heel vaak als ik lasagna maak, vegetarisch uiteraard, dan worden de lasagnabladen niet zacht maar blijven gewoon keihard.. Heeft iemand hier een tip voor?
Wellicht werkt het ook als je de bladen eerst een tijdje laat weken?
de saus mag wateriger dan een gewone pastasaus, aangezien een groot deel verdampt in de oven en wordt opgenomen door de lasagnebladen.
maar ik kook wel altijd de lasagne voor, anders moet je zolang wachten tot het klaar is in de oven.
worteltjesgehakt
Citaat van: smikkeltje op 15 september 2006, 12:29:29 maar ik kook wel altijd de lasagne voor, anders moet je zolang wachten tot het klaar is in de oven.Als je een combinatiemagnetron hebt is de duur van het koken beperkt tot 20 minuten. Op één na hoogste stand en 200 graden. Altijd hard/zachte bladen.
Citaat van: smikkeltje op 15 september 2006, 12:29:29worteltjesgehaktInelkaargehakte worteltjes?
Hmmm, ik maak de lasagnesaus altijd veel steviger dan een gewone pastasaus - je zou er welhaast een lepel rechtop in kunnen zetten. Bij waterigere sauzen is mij de lasagne niet consistent genoeg.En nu we toch een lasagnedraad hebben: wat zijn jullie favoriete lasagnerecepten?
[Neem groente dat snel gaar is. Bijvoorbeeld tomaat, paprika, courgette. Stukje knoflook fruiten in olijfolie en de fijngesneden groente daarin bakken. Voeg tomatenpassata toe en breng op smaak met zout, peper, snufje zout, scheutje balsamico, basilicum en oregano. In een schaaltje meel en water vermengen om zo de saus te binden (of neem Maïzena).Ondertussen wat diepvriesspinazie in de magnetron ontdooien. Op smaak brengen met zout en peper.Ovenschaal wisselend vullen met tomatensaus, voorgekookte lasagnebladeren, spinazie, lasagnebladeren en tomatensaus. Bedekken met geraspte kaas.De tweepersoonsversie heb ik in twintig minuutjes in de oven gekregen. De baktijd kun je gebruiken om af te wassen, tafel te dekken, uit je neus te peuteren, was ophangen, of wat dan ook.
Owjee Dan moet ik, voordat ik naar Halle vertrek, toch maar snel het recept voor de tomatensaus opschrijven.Men neme een uitgeperste knoflook en een pepertje, naar wens met of zonder zaadjes. In olijfolie fruiten, blokjes tomaat erbij (per persoon een tomaat of zo). Schepje suiker, snufje zout, fijngesneden rozemarijn. Paar minuutjes bakken, zodat het vocht een beetje verdampt. Groenten naar wens erbij (fijngesneden paprika en courgette bijvoorbeeld). Blikje tomatenpuree (één per persoon) erdoor. Nog even aanbraden, voor een wat rokerige smaak. Dan aanlengen met een scheutje balsamico en water totdat de saus de gewenste consistentie heeft. Op smaak brengen met oregano, basilicum, zout en misschien nog wat extra suiker.Linzen is optioneel. In dat geval tegelijk met de tomatenpuree een handje rode linzen in de wok gooien en de saus minstens tien minuten laten sudderen, anders heb je harde linzen in je saus.Het laagje spinazie is helemaal eenvoudig. Spinazie ontdooien in de magnetron, op smaak brengen met zout en oregano.Smakelijk!