Vegatopia Forum

Slachten...

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wendy

Slachten...
« Gepost op: 14 juli 2006, 11:23:53 »
dit is een onderwerp waar ik liever niet te diep over nadenk maar ben toch ook wel nieuwschierig...
ik vroeg me namelijk af hoe koeien,varkens,kippen enz enz geslacht worden?
Ik denk toch niet dat ze allemaal netjes ččn voor ččn in een ruimte komen te staan en een kogel of schock krijgen?? dit kost vast teveel tijd...
Mn vriend zei dat ze door gangen moeten lopen en dan een schock krijgen? zijn ze dan in 1x dood? zonder pijn?
en kippen.... heb wel eens beelden gezien die door pamela anderson undercover zijn genomen bij kentucky fried chicken, de kippe worden dan met de poten aan een rails gehangen en onthoofd.... wordt ziek als ik eraan denk...
 :'(
« Laatst bewerkt op: 16 november 2006, 23:29:44 door Sander »

bienne

Re:slachten...
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2006, 20:14:55 »
daarom denk ik er in ieder geval niet over en wil het ook niet weten

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:slachten...
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2006, 20:55:12 »
Weird, ik was een link (met niet al te enge uitleg) voor je aan het zoeken en zag daar ineens de naam van Temple Grandin staan. http://en.wikipedia.org/wiki/Temple_Grandin
Ik heb vaag wat over haar gelezen (autist die zegt dat ze met dieren kan spreken, ofzoiets... ze was pas nog bij de BBC op tv) en dacht dat ze wel vegetarier zou zijn. Blijkt dat zij slachthuizen ontwerpt! Wel uit oogpunt van dierenwelzijn, maar toch... Wie weet doet ze op deze manier wel meer voor de dieren dan de gemiddelde dierenrechtenstrijder :-\.

Citaat
Grandin now claims to have designed over 54% of the slaughterhouses in the United States as well as many other slaughterhouses around the world.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2006, 21:05:14 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:slachten...
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2006, 21:02:25 »
Wendy, koeien worden idd zo gedood zoals je schrijft (1 voor 1) en dat van die kippen klopt helaas ook.

Als je al 'ziek' wordt als je er aan denkt, raad ik je aan om maar niet verder naar info en plaatjes te zoeken. Sommige dingen kun je beter niet weten.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2006, 21:04:18 door Hizikigrrrl »

wendy

Re:slachten...
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2006, 16:56:05 »
Wendy, koeien worden idd zo gedood zoals je schrijft (1 voor 1) en dat van die kippen klopt helaas ook.

Als je al 'ziek' wordt als je er aan denkt, raad ik je aan om maar niet verder naar info en plaatjes te zoeken. Sommige dingen kun je beter niet weten.

nee je hebt gelijk, ik kan er beter niet aan denken...
maar ken je dat gevoel niet, dat je juist wilt weten hoe zulke dingen gebeuren om er nog meer afschuw van te krijgen?
En ik wil het ook graag weten om dit weer aan anderen over te brengen zodat ik weet waar ik over praat als mensen vragen waarom ik vega ben...
Dat is hetzelfde als dierenleed op tv laten zien, sommige mensen zijn daarop tegen maar ik vindt het juist goed!
Mensen er juist mee confronteren zodat ook hun ogen open gaan!

Harry

Re:slachten...
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2006, 17:17:00 »
Blijkt dat zij slachthuizen ontwerpt! Wel uit oogpunt van dierenwelzijn, maar toch... Wie weet doet ze op deze manier wel meer voor de dieren dan de gemiddelde dierenrechtenstrijder :-\.

Citaat
Grandin now claims to have designed over 54% of the slaughterhouses in the United States as well as many other slaughterhouses around the world.

Doet me denken aan de uitvinding van monsieur Guillotine.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2006, 17:17:46 door Meneer De Uil »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:slachten...
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2006, 00:21:48 »
maar ken je dat gevoel niet, dat je juist wilt weten hoe zulke dingen gebeuren om er nog meer afschuw van te krijgen?
En ik wil het ook graag weten om dit weer aan anderen over te brengen zodat ik weet waar ik over praat als mensen vragen waarom ik vega ben...

Praktisch gezien heeft het niet zoveel nut; ook zonder dat je alle gruwelijke details gezien hebt, valt heel goed te beargumenteren waarom het verstandiger en eerlijker is om geen vlees te eten.

Je wordt echt geen betere vegetariër als je ziet hoe een varken omvalt na het fatale schot, hoe ze 'm optakelen en vervolgens in stukken zagen. Het is fijn voor jezelf als je dat soort verhalen kunt opdissen bij de maaltijd, maar je maakt jezelf en vegetarisch eten daar niet echt populairder mee.

wendy

Re:slachten...
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2006, 11:01:18 »
maar ken je dat gevoel niet, dat je juist wilt weten hoe zulke dingen gebeuren om er nog meer afschuw van te krijgen?
En ik wil het ook graag weten om dit weer aan anderen over te brengen zodat ik weet waar ik over praat als mensen vragen waarom ik vega ben...

Praktisch gezien heeft het niet zoveel nut; ook zonder dat je alle gruwelijke details gezien hebt, valt heel goed te beargumenteren waarom het verstandiger en eerlijker is om geen vlees te eten.

Je wordt echt geen betere vegetariër als je ziet hoe een varken omvalt na het fatale schot, hoe ze 'm optakelen en vervolgens in stukken zagen. Het is fijn voor jezelf als je dat soort verhalen kunt opdissen bij de maaltijd, maar je maakt jezelf en vegetarisch eten daar niet echt populairder mee.

Ik hoef ook geen betere vegetarier voor mezelf te worden want ik weet zeker dat ik dat al ben maar heb wel de ervaring dat als mensen het met eigen ogen zien er beter over na gaan denken, niet alleen met slachten maar met alle dierenleed.

Offline Sam

  • ******
  • 7.152
Re:slachten...
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2006, 15:47:50 »
Ik heb de omgekeerde ervaring: ik word zelf enorm agressief van mensen die mij met de neus op die vieze plaatjes van de dierenindustrie willen drukken. Ik weet dat het ellendig is en dat is genoeg. Je weet toch ook hoe erg een bomaanslag is zonder foto's te gaan bekijken van uiteengereten mensen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

wendy

Re:slachten...
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2006, 17:25:55 »
Ik heb de omgekeerde ervaring: ik word zelf enorm agressief van mensen die mij met de neus op die vieze plaatjes van de dierenindustrie willen drukken. Ik weet dat het ellendig is en dat is genoeg. Je weet toch ook hoe erg een bomaanslag is zonder foto's te gaan bekijken van uiteengereten mensen?

daar heb je ook gelijk in maar ik ben toch van mening dat er mensen zijn die er pas over na gaan denken als ze het met eigen ogen zien...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:slachten...
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2006, 18:05:56 »
Die mensen zijn er, maar de meesten blijven toch gewoon vlees eten.

wendy

Re:slachten...
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2006, 10:51:16 »
Die mensen zijn er, maar de meesten blijven toch gewoon vlees eten.

gelukkig heb ik het ook anders meegemaakt ;)


parttime veggie

Re:slachten...
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2006, 21:13:47 »
Die mensen zijn er, maar de meesten blijven toch gewoon vlees eten.

Ik ben er zo eentje, alhoewel ik wel bewust minder. Stom he..? ::)

wendy

Re:slachten...
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2006, 12:36:32 »
Die mensen zijn er, maar de meesten blijven toch gewoon vlees eten.

Ik ben er zo eentje, alhoewel ik wel bewust minder. Stom he..? ::)

Alle beetjes helpen!

proud-veggie

Re:slachten...
« Reactie #14 Gepost op: 07 oktober 2006, 15:30:35 »
Nee soms denk ik van: hoe kunnen mensen dit tog doen

Maar ja de wereld is oneerlijk.

Slachten is een van de grootste fouten die de mens heeft begaan.

Fouten?? Het is te gruwelijk voor woorden. :(

beroepskok

Re:slachten...
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2006, 00:17:43 »
Slachten is absoluut geen fout van de mens. Het menselijk lichaam is gemaakt voor het verteren van zowel dierlijk als plantaardig voedsel. Vlees heeft bepaalde eigenschappen en voedingswaarden die pas de laatste jaren vervangen kunnen worden door alternatieven.

De basisbeginselen van het koken zijn gericht op vlees en vis. Deze groep geeft een enorme diepgang aan ons dieet. Dit zal altijd zo blijven om de simpele reden dat de vraag er altijd naar zal bestaan.

Tijdens mijn koks-opleiding zijn we met de gehele klas naar enkele veehouderijen en slachthuizen geweest. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die walgen van de beelden over hoe een koe of kip geslacht wordt. Vergeet niet dat de meeste dieren een goed leven hebben gehad en dat de slacht maar een minimaal moment is uit het leven van zo'n dier. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, waar door tegenstanders gretig gebruik van wordt gemaakt.

Veehouderij zal nooit compleet diervriendelijk zijn helaas, maar we zijn als land goed bezig met het bewust worden van ons eten, dus ook het vlees. Er is zeker genoeg ruimte voor verbetering.

Aan het dode vlees van een dier valt veel af te lezen zoals stress, mishandeling, voeding en ziekten. Een goed behandelt dier, op de juiste wijze geslacht, geeft een veel mooier stuk vlees qua: struktuur, doorbloeding, adering, geur, smaak en bewerking.

Veganistisch of vegetarisch koken is uitdagend en leuk. Er zijn genoeg redenen om het te worden en te blijven.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2006, 00:19:01 door beroepskok »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:slachten...
« Reactie #16 Gepost op: 16 november 2006, 07:41:13 »
Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die walgen van de beelden over hoe een koe of kip geslacht wordt. Vergeet niet dat de meeste dieren een goed leven hebben gehad en dat de slacht maar een minimaal moment is uit het leven van zo'n dier. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, waar door tegenstanders gretig gebruik van wordt gemaakt.

Het is je geweten sussen om te denken dat 'de meeste dieren een goed leven hebben gehad'. Biggen onverdoofd castreren, kippensnavels afhakken, kippen met tienduizenden tegelijk in een donkere schuur houden, haantjes levend in de hakselaar gooien, bij kalveren bewust bloedarmoede laten onstaan om het vlees lekker wit te krijgen, schoppen, schokken toedienen. Je mag best dagdromen dat dat maar uitzonderingen zijn, als je daarna snel wakker wordt en de realiteit onder ogen ziet.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:slachten...
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2006, 08:07:40 »
Vlees heeft bepaalde eigenschappen en voedingswaarden die pas de laatste jaren vervangen kunnen worden door alternatieven.

Voor wat de voedingswaarden betreft, dit is pertinent onwaar. Hoe kom je daar zo bij, als ik vragen mag?



“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:slachten...
« Reactie #18 Gepost op: 16 november 2006, 08:24:00 »
En wat dat betreft vond ik het spotje van de PvdD in de zendtijd voor politieke partijen ook heel raak. Je ziet niks anders dan een enorme stofzuiger waarmee kippen in een kippenschuur opgezogen en in een soort ladensysteem gedeponeerd worden voor transport. Niks heftigs, alleen her en der een duw of wat geschud met de laden maar het laat wel de onverschilligheid zien waarmee met dieren wordt omgesprongen. Ik weet alleen niet of vleeseters het spotje zo zien. De vriend bij wie ik op de bank zat vond het maar saai.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Harry

Re:slachten...
« Reactie #19 Gepost op: 16 november 2006, 08:34:30 »
Ik weet alleen niet of vleeseters het spotje zo zien.
Ik heb het spotje nog niet gezien, maar zoals je het beschrijft kan ik me niet voorstellen dat ik er onverschillig onder blijf.