Ik wil volgend jaar een half jaar vrijwilligerswerk gaan doen in het buitenland. Afrika valt voor mij af, aangezien ik heb begrepen dat het daar echt een ramp is om vegetarisch te eten, zeker als je een wildlife project in een bushcamp doet, daar wordt altijd gebarbecued. Nu had ik het plan opgevat naar China te gaan. Maar nou begreep ik van een meisje dat dat ook niet te doen is. Zij is momenteel daar en zegt dat het ontzettend onbeleefd is als je wordt uigenodigd bij mensen (en dat gebeurt erg vaak) om iets af te slaan. Het begrip vegetarier kennen ze niet, of ze kunnen het niet begrijpen. Ook wordt er voor de westerlingen vaak een feestmaal georganiseerd waarbij bijvoorbeeld slang wordt gegeten.
Ik vind het heel erg dat mijn reisdoelen zo beperkt worden, maar een ding staat voor mij vast: ik blijf hoe dan ook vegetariër! Ik wil graag vrijwilligerswerk doen in een niet-Westers land, juist omdat ik wat van de andere cultuur wil opsnuiven. Waarom is eten toch altijd zo’n big issue (voor anderen)? Dat haat ik echt.
Heeft iemand een andere ervaring met vegetarisch eten in China? Of in een ander land? (en dan bedoel ik dus niet VS, Canada,Europa, Australië en Nieuw-Zeeland).
Ik wil gewoon echt graag een tijdje wat in het buitenland gaan doen en heb al zoveel projecten gezien die me aanspreken, maar ik zit met mijn handen in het haar voor wat betreft het eten. Uiteraard heb ik op de sites van de organisaties die vrijwilligers uitzenden deze vraag al gesteld, maar er wordt lacherig over gedaan, er wordt me geadviseerd om maar lekker in Nederland te blijven of er wordt gewoon totaal niet gereageerd!
Sorry voor het hele lange bericht, ik hoop dat er mensen zijn die me verder kunnen helpen.
Alvast bedankt, Anna