Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1260 Gepost op: 11 juni 2018, 13:32:38 »
Het gaat wat meer richting een gekookte knolselderij heen, vind ik zelf. Maar nog wel iets stevig, beetje peerachtig?
Peerachtig... rauw vind ik koolrabi juist appelachtig. De smaak verandert dus echt, begrijp ik?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #1261 Gepost op: 11 juni 2018, 15:22:29 »
Ja, de smaak is echt anders. Het wordt niet heel zacht, dus je behoudt nog wel structuur.
Knolselderij vind ik wel een goede vergelijking. En een roostersmaak. Ik vond het erg lekker.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #1262 Gepost op: 11 juni 2018, 18:53:31 »
En ook een beetje bitter en zoet. Lekker!
,,,,فلافل

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #1263 Gepost op: 11 juli 2018, 19:41:32 »
Voor de eerste keer zelf kikkererwten geweekt en gekookt. Da's nou niet echt een wereldprestatie, maar ik vraag me echt af waarom ik zo lang kikkererwten in blik heb gekocht. Zelf gekookt (in water met een scheut bakpoeder, binnen een half uur klaar) hebben ze duidelijk meer smaak en de hummus is veel romiger geworden dan normaal gesproken met kikkererwten uit blik.

Opbrengst: lekker romige hummus, twee porties kikkererwten om voor het avondeten te gebruiken, en falafelballetjes (van niet-gekookte kikkererwten).

Aiko

« Reactie #1264 Gepost op: 11 juli 2018, 23:17:31 »
Hoe maak jij die hummus?
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier van hummus maken. Ik hou niet van teveel kookgedoe.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #1265 Gepost op: 11 juli 2018, 23:47:47 »
Ik maak het als volgt: gare kikkererwten pureren met de staafmixer en: een teentje knoflook, een eetlepel tahin, een eetlepel limoensap, peper, zout een scheut olijfolie, wat gerookte paprikapoeder. Binnen 5 minuten klaar, ontzettend veel lekkerder dan gekochte. Ik varieer met smaakjes, soms een bos koriander iov tahin, soms een (snel in de magnetron gegaarde) paprika mee pureren (dan wat extra gerookte paprikapoeder erbij). Het is net zo makkelijk als soep, en vast heel lekker op jouw versgebakken brood.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

« Reactie #1266 Gepost op: 12 juli 2018, 00:08:38 »
gare kikkererwten pureren met de staafmixer en: een teentje knoflook, een eetlepel tahin, een eetlepel limoensap, peper, zout een scheut olijfolie, wat gerookte paprikapoeder.

Je doet er verder geen vocht bij (anders dan in de kikkererwten zit, en afkomstig is van de tahin, limoensap en olijfolie)? Pureert dat wel goed met een staafmixer?

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #1267 Gepost op: 12 juli 2018, 00:11:38 »
Ik gebruik een keukenmachine. Gare kikkererwten (uit blik of zelfgekookt), hele of halve limoen (soms ook de zest), knoflookteentje, pepertje, tahin, klein scheutje olijfolie, water en pureren maar. Hoe langer, des te gladder het resultaat (5 minuten ongeveer). Water toevoegen als het geheel te droog is. In een mum van tijd klaar, zonder veel gedoe.

Hier vind je de 'officiƫle' versie: https://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11812-koken-voor-de-koningin-hummus

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #1268 Gepost op: 12 juli 2018, 09:27:13 »
Ja nu heb ik ook weer zin om hummus te maken!

Gisteren heb ik weer eens die superlekkere wortelspread ('vegetarische filet americain' heet het recept) gemaakt.

Werkwijze:
Snij 3 geschilde winterwortels in stukjes en gaar ze in de oven (beetje roosteren is wel lekker). Pureer ze met een el mayonaise, 1 el tomatenpuree, beetje gerookt paprikapoeder en een scheutje kikkoman + een goeie draai peper.

Hmmm!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #1269 Gepost op: 12 juli 2018, 11:15:56 »
gare kikkererwten pureren met de staafmixer en: een teentje knoflook, een eetlepel tahin, een eetlepel limoensap, peper, zout een scheut olijfolie, wat gerookte paprikapoeder.

Je doet er verder geen vocht bij (anders dan in de kikkererwten zit, en afkomstig is van de tahin, limoensap en olijfolie)? Pureert dat wel goed met een staafmixer?
Gaat echt prima met de staafmixer, zelfs met een bos ongesneden koriander erdoor. Of je water toevoegt ligt een beetje aan hoe stevig jij je hummus graag ziet, de consistentie van de kikkererwten, en aan hoeveel olie je lekker vindt. Bij kikkererwten uit blik doe ik vaak geen water, bij zelfgekookte wel. Als ik het op (geroosterd of ander knapperig) brood smeer, hou ik het heel stevig, als ik er stukjes pitabrood in wil dippen dan doe ik er wat meer water bij. Even uitproberen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

« Reactie #1270 Gepost op: 12 juli 2018, 11:26:56 »
Dank voor de uitleg. Voel me bemoedigd dit nou eens te proberen.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1271 Gepost op: 05 september 2018, 20:47:57 »
Voor de eerste keer zelf kikkererwten geweekt en gekookt. Da's nou niet echt een wereldprestatie, maar ik vraag me echt af waarom ik zo lang kikkererwten in blik heb gekocht. Zelf gekookt (in water met een scheut bakpoeder, binnen een half uur klaar) hebben ze duidelijk meer smaak en de hummus is veel romiger geworden dan normaal gesproken met kikkererwten uit blik.

Opbrengst: lekker romige hummus, twee porties kikkererwten om voor het avondeten te gebruiken, en falafelballetjes (van niet-gekookte kikkererwten).

Hmm, ik heb het meerdere keren geprobeerd maar de kikkererwten blijven bij mij toch altijd veel harder dan die uit pot of blik. Hoe lang had je ze van tevoren geweekt?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1272 Gepost op: 05 september 2018, 20:54:31 »
Mijn fijne kookgebeurtenis: ik heb sinds kort weer eens een groente/fruit abonnement en toen ik de box van vandaag kreeg had ik spontaan zin om alvast iets te gaan maken, dus er staat nu een marinarasaus op het vuur te pruttelen :). Dat is vooral fijn omdat bij mij de laatste tijd de zin om te koken nogal ver te zoeken is, omdat het vaak iets snels moet zijn en er ook kieskeurige kinderen van moeten eten en ik dus nogal gelimiteerd ben. Door die box word ik gedwongen weer wat creatiever te worden in de keuken, tot nu toe werkt het.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #1273 Gepost op: 06 september 2018, 07:13:11 »
Die kieskeurige kinderen, vanaf wanneer begint dat? En het duurt blijkbaar nog steeds?

P begint nu af en toe een beetje moeilijk te doen, maar lijkt vooral om het moeilijk doen zelf te zijn, want ze eet nog wel alles als ze het mag snacken tijdens het koken, maar aan tafel weigert ze het opeens (ook als ze niet snackt tijdens het koken, dus laten we haar maar snacken). En ze wil altijd proeven wat ik heb, wat ik fijn vind, want ik vind nieuwsgierig zijn naar eten belangrijker dan hoeveel ze eet nu.

Maar ze is nog geen twee natuurlijk, dus die groentenliefde gaat er misschien nog wel af.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1274 Gepost op: 07 september 2018, 09:16:07 »
Ik overdreef eigenlijk, ik heb maar 1 kieskeurig kind. L. heet alles wat we haar voorschotelen mits het niet te pittig is, daar houdt ze niet van. Ze heeft even een kieskeurige periode gehad waarin ze mij tot waanzin dreef door echt amper iets te eten, ik denk dat ze toen 1,5-2 jaar was ofzo. Daarna was het over, ze is nu echt een makkelijke eter die dol is op alle soorten groente. Ik weet nog dat ik op een gegeven moment tevreden dacht "wow die rapley methode werkt echt goed!". En toen kwam R.  ::)
R. heeft een aantal dingen die hij lust, maar een stuk meer dingen die hij stelselmatig weigert te eten. Wat ik niet snap is dat ze op het kdv (waar hij regelmatig warme maaltijden krijgt) altijd zeggen dat hij heel goed eet. Bij ons doet hij dus niet. Vanaf baby af aan vond hij het maar niks om aan tafel te zitten om te eten dus het is sowieso een hele klus om er iets in te krijgen. Daarom geef ik ook meestal wel wat rauwkost dat hij tijdens het spelen op kan eten zodat er in ieder geval iets gezonds in zit.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #1275 Gepost op: 07 september 2018, 17:32:35 »
P eet ook veel meer als er andere kinderen bij zijn. Nu zijn er idd dagen dat ze soms niets eet, zal er wel bij horen. (Al ga ik na 3 dagen niets eten wel pasta koken)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #1276 Gepost op: 27 oktober 2018, 15:37:46 »
Knolselderij, bloemkool, venkel, bospeen, spruitjes, andijvie, spinazie, tomaat, knoflook, gember, broccoli, kerstomaatjes, radijs, aardappeltjes. Volgens mij komen we hier de week wel mee door.

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #1277 Gepost op: 17 januari 2019, 19:30:16 »
In de tuin floreren de salie, tijm en rozemarijn. Vanavond dus een pot kruidenthee van gember, verse salie, verse tijm en citroengras (dat laatste uit de  vriezer). En morgen komt bij de rode kool (zelfgemaakt, ingevroren) rozemarijnrƶsti. Zo'n milde 'winter' heeft ook zijn voordelen  :).

Aiko

« Reactie #1278 Gepost op: 17 januari 2019, 22:02:19 »
Juich nog niet te vroeg. De meeste jaren slaat de winter pas in de twintig januari toe. Zo ook dit jaar (ongeveer).
Alle kansen voor jouw kruiden om te vriesdrogen!

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #1279 Gepost op: 17 januari 2019, 22:13:26 »
Juich nog niet te vroeg. De meeste jaren slaat de winter pas in de twintig januari toe. Zo ook dit jaar (ongeveer).
Alle kansen voor jouw kruiden om te vriesdrogen!
Dat klopt. Dan zal ik de vorst voor zijn en vlak voor ervoor de salie oogsten en binnen drogen (in bosjes binden en ondersteboven ophangen).