Dit kan misschien een dooddoener zijn, maar is het niet altijd zo dat iets dat je eet of drinkt op een bepaalde manier schade doet aan je systeem? Toegegeven, een aantal zaken doen dat zo erg dat je ze beter niet kunt consumeren, maar er zijn bijvoorbeeld over alcohol, cafeïne of vette vis al ellenlange discussies. En onlangs zag ik een persbericht, dat erg weinig aandacht kreeg, over fytinezuur (zit in vezelrijke producten zoals volkorenbrood) dat de opname van zink en ijzer hindert. (
Hier is een onbevredigende link.)
Nu is het feit dat iets anders 'ook slecht' is natuurlijk geen tegenargument, maar het is denk ik erg moeilijk aan te tonen dat je van vlees, in niet al te gestoorde hoeveelheden geconsumeerd en gecombineerd met andere dingen, kanker krijgt. Ik denk ook dat het zeker uitmaakt wat voor voer, medicijnen en leven de dieren hadden en wat er vervolgens met het vlees gedaan is voor het verkocht wordt.
En ik zeg maar wat, is het persé
nodig voor ons argument dat vlees kanker veroorzaakt? Om enkel het argument dat je er zelf zo gezond (of niet ziek) van wordt, hoef je niet persé vegetariër te worden, dan kun je vanalles gaan doen of laten waar ik hier verder niemand over hoor ( sporten, mediteren, stoppen met roken, etc etc.) En een leven op enkel tofunaise is ook gevaarlijk, terwijl er geen dier door sneuvelt.
Nu ben ik zelf best overtuigd van de effecten van voeding op de gezondheid. Je lichaam vernieuwt zijn cellen met wat het binnenkrijgt, dus kun je maar beter voor goed bouwmateriaal zorgen. Maar het laten staan van dieren gaat uiteindelijk om dierwelzijn en milieu, hoop ik. En daarmee is het wat besides the point om vlees en kanker te willen linken, denk ik.