Vegatopia Forum

Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Marga

Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Gepost op: 23 juli 2006, 13:22:58 »
Hallo,

Wat ik mij toch echt afrvaag, supermarkten zoals Aldi en Lydl verkopen hun producten, waaronder ook kaas, melk, vis etc. voor heel weinig geld.  
Kan dit ook mileuvriendelijk of buiten ze zo de aarde uit???
Voor zo weinig geld kun je toch eigenlijk niet die producten aanbieden? Respectloos voor de natuur???

Wie weet hier meer over???
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2006, 21:44:48 door J@n »

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?????
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2006, 13:33:43 »
die goedkope kaas komt toch meestal uit denemarken? hebben ze daar misschien andere regels dan hier?

1960

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?????
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2006, 18:28:25 »
Hallo Marga,

Ik weet niet hoe het is met hun respect voor de natuur, maar ik weet wel dat de aldi voor een heleboel producten dezelfde leverancier heeft als bv AH.

harm
 

Aiko

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?????
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2006, 18:33:02 »
Vergelijk de verpakking (vorm van de pot of fles, wijze van afdichten) en producent van zogenaamde goedkope producten eens met de duurdere versies. Vaak zie je hier een overeenkomst en zit er geen verschil, behalve tussen de prijs en de merknaam op het potje. Trek hier gerust een parallel met kleding en andere onzin waar mensen graag meer betalen om niets meer te krijgen.

Misschien is het eerder zo dat de duurdere producten gewoon simpelweg hoger geprijsd zijn, en dat de goedkopere producten reëel zijn, marktconform. De prijs van veel producten liggen op de markt nog wat lager, overigens. Maar dat zal ook wel zo zijn daar er een logistiek verschil is op te merken, en er minder kosten zijn qua verpakking.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?????
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2006, 18:59:12 »
Ik ken een aantal mensen die rijden met hun bus op plantaardige olie. Die 'tanken' dit (kopen grootverpakkingen) bij winkels als deze. Dat is dan weer positief :)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Aiko

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?????
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2006, 19:00:12 »
Maar jouw bus moet er maar louter van rochelen?

Harry

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?????
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2006, 20:53:25 »
Een tijd terug was Aldi wel negatief in het nieuws vanwege slechte werkomstandigheden. Voor mensen die uit de school klapten, dreigde ontslag. Een bedrijf dat zijn mensen zo behandelt, zal voor dier en milieu wel niet veel beter zijn.

Aiko

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2006, 21:58:38 »
Alleen zijn het de producenten die die invloed hebben. Zij hebben hooguit de keuze voor een foute producent. Die zijn er vast genoeg, natuurlijk...

Harry

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2006, 00:09:31 »
Zonder vraag geen aanbod, dus uiteindelijk zijn jij en ik verantwoordelijk.

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2006, 11:14:39 »
Kan dit ook mileuvriendelijk of buiten ze zo de aarde uit???
Voor zo weinig geld kun je toch eigenlijk niet die producten aanbieden? Respectloos voor de natuur???

Ik denk dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt, Aldi, Lidl, AH, Netto, Super, duur of goedkoop. Ik denk niet dat AH respectvoller omgaat met de natuur dan Aldi omdat ze duurder zijn. Ze hebben gewoon een andere marketingstrategie en mikken op een andere doelgroep.
Beider doel is commercieel, niet ideeel.

Odi_77

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2006, 17:27:27 »
Het is een eigen keuze, handel is uiteindelijk altijd commercieel. Als je mensenrechten en dierenrechten belangrijk vind kun je je toeleggen op bijv. Max Havelaar producten of de meeste spullen uit een natuurwinkel, dat maakt echt wel een verschil met Aldi en Lidl. Daarbij kun je natuurlijk ook je lokale economie ondersteunen door bij je lokale biologische boerderij / natuurwinkel te kopen. En verschil tussen AH producten en Aldi kun je toch wel proeven lijkt me...

Offline Sam

  • ******
  • 7.155
Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2006, 15:49:46 »
Er is qua smaak vaak geen verschil tussen de AH en Aldi/Lidl producten is mijn ervaring. Aangezien er veel uit dezelfde fabriek komt is dat ook niet zo raar.

Aldi en Lidl hebben een minder breed assortiment, en met name het hele biologische segment dat AH levert, ontbreekt daar. Je kunt dus niet kiezen voor de milieuvriendelijkere variant. Je impact op de aarde is dus hetzelfde of je nu niet-bio producten van AH koopt of niet bio-producten van Aldi/Lidl. Je impact op de aarde kan iets minder zijn als je bio producten bij AH koopt, hoewel die wel biologische groente en fruit per vliegtuig in laat vliegen! Het wordt nog minder als je geen pakjes en zakjes spullen koopt maar alleen vers van de natuurwinkel. Je druk op de mensheid is iets groter als je bij Aldi/Lidl koopt vanwege de slechtere werkomstandigheden voor de medewerkers.

Het is allemaal een afweging. Neem als voorbeeld bananen. Koop je chiquita, max havelaar of denk je: wat een onzin om fruit de halve wereld over te slepen, ik eet wel een hollandse appel?

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2006, 16:02:10 »
Er zitten vaak meer bestrijdingsmiddelen op de producten van de Aldi en de Lidl dan op die vd AH:
http://www.weetwatjeeet.nl/uwsupermarkt.html

Verder vraag ik me af hoe het zit met de prijs die de boeren krijgen voor hun produkten. We maken ons wel druk of een boer in Afrika wel een eerlijke prijs krijgt, maar niet om de Hollandse boer.

Corrupted

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2006, 19:37:28 »
Er zitten vaak meer bestrijdingsmiddelen op de producten van de Aldi en de Lidl dan op die vd AH:
http://www.weetwatjeeet.nl/uwsupermarkt.html

Verder vraag ik me af hoe het zit met de prijs die de boeren krijgen voor hun produkten. We maken ons wel druk of een boer in Afrika wel een eerlijke prijs krijgt, maar niet om de Hollandse boer.

Europese boeren dumpen heel veel spullen ver onder de prijs buiten Europa, waar ze dan weer subsidie voor krijgen. Binnen Europa zijn er geloof ik wel minimum prijzen, wat er onder komt wordt weggegooid, zoals bij veilingen etc.

Ik denk trouwens niet dat Aldi prijzen reëel zijn en bij de AH opgeblazen. Zelfs de AH verkoopt sommige producten tegen inkoopspriis om klanten te trekken.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?????
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2006, 12:45:17 »
Maar jouw bus moet er maar louter van rochelen?
Ik denk van wel daar de mijne alleen op benzine en gas rijdt ;)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

yanagare

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2006, 09:30:04 »
Ik vind dat ze in aldi en lidl niets gezonds verkopen. Wil je troep eten, ga dan naar die supermarkten. Suikers, vetten, vlees. Jakkes.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #16 Gepost op: 25 augustus 2006, 19:49:10 »
Ik vind dat ze in aldi en lidl niets gezonds verkopen. Wil je troep eten, ga dan naar die supermarkten. Suikers, vetten, vlees. Jakkes.


Dit is natuurlijk bijzonder weinig beargumenteerd. Kan je hier wat verdere uitleg over geven?

Een voordeel van Lidl is dat ze door een kleiner aanbod aan groenten en fruit veel meer enkel seizoensgebonden groenten en fruit hebben.  En ja, Lidl werkt ook wel eens met lokale producenten voor groenten en fruit.
Ik denk ook dat de producten van Lidl gezonder zijn dan de low value producten van de grotere supermarkten.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

yanagare

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2006, 20:03:31 »
Zal ik effe uitleggen he.
Zie jij in den aldi of lidl soyaproducten?
Zuivere olijfolie?
Groentenburgers, tofu, seitan of dergelijke?
Heb je al eens de ketchup van den aldi geproefd? Wel de tomatenpuree is nog erger.
De groenten die er liggen (bij ons ) zijn al dagen oud.
Wat zie ik wel : koeken vol suiker, pizza's, lasagna's, diverse vleeswaren, jochurt waar ik een ontstoken mond van krijg ....
Ik vindt niets in lidl of aldi waar ik van kan zeggen, dit is nu eens gezond sie.

yanagare

Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #18 Gepost op: 25 augustus 2006, 20:04:55 »
Wil ook nog zeggen dat ik geen low value producten koop. Als je echt gezond wil leven, en geen vlees eten dan moet je wel in je portemonee tasten dat is een feit.
Elk zijn keuze natuurlijk.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re:Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?
« Reactie #19 Gepost op: 25 augustus 2006, 20:41:25 »
Zal ik effe uitleggen he.
Zie jij in den aldi of lidl soyaproducten?
Zuivere olijfolie?

Jawel, hoor.

Groenteburgers heb je bij ons niet, maar Lidl heeft wel wat vegetarische kant- en klaar gerechten. De groenten in de Aldi zijn soms wat raar, dat moet ik toegeven. Ik koop wel vaak groenten uit de Lidl, nooit problemen gehad. ik heb ook nooit problemen gehad met hun zuivelproducten.

Lidl heeft een paar gezondheidsproducten, maar dat is niet hun hoofddoel. Ik denk dat je vooral de producten van deze winkels aan het vergelijken bent met aanbod van een natuurvoedingswinkel. Deze vergelijking gaat natuurlijk niet op. Trouwens, ik koop heel veel bij Lidl, ik ben al 8 jaar vegetariër, ik doe 4 à 5 uur sport per week en ik ben gezond.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.