Vegatopia Forum

Borstvoeding te ja of te nee

Offline Hausfrau

• 704
  • Geslacht: Vrouw
Borstvoeding te ja of te nee
« Gepost op: 03 augustus 2006, 22:26:36 »
Aangezien er op dit forum ook nog niet-weters rondlopen is het tijd voor een rondvraag:
Wie heeft er wel/geen borstvoeding gegeven (dan wel de partner) en waarom. En hoe lang heb je dit volgehouden/waarom ben je gestopt?

Ok ik begin.

Ik geef nu mijn 3e kind borstvoeding  :O en dit sinds een maand of 6. De 1e heb ik zo'n 9 maanden gevoed, de 2e zo'n 7 maanden.
Ik ben ermee begonnen:
a) omdat het nog steeds het beste is
b) omdat het me ook wel erg makkelijk (en goedkoop) leek

Reden b blijkt ook erg te kloppen, er is niks wat je dichter in de buurt hebt dan je eigen voorgevel, dus geen nachtelijke strooptochten richting koelkast, geen tassenvol flesjes en poedermelk als je ergens naartoe gaat.

Ik ben bij de 1e gestopt omdat:
1) Ik zwanger was
2) Ze volledig in het dagprogramma meeat
3) Ze naar de creche ging

Bij de 2e ben ik gestopt omdat:
1) Het toch allemaal iets moeizamer verliep dan bij de 1e met al die slapeloze nachten
2) Ik ging trouwen en toch wel graag een passende trouwjurk wilde

Wie heeft er ook ervaring??????????

PS Is borstvoeding van een vleeseter vegetarisch??
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2006, 22:29:45 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Anna

• 319
Re:Borstvoeding te ja of te nee
« Reactie #1 Gepost op: 04 augustus 2006, 00:13:49 »
Kan op veel vragen geen antwoord geven, want ben zelf geen moeder maar ik vind dat een vleeseter geen vegetarische borstvoeding produceerd!

Monie

« Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2006, 09:49:37 »
Alles wat de moeder eet komt in meerdere of mindere mate via de moedermelk bij het kind terecht dus m.i. is moedermelk van een vleeseter niet vegetarisch. Aan de andere kant kun je je afvragen hoe groot de hoeveelheid is die daadwerkelijk in de melk terecht komt maar het is niet voor niets beter geen alcohol te drinken als je borstvoeding geeft. Een baby leert trouwens in de baarmoeder al smaken "herkennen" en zal later (iig. in theorie  ;D) makkelijker voeding tot zich nemen die het al kent omdat de moeder het tijdens de zwangerschap at.

Offline ingeping

• 143
« Reactie #3 Gepost op: 04 augustus 2006, 20:05:34 »
Ik wilde zo graag borstvoeding geven toen mijn eerste geboren was. Maar het lukte niet. Hij was te driftig, ik te zenuwachtig en wellicht kwam het een door het ander. Ik had een kenau van een kraamhulp die het er allemaal niet beter op maakte. 'Want iedereen kon borstvoeding geven en ik moest gewoon mijn best doen.'

Na 3 weken was mijn zoon flink afgevallen en ik op de rand van depressief. Ik ben naar de huisarts gegaan en medicijnen geeist die de borstvoeding stopte. Die sputterde nog iets van 'afbouwen is beter', maar daar ging ik dus mooi niet aan beginnen. Wat een mislukking. Ben overgestapt op flesvoeding en vanaf toen ging het beter. Toen 12 jaar later - vorig jaar dus - mijn tweede werd geboren ben ik niet aan borstvoeding begonnen. Jammer, maar het was te beladen.

Toch vind ik het enorm mooi als ik moeders borstvoeding zie geven. Kan er een beetje ontroerd van raken. Van die humptiedumpties die zo heerlijk ontspannen bij mams liggen, prachtig!

Nog even een antwoord op de vraag of vleeseters vegatarische melk produceren. Strikt genomen denk ik van niet. De voeding van de moeder komt toch in de melk terecht?
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2006, 20:21:07 door ingeping »

Offline Wup

• 138
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2006, 00:08:23 »
Ik heb alle 5 mijn kinderen bv gegeven. Van heel kort (2 weken) tot 9 maanden. Ben slechts parttime vega dus zullen ze via mijn melk wel vlees binnen gekregen hebben. Maar mijn vierde (nu 7 1/2) die ik het langst gevoed heb is nu al ruim 1 1/2 jaar vegetariër.  Dus er is hoop hoor.  ;)
Ik vond bv geven geweldig. Maar niet tot elke prijs. Bij de jongste liep de bv ontzettend terug nadat hij met een longontsteking in het zh had gelegen (2 maanden oud) en ik heb tig keer zo'n dubbele kolf gehuurd om tussen de voedingen door extra te kolven om mijn voeding op te krikken. Uiteindelijk moest ik met 7 maanden opgeven. Maar 'gratis' was die bv echt niet. Ik denk dat ik met het huren van die kolf uiteindelijk duurder uit was dan dat hij van begin af aan fv had gehad.

Bv is geweldig, maar liever een ontspannen, gelukkige moeder met fv dan een gestresste met bv hoor. Bij de eerste zal de baby ook beter gedijen.

Groetjes, WUp
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Carla

• 259
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2006, 12:51:39 »
Ik heb ze ook allebei borstvoeding gegeven. Mijn eerste was er echt verslaafd aan en heeft tot ik zwanger werd van de tweede moedermelk gedronken (2,5 jaar dus).
Toen ik zwanger raakte van de tweede veranderde de smaak en vond ze het niet meer lekker. Na de geboorte van de tweede is ze weer begonnen en zo heb ik een tijdje twee kinderen aan de borst gehad.
De tweede heeft ongeveer een jaar bij me gedronken en hield het toen zelf voor gezien.
Toen ben ik er helemaal mee gestopt.

Nog leuk om te vertellen is dat ik veganistisch at na de geboorte van mijn eerste. Ik heb toen voor de moedermelkbank die in Frankrijk bestaat vele liters melk gekolfd voor baby's die heel allergisch zijn en geen flesvoeding verdroegen.
Maar ik zou geen antwoord kunnen geven op de vraag of de melk van een veganistische moeder veganistisch is of de melk van een vleesetende moeder vegetarisch.....

rebecca

« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2006, 21:20:34 »
Borstvoeding geven is voor mij nooit een vraag geweest.
Ja dus. Mijn zoon is nu 3,5 en drinkt nog steeds bij mij. Waarom? Omdat het voor ons natuurlijk is. Hij drinkt geen melk bestemd voor kalfjes, hij drinkt melk bestemd voor mensen. Niets meer niets minder. Als hij zo dadelijk gestopt is dan drinkt hij dus geen melk meer. Ja, wel verwerkt in e.e.a. maar niet "gewoon" uit een beker.

Uiteraard heeft een ieder hier een eigen mening over, maar dit is die van ons.

Ik weet dat moedermelk gemaakt wordt direct vanuit je bloed. Je lichaam haalt uit je bloed datgene wat nodig is voor je melkproductie.

Groetjes!

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2006, 22:49:57 »
Wat ik me sinds 'De gelukkige huisvrouw' afvraag: voelt borstvoeding geven nou echt alsof spelden door je tepels naar buiten worden getrokken?

:eh:
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2006, 23:03:06 »
Wat ik me sinds 'De gelukkige huisvrouw' afvraag
Je iets aantrekken van wat Heleen van Royen uitkraamt, is dat verstandig?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2006, 23:07:19 »
Missschien niet. Maar deze opmerking was te beeldend; hij blijft maar rondspoken. ::iek:

Ik vind het dus ook niet, zoals Ingeping, mooi en ontroerend; ik ren hard weg.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2006, 23:10:07 »
Ik vind het dus ook niet, zoals Ingeping, mooi en ontroerend;
Misschien moet je daar ook zelf borstvoeding voor gegeven hebben.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

rebecca

« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2006, 21:35:10 »
Wat ik me sinds 'De gelukkige huisvrouw' afvraag: voelt borstvoeding geven nou echt alsof spelden door je tepels naar buiten worden getrokken?

Hahaha, wat denk je zelf??
Zou de natuur bedacht hebben dat wij vrouwen moeten pijn lijden om ons kind te laten overleven?
Lijkt mij niet erg waarschijnlijk.

Als je het goed doet doet het absoluut geen pijn.

Groetjes Rebecca

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2006, 21:43:49 »
De natuur heeft ook bedacht dat het pijn doet om een kind geboren te laten worden...

En ik heb ook dingen gelezen over kloven enzo. :eh:

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2006, 21:48:51 »
De natuur heeft ook bedacht dat het pijn doet om een kind geboren te laten worden...
De natuur heeft het niet nodig gevonden dat het geen pijn doet. Wat maar weer eens demonstreert dat mensen iha niets om de consequenties geven als ze maar ver genoeg verwijderd zijn.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2006, 22:20:07 »
De natuur heeft het niet nodig gevonden dat het geen pijn doet.
Peteto petato. :P

Citaat
Wat maar weer eens demonstreert dat mensen iha niets om de consequenties geven als ze maar ver genoeg verwijderd zijn.
Het lijkt mij eerder dat ze die consequentie afwegen tegen wat de consequentie van die consequentie is.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2006, 23:02:38 »
Het lijkt mij eerder dat ze die consequentie afwegen tegen wat de consequentie van die consequentie is.
Temeto temato :P

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2006, 23:12:27 »
:heehee:

Gwennepen

« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2006, 08:05:30 »

En ik heb ook dingen gelezen over kloven enzo. :eh:

Borstonsteking is ook lachen. :nooo:

Offline Kim

• 114
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2006, 12:56:20 »
Geweldig! Kom ik eindelijk weer eens op vegatopia kijken, omdat ik alleen maar met babies bezig was, is er een onderwerp over borstvoeding. Meteen ook maar laten horen wat ik er van vind.
Bij mijn eerste heb ik ongeveer 4 a 5 maanden borstvoeding gegeven, met het idee dat het natuurlijk was etc. Maar het lukte van geen kanten. Spelden door je tepels vind ik wat overdreven, maar fijn was het zeker niet! Ook het kolven lukte absoluut niet, het zal wel tussen de oren zitten.
Nu bij de tweeling had ik me voorgenomen om het weer serieus te proberen maar niet koste wat het kost door te gaan als het niet goed lukte. Nou, bij allebei mijn meisjes heb ik precies één ervaring dat ze perfect dronken, dat ze goed hapten en 15 minuten aan een stuk dronken zonder dat het pijn deed. Maar het was zo'n gedoe, steeds weer je druk maken of ze wel genoeg binnen kregen, de hele dag geen tijd hebben om iets anders te doen, alleen maar voeden en er op letten dat je zelf genoeg eten, drinken en rust krijgt. Nee, dan had ik twee extra hulpen in huis moeten hebben en echt als een melkfabriek op bed moeten gaan liggen, misschien was het dan gelukt.

Haha, jullie zien dit is een onderwerp naar mijn hart...

Ik ben er best wel gefrustreerd over en ik denk dat de natuur bedacht heeft dat er niet te veel mensen mogen komen, en om hier voor te zorgen is het geven van borstvoeding bij heel veel moeders een probleem. Ik denk altijd, en wordt daar best verdrietig van, als ik in een andere tijd had geleefd hadden mijn kinderen het misschien niet overleefd omdat ze niet goed dronken, of omdat ik het niet goed doe, ik weet niet waar het aan ligt.

Even voor de duidelijkheid: ik zou toch iedereen aanraden om borstvoeding te geven, en gewoon te bekijken of het goed gaat of niet!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2006, 14:32:07 »
Ik geloof dat La Leche goede resultaten boekt bij borstvoedingsproblemen, dus hier de link voor de geinteresseerden:
http://www.lll.borstvoeding.nl/index.html

Ik ben geen expert, maar ik lees wel eens dat het heel belangrijk is, om borstvoedingsproblemen te voorkomen, om de baby heel snel na de geboorte aan te leggen.

Ik denk dat veel problemen met het geven van borstvoeding niet iets is van de natuur, maar komt door andere factoren. Er worden immers genoeg babies geboren in de wereld en hele volkeren groeien op met moedermelk.

Stress (funest voor de melk-flow), niet genoeg tijd en rust nemen om de baby te laten drinken, verpleegkundigen die het eigenlijk ook niet zo belangrijk vinden en al helemaal niet weten hoe je het beste borstvoeding kan geven, etc. lijken eerder oorzaken.

Overigens loopt een kind meer schade op van een moeder die down is omdat ze geen borstvoeding kan geven, dan van geen borstvoeding krijgen!

Ikzelf heb trouwens een jaar borstvoeding gehad en bij mijn moeder heeft het nooit pijn gedaan (ik heb het haar even gevraagd ;D), maar de tandjes maakten het op een gegeven moment wel iets pijnlijker.