Ben het met Evy (of prof) eens dat de mannelijke soort over het algemeen minder empathisch is (biologisch bepaald) en dus oorlog voert, concurrenten uitschakelt, meer seriemoorden pleegt enz.
Dat is nogal een grote-passen-snel-thuis-redenering. Het geringere empathisch vermogen van mannen draagt maar een klein deeltje bij aan het ontstaan van oorlogen, het uitschakelen van concurrenten en seriemoorden. Sterker nog: ik waag zelfs te betwijfelen of er minder oorlogen en moordpartijen hadden plaatsgevonden als de verantwoordelijke mannen het empathisch vermogen van vrouwen hadden gehad.
Empathisch vermogen is namelijk niet zomaar een simpele blokkade in het brein die ons behoedt voor kwaaddoenerij. Het kan - godlof! - naar believen worden uitgeschakeld als de omstandigheden daarom vragen. Als iemand mijn kind wat aandoet, dan heeft de persoon in kwestie een probleem. Want ik schiet z'n ballen eraf, ruk z'n kop van z'n lijf en ik spuug in z'n nek. Terwijl ik toch verder best voor vriendelijk kan doorgaan en ook nog wel over wat empathisch vermogen beschik. Waarmee maar gezegd is: het zijn doorgaans de omstandigheden die leiden tot narigheid, niet het gebrek aan empathisch vermogen.
Met andere woorden : eigenlijk zijn de vrouwen verder geëvolueerd in de goede richting (misschien ook weer biologisch bepaald omdat ze kinderen grootbrachten en minder veroverend de wereld moesten ingaan.)
De evolutie denkt niet in goed of kwaad. Ik ben geen deskundige op dat terrein, maar volgens mij is het enige wat telt: reproductief succes. Ik acht het ook zeer onwaarschijnlijk dat we beter af zijn als mannen tot vrouwen evolueren.
De wereld zou dus beter door vrouwen worden in banen geleid
Daar geloof ik helemaal niks van. Er is evenveel reden om aan te nemen dat de wereld dan zou veranderen in een grote slangenkuil vol vuile roddel en achterbakse streken.