat je ergens geen hulp moet verlenen als je je niet aan de eetgewoontes kunt aanpassen. Daarentegen vormen mijn eetprincipes voor mij geen obstakel om een ander te helpen. Ik vind dat ik een hulpbehoeftige tekort zou doen als ik deze geen hulp zou bieden vanwege mijn principes, geleid door de angst dat ze me misschien wel eens een stukje vlees aan kunnen bieden.
Het zou er dan op neer komen dat je vanwege je principes dan liever niemand meer helpt die niet ook dezelfde principes heeft als jou.

Hulpbehoeftigen hebben de keuze om mijn hulp te weigeren (Wat mij ook wel overkomen is) en ik heb de keuze om voedsel te weigeren. Dat moet los kunnen staan van mijn intentie om iemand te willen helpen.
Overigens gaf ik hier eerder al het advies om een project op te zoeken die het vegetarisme uitdraagt om daarmee van het probleem af te zijn.

Kiwi

« Reactie #50 Gepost op: 08 februari 2007, 09:32:58 »
Het zou er dan op neer komen dat je vanwege je principes dan liever niemand meer helpt die niet ook dezelfde principes heeft als jou.

Zo gaat Draakje er inderdaad mee om.

Offline moonflower

• 147
« Reactie #51 Gepost op: 08 februari 2007, 10:01:55 »

Zo gaat Draakje er inderdaad mee om.
Maar dat lees ik hier dan toch anders:
Waarom zou je je principes opgeven als je in afrika wilt werken enzo? Ik heb ook nog steeds het plan om naar afrika te gaan en daar vrijwilligerswerk te doen, maar als men daar eten aan biedt waar vlees, of andere dierlijke producten in zit, dan ga ik dat toch zeker weigeren. Je kan het allemaal toch uitleggen.. en als je dat lastig vind of hun gevoelens niet wilt krenken.. dan kan je vast wel een smoes verzinnen om het niet aan te nemen. Misschien dat 'allergisch' ofzo een begrijpbare reden is daar.. misschien dat ze vegetarier zijn niet snappen idd.
Hij heeft bepaalde principes maar laat zich daardoor niet weerhouden om hulp te bieden aan iemand die andere principes heeft. Desnoods legt hij zijn principes uit...

Kiwi

« Reactie #52 Gepost op: 08 februari 2007, 10:20:17 »
Hij heeft bepaalde principes maar laat zich daardoor niet weerhouden om hulp te bieden aan iemand die andere principes heeft. Desnoods legt hij zijn principes uit...

Lees anders bijvoorbeeld deze draad maar eens door zou ik zeggen, dan snap je misschien wat ik bedoel…

Dee

« Reactie #53 Gepost op: 08 februari 2007, 10:38:37 »
hun fundamentalisme
Het is niet netjes om iets naar iemand te roepen, dat je zelf ook bent. We zijn hier praktisch bijna allemaal fundamentalisten als het op eetprincipes aankomt:
Ik ben altijd de eerste om de neiging tot fundamentalisme bij vegetariers (en uiteraard ook bij veganisten, dat spreekt voor zich) af te wijzen. Dus ik roep niet iets dat ik zelf ben.

Als ik al fundamentalistisch ben, dan zeker niet op het vlak van eetprincipes  :heehee:

Meer on topic: ik ben -zoals alom geweten ;)- nogal voor het respecteren van plaatselijke gewoontes. Net zoals hier handjes geven een fundamenteel onderdeel is van onze cultuur (toch in de ogen van velen) is het aannemen van voedsel in bepaalde landen/regio's een elementaire vorm van beleefdheid. Als je dan even naar ginder gaat om die mensen daar te helepn en vervolgens al hun gewoontes aan je laars lapt, dan ben je volgens mij gewoon fout bezig.

Offline moonflower

• 147
« Reactie #54 Gepost op: 08 februari 2007, 10:42:34 »

Lees anders bijvoorbeeld deze draad maar eens door zou ik zeggen, dan snap je misschien wat ik bedoel…
Ok, ik begrijp wat je bedoelt ;)
(overigens grappig om te ontdekken dat Dragonfly tegenwoordig schuil gaat onder de naam Draakje)

Tsja, ik ben het ook vaak niet met hem eens, maar in deze draad heeft hij het volgens mij wel bij het rechte eind.

Offline moonflower

• 147
« Reactie #55 Gepost op: 08 februari 2007, 10:49:56 »
Ik ben altijd de eerste om de neiging tot fundamentalisme bij vegetariers (en uiteraard ook bij veganisten, dat spreekt voor zich) af te wijzen. Dus ik roep niet iets dat ik zelf ben.
Als ik al fundamentalistisch ben, dan zeker niet op het vlak van eetprincipes  :heehee:
Mag ik dan concluderen dat je alleen maar vegetarier bent als het je even zo uitkomt?

Citaat
Meer on topic: ik ben -zoals alom geweten ;)- nogal voor het respecteren van plaatselijke gewoontes. Net zoals hier handjes geven een fundamenteel onderdeel is van onze cultuur (toch in de ogen van velen) is het aannemen van voedsel in bepaalde landen/regio's een elementaire vorm van beleefdheid. Als je dan even naar ginder gaat om die mensen daar te helepn en vervolgens al hun gewoontes aan je laars lapt, dan ben je volgens mij gewoon fout bezig.
Laten we het dan idd eens omdraaien: Stel een asielzoeker is moslim en in Nederland. Omdat zij als asielzoeker niet mag werken, besluit zij om vrijwilligerswerk te gaan doen. Zij gaat helpen bij het leger des heils. Een dakloze bedankt haar voor haar inzet en wil haar een hand geven, maar zij weigert en legt uit dat dat niet kan volgens haar geloof. Vind je dat dan echt een reden om te zeggen dat ze dan beter geen vrijwilligerswerk meer kan doen in Nederland?
Volgens mij zijn er dan nog genoeg mensen over die heel erg blij zijn met haar inzet.

« Reactie #56 Gepost op: 08 februari 2007, 10:57:45 »

Ja maar dan heb je het dus over een persoon die eigenlijk niet vrijwillig in Nederland is...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #57 Gepost op: 08 februari 2007, 10:58:54 »

Het ging hier in deze discussie niet zo om wie ik wel of niet zou helpen. Als ik mensen help (veganist of niet), dan zal dat wel met een andere insteek zijn, dan de gemiddelde organisaties.

In de discussie ging het er om of als je ergens bent of vrijwilliger bent en men biedt je eten aan wat ingredienten bevat dat tegen je principes is en wat je ook niet WIL of je dat dan accepteert of niet.

Ik ben daar duidelijk in. Ik ga niet iets tegen mijn wil doen. En of mensen het leuk vinden of niet.. als ik het weiger.. ik zit daar niet mee, want het is niet mijn probleem als ik iets weiger, want ik doe gewoon wat ik goed vind en dat mag je asociaal vinden... maar dan beredeneer je alleen vanuit 1 perspectief zonder de andere kant erin mee te nemen.

Ik vind het gewoon niet asociaal. Je doet er niemand kwaad mee en principes mag je hebben. Vanuit sociaal aspect is het toch juist belangrijk lijkt me dat beide partijen elkaar accepteren zoals ze zijn. Dus als ik eten weiger en vertel waarom enzo, dan is het toch niet verkeerd lijkt mij. Principiele besluiten betekent dat je dat stukje van jezelf niet zo makkelijk opzij zet. Dat ik als ik ergens ben aan wat regels hou ofzo (bijvoorbeeld je schoenen uit doen voordat je ergens naar binnen gaat ofzo), daarmee hoef ik geen principes weg te gooien, dus dat vind ik niet erg. Maar als ik bijvoorbeeld op bezoek zou gaan bij een stam waar verwacht word dat je als bezoeker een dier slacht ter ere van je komst, dan zeg ik toch echt nee. Net als gewoon eten weigeren die tegen mijn principes in gaan.

Het is wel apart dat hier mensen zitten die een beetje onserieus grappig proberen te doen erover. En dat vind ik erg jammer. Als je iets te zeggen hebt ga dan komen met je mening en argumenten in plaats van lollig te doen.
En kom gewoon met een goede tegenreactie ipv alles wat ik zeg meteen als onjuist, onrealistisch en fundamentalistisch/extreem te bestempelen. Wat schiet je er mee op omdat te doen? Mag ik vinden dat ik het gewoon vind om principes te hebben? Mag ik wel zo denken?

Het lijkt erop dat sommige hier ieder die iets verder gaan en meer principieel zijn meteen in een hoek willen zetten.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #58 Gepost op: 08 februari 2007, 11:00:21 »

Is een hele andere discussie en ook te maken met veel andere beweegredenen.

Dee

« Reactie #59 Gepost op: 08 februari 2007, 11:02:16 »
Mag ik dan concluderen dat je alleen maar vegetarier bent als het je even zo uitkomt?
Nee, dat mag je niet, maar het illustreert wel je verdomde kortzichtigheid. Er zijn ook vegetariers die het bloed niet vanonder de nagels van andersdenkenden halen, en die zijn even goed vegetarier. Ga eens even in de echte wereld staan, en dan zul je misschien beseffen dat jouw principes en zeker de manier waarop je ze ten berde brengt niet heiligmakend zijn.
Jij noch Draakje zijn de nieuw gekomen Messias dus misschien moet je je daar maar naar gedragen...

Laten we het dan idd eens omdraaien: Stel een asielzoeker is moslim en in Nederland. Omdat zij als asielzoeker niet mag werken, besluit zij om vrijwilligerswerk te gaan doen. Zij gaat helpen bij het leger des heils. Een dakloze bedankt haar voor haar inzet en wil haar een hand geven, maar zij weigert en legt uit dat dat niet kan volgens haar geloof. Vind je dat dan echt een reden om te zeggen dat ze dan beter geen vrijwilligerswerk meer kan doen in Nederland?
Volgens mij zijn er dan nog genoeg mensen over die heel erg blij zijn met haar inzet.
Jouw voorbeeldje heeft nogal wat gaten, zo denk ik niet dat een moslima die haar geloof op zo'n manier interpreteert bij het Leger des Heils zal gaan helpen, maar kom. Zij hoort dan inderdaad niet dat soort vrijwilligerswerk te doen, ze kan dan beter achter de schermen een taak op zich nemen.

Wat jij misschien niet weet is dat in onze cultuur men al meer geneigd is om van onze gewoonten af te stappen, zo zullen vele mensen er ongetwijfeld geen probleem inzien dat zij geen handje wil schudden. Maar in een aantal regio's/landen zijn gewoonten nog altijd het belangrijkst. Dus ik kan mij inbeelden dat het niet respecteren ervan veel meer kwetst dan hier.