Vegatopia Forum

Vegetariėr uithangbord van bontwinkel

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #20 Gepost op: 01 september 2006, 15:50:41 »
Er worden hier wel zinnige dingen geschreven (o.a. Sven)!

't Is zonde dat je meer tijd besteed aan het geven van kritiek op de reactie van Draakje dan aan de post van Sven, waar je inhoudelijk zelf helemaal niet op ingaat.

(Een post die ik overigens zeer sterk vond.)

Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #21 Gepost op: 01 september 2006, 16:04:46 »
Inderdaad, die Draakje doet jullie imago geen goed.

Tsja, dat kan je krijgen als een veganist meent zich als uithangbord van een vegetariėrs-forum te moeten profileren.


Edit: niet dat ik er op uit ben om weer eens een 'wij-zijn-beter-dan-zij'-discussie of zo uit te lokken, maar ik vind wel dat het op zijn plaats is karenvh er op te wijzen dat Draakje uit het kamp komt dat ieder (vermeend) gebruik van dieren ten zeerste afkeurt en tot misbruik bestempelt. Waarmee ik ook weer niet gezegd wil zeggen dat alle veganisten zo zijn of reageren als Draakje.
« Laatst bewerkt op: 01 september 2006, 16:17:22 door Sint @ńneke »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #22 Gepost op: 01 september 2006, 20:59:38 »
Jouw jezelf aangepraatte leed, voortkomend over dagenlang mijmeren over de bio-industrie vergelijk je met gevoel van dįg na dįg een naaste verliezen? Man je weet niet waar je over praat en ik wįlg van je!

Ik weet drommels goed hoe ik me voel door al dat leed in de wereld. Jij kan je blijkbaar niet indenken dat het voor mij voelt alsof ik elke dag een naaste verlies (en ik heb heus wel mensen verloren als je denkt van niet... pas geleden nog mijn oma...). Het leed wat ik zie, wat ik elke dag weer zie, is enorm, de pijn die ik er door ervaar, de nachten die ik wakker lig. Hoe graag zou ik niet weg gaan van die pijn... maar dat is de makkelijke weg... dieren hebben daarin totaal geen keuze...

Citaat
Dee: Zeg zeg, Draak helpt in zijn eentje het imago van de gemiddelde dierenvriend om zeep. Dus daar mag over gemopperd worden!

Waarom wil je mijn reactie direct plaatsen als reactie van een gemiddelde dierenvriend? Ga je ook direct elke uitspraak van een moslim als gemiddelde reactie van alle moslims beschouwen?

Daarnaast zijn er veel gradaties van 'dierenvriend'.

Overigens had karenvh maar vandaag ook bij het BPRC moeten staan. Het geschreeuw van apen die vanuit het BPRC komen gaan door merg en been. Verschrikkelijk de gedachte erbij, dat er op dat moment dierproeven worden uitgevoerd in dat centrum. Apen die weggerukt worden bij hun familieleden en waar pijnlijke proeven op uitgevoerd worden. Dan snap je misschien wel hoe ik het voel. Maar misschien ook niet.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #23 Gepost op: 01 september 2006, 21:08:11 »

Ik weet drommels goed hoe ik me voel door al dat leed in de wereld. Jij kan je blijkbaar niet indenken dat het voor mij voelt alsof ik elke dag een naaste verlies (en ik heb heus wel mensen verloren als je denkt van niet... pas geleden nog mijn oma...). Het leed wat ik zie, wat ik elke dag weer zie, is enorm, de pijn die ik er door ervaar, de nachten die ik wakker lig. Hoe graag zou ik niet weg gaan van die pijn... maar dat is de makkelijke weg... dieren hebben daarin totaal geen keuze...


Draakje, dit is niet gezond... Wat hoop je zo te bereiken? Ik denk dat blijven hangen in de ellende juist de makkelijke weg is. Jezelf beschermen tegen de psychische schade die je jezelf aandoet is veel moeilijker. Als het je zo aangrijpt, ben je gewoon niet geschikt om met dierenrechten bezig te zijn.
Ik zou zelf ook niet meer kunnen slapen en constant kwaad en verdrietig zijn als ik constant met dierenleed bezig zou zijn. Daarom scherm ik me er grotendeels van af.

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #24 Gepost op: 01 september 2006, 23:46:56 »
Mensen laten we Draakjes en karens mening in ieder geval niet disrespecteren. Het blijft altijd moeilijk om in te beelden hoe iemand denkt of voelt en ik vind dat we van elkaar niet moeten beoordelen of je wel of niet goed bezig bent op de manier dat je jezelf met dierenrechten bezig houdt. Iedereen probeer wat anders te doen en over gevoel valt nou eenmaal niet te twisten. Ik denk dat iedereen weer daadwerkelijk wat anders voelt en je hebt nu eenmaal de extreme en de minder extreme kanten, dat hoort erbij.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #25 Gepost op: 02 september 2006, 00:51:12 »
Overigens had karenvh maar vandaag ook bij het BPRC moeten staan.

Sorry, maar dit is volledig naast de kwestie. De discussie gaat erover dat ze dierenrechten en ecologie deels ondersteund maar dat ze bont draagt omdat ze het leuk vindt. Over proeven op apen heeft ze zich niet uitgelaten en daarom mag je haar daar niet op aanvallen. Bontnijverheid en dierproeven zijn wel heel verschillend.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #26 Gepost op: 02 september 2006, 09:13:34 »
Ik weet drommels goed hoe ik me voel door al dat leed in de wereld. Jij kan je blijkbaar niet indenken dat het voor mij voelt alsof ik elke dag een naaste verlies (en ik heb heus wel mensen verloren als je denkt van niet... pas geleden nog mijn oma...). Het leed wat ik zie, wat ik elke dag weer zie, is enorm, de pijn die ik er door ervaar, de nachten die ik wakker lig. Hoe graag zou ik niet weg gaan van die pijn...

Beste Alex, wordt het niet eens tijd dat je professionele hulp gaat inroepen? Je ziet blijkbaar zelf niet (meer) dat je ongezond bezig bent, en als je echt wat voor dieren en mensen wilt blijven betekenen dan moet je toch echt eerst aan jezelf gaan werken, in plaats van langzaam af te glijden naar een mentaal en psychisch wrak.

Citaat
maar dat is de makkelijke weg... dieren hebben daarin totaal geen keuze...

Wat Hiziki al zegt, je kiest nu voor de makkelijke weg...



“it's strange how life makes sense in time...”

Aiko

Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #27 Gepost op: 02 september 2006, 10:53:08 »
Zullen we de persoonlijke insinuaties even laten voor wat ze zijn?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #28 Gepost op: 02 september 2006, 11:06:57 »
Laten we niet vervallen in modder gooien en ons storten op de oorspronkelijke discussie.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #29 Gepost op: 03 september 2006, 13:19:02 »
Laten we niet vervallen in modder gooien en ons storten op de oorspronkelijke discussie.

Goed idee. Wat ik bijvoorbeeld een zwak anti-bontargument vind, is dat bont niet door de beugel kan omdat het een 'luxe product' is.

Wat doet dat er toe? Maakt het uit voor een zeehond - ik noem maar een willekeurig knuffelbaar beest - of ie doodgeknuppeld wordt voor een levensreddend medicijn tegen de vogelpest, voor een fijne biefstuk of voor z'n pels?

Je komt voor rare vraagstukken te staan als je het luxe-argument er bij betrekt. Is een ei gebruikt voor een wentelteefje bijvoorbeeld ethisch meer toelaatbaar dan een ei in een glaasje advocaat?

« Laatst bewerkt op: 04 september 2006, 07:15:13 door J@n »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #30 Gepost op: 03 september 2006, 23:50:54 »
Sven schreef:
Citaat
Pelsland verkoopt wel alle soorten bont, ook degene die Phaedra niet wenst  te dragen. Ze het uithangbord voor de hele winkel en niet enkel voor konijnenbont
Om deze reden nooit doen, klaar.
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #31 Gepost op: 04 september 2006, 10:18:01 »
Overigens had karenvh maar vandaag ook bij het BPRC moeten staan. Het geschreeuw van apen die vanuit het BPRC komen gaan door merg en been. Verschrikkelijk de gedachte erbij, dat er op dat moment dierproeven worden uitgevoerd in dat centrum. Apen die weggerukt worden bij hun familieleden en waar pijnlijke proeven op uitgevoerd worden. Dan snap je misschien wel hoe ik het voel. Maar misschien ook niet.
Je zoekt die pijn op. Je lijkt er zelfs trots op te zijn dat je zo lijdt, of kan lijden, namens de dieren. Ik denk daarentegen dat het niet productief is. Want ik weet niet wat je aantoont of voor elkaar krijgt met je protesten daar aan de poort.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #32 Gepost op: 04 september 2006, 10:19:34 »
Goed idee. Wat ik bijvoorbeeld een zwak anti-bontargument vind, is dat bont niet door de beugel kan omdat het een 'luxe product' is.
En dat in tegenstelling tot leer.

Vertel dat een eskimo.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #33 Gepost op: 04 september 2006, 14:25:05 »
Leer vind ik zelf op het randje. Ik draag wel leren schoenen, maar vooral omdat hier in Brussels weinig alternatieven voor handen zijn. Schoenen bestellen via het internet doe ik dus echt niet. Buiten schoenen zal ik ook geen andere lederen producten kopen (bankstel, jas, ...). Wanneer ik iets klein in leer krijg zal ik het wel gebruiken.

Merk wel op dat leer veel meer een product is overblijft van de vleesindustrie. Het hele dier wordt dus gebruikt. De bontindustrie is een veeleer afzonderlijke sector waar enkel de pels van belang is.

Er is dus wel een verschil. Leer valt ook niet helemaal goed te praten, maar er is wel een verschil. Alhoewel we dit verschil toch niet te fel moeten uitvergroten.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetariėr uithangbord van bontwinkel
« Reactie #34 Gepost op: 04 september 2006, 23:43:18 »
Er is dus wel een verschil. Leer valt ook niet helemaal goed te praten, maar er is wel een verschil. Alhoewel we dit verschil toch niet te fel moeten uitvergroten.

Er is een verschil, maar de vraag is of dat verschil ter zake doet als het gaat om de ethische toelaatbaarheid van een product. Je maakt een dier dood voor een iets waar je best zonder kunt - ons leven hangt niet af van vlees, leer of bont. Als je het mij vraagt, is het argument 'luxe' tegen bont is net zo min geldig als het argument 'lekker' vóór vlees.

Van mij mag iedereen dragen wat ie wil, hoor. Ik wil hier niet als een scherpslijper te boek staan; ik vind het alleen leuk om de argumentatie te bekijken. En nee, ik voel de waterlanders niet spontaan opkomen bij de dagelijkse aanblik van al die leren schoenen op straat.