Het betreffende artikel van de NVB is niet op de website te vinden. Daarom heb ik gevraagd of ik het op een andere manier kon krijgen en dit is mij toegestuurd. De belangrijkste passages staan daarom hieronder opgenomen. (uiteraard met toestemming van de NVB). Het artikel gaat verder nog in op zuivelgebruik, groente en fruit en de relatie met overgewicht. (sorry mods, dat het wat lang is)
Voeding en kankerEen overzicht van wetenschappelijke onderzoeksresultatenJaarlijks worden ruim 73.000 mensen met kanker gediagnosticeerd. Over de rol van voeding bij het ontstaan van kanker heeft KWF Kankerbestrijding in 2004 een overzichtelijk rapport uitgebracht. Als je specifiek onderzoek zou willen doen naar de relatie tussen vegetarisch eten en het risico op kanker, loop je tegen het probleem aan dat iedereen het vegetarische dieet op een andere manier invult. Het ontstaan van kanker is een samenspel tussen leefgewoonten (bijvoorbeeld voeding, roken, enz.), leefomstandigheden en genetische achtergrond. Deze factoren zijn per persoon verschillend, waardoor ook de kans op kanker verschilt per persoon.
Er zijn geen duidelijke aanwijzigingen dat het eten van vlees tot een hogere kans op kanker leidt. Dit is onderzocht voor darmkanker, maagkanker, prostaatkanker, alvleesklierkanker en borstkanker. De bereidingswijze van vlees kan echter wel een effect hebben, maar het is gebleken dat vlees, zoals dat in Nederland gegeten worden, niet tot een grotere kans op darmkanker leidt. Als vlees geen verhoogd risico geeft op het ontstaan van darmkanker, verwacht je ook geen verschil te zien in het voorkomen van darmkanker tussen vegetariërs en niet-vegetariërs. Dit bleek ook zo te zijn.
Er is de afgelopen decennia veel onderzoek gedaan naar de rol van voeding bij het ontstaan van kanker. Overtuigende verbanden zijn echter niet gevonden. Geniet dus gerust van je bakje koffie of een kopje thee. Zoals ook op de website van het Voedingscentrum (
www.voedingscentrum.nl) staat, is het vooral belangrijk dat je gevarieerd eet. Daarnaast adviseert het Voedingscentrum om dagelijks twee ons groente en twee stuks fruit te eten. Wees verder matig met alcohol. Om de kans op sommige vormen van kanker te verkleinen geeft het voedingscentrum op zijn website ook nog het advies om geen voedsel te eten met zwarte randjes of korstjes (zoals aangebrande tofu of te donker gefrituurd voedsel) en om overgewicht te voorkomen (zie ook het kader ‘Hoe weet ik of ik overgewicht heb?’). Het verband tussen afzonderlijke voedingsproducten en kanker is dan misschien niet duidelijk aangetoond, er is wèl een duidelijk verband tussen overgewicht en kanker.