Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

Offline chantalv80

• 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1020 Gepost op: 12 januari 2013, 12:30:29 »
Het was een combinatie van deze en deze. Ik had gelezen dat mensen ze een beetje te flauw vonden, dus ik had wat meer kruiden toegevoegd en in plaats van water had ik bouillon gebruikt. Hij mocht nog wel iets pittiger maar ik vond hem al erg lekker, en de textuur was goed.

Mijn dank is groot!
Want a sugarcube?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1021 Gepost op: 12 januari 2013, 12:51:32 »

Ach, als je de forumkwis hebt gevolgd weet je dat wat je op de foto ziet toch deels nep is!

Ja inderdaad, die druiven zien er best nep uit ;)

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #1022 Gepost op: 19 januari 2013, 19:10:13 »
Vier beslagkommen in de vaatwasser.
Ik heb koekjes gebakken, een ontbijtkoek (daar ben ik erg benieuwd naar - ik vertrouw het eigenlijk voor geen cent, maar het leek me zó makkelijk dat ik het toch niet kon laten het te proberen), een brood voor bij de kaasfondue en cruesli. Leuk, lekker rommelen in de keuken!
This is between me and the vegetable!

Offline jol

• 2.653
« Reactie #1023 Gepost op: 19 januari 2013, 20:35:06 »
Mijn fijne kookgebeurtenis: tijd hebben om te koken...Heb het een beetje druk met afstuderen naast 40 urige werkweek, nieuwe baan, pffff. Gelukkig heb ik een man die het huishouden doet en kookt, maar vanavond lekker zelf gefröbeld, couscous met veel-verse-groentensaus en een venkelexperiment.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1024 Gepost op: 19 januari 2013, 22:26:38 »
een ontbijtkoek (daar ben ik erg benieuwd naar - ik vertrouw het eigenlijk voor geen cent, maar het leek me zó makkelijk dat ik het toch niet kon laten het te proberen)

Hij maakte vd week een Bossche koek, dat zag er ook heel smakelijk uit: http://rudolphsbakery.24kitchen.nl/recepten/bossche-koek

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #1025 Gepost op: 21 januari 2013, 11:12:29 »
Gisteren aan een kookworkshop rond de middeleeuwse keuken meegedaan in het Brussels Museum van de Molen en de Voeding. Ik ging ervan uit dat het vooral theoretisch zou zijn, maar toen ik me aanmelde vertelde de museummedewerker me dat de kok al in de keuken stond... In eerste instantie was ik een beetje bang dat ze een varken aan het grillen waren, maar het hele menu bleek vegetarisch te zijn!

In plaats van een theoretische uiteenzetting was het een gezellige kookles. Op het menu: hummus met pistachenootjes (tahini had Adelbrecht Heijn toen nog niet, het oudste recept van humus dateert wel uit de 6de eeuw) en daarna warmoes/porée (middeleeuwse groentenstofpot met prei, sijbiet, waterkers, peterselie en havervlokken geserveerd op een snede brood. Dat alles voor 5€.

Begin maart hebben ze er eentje over de moderne tijd. Ik heb me al ingeschreven. Ik weet niet of het vegetarisch gaat zijn, in het ergste geval maak ik ter plekke een 'aangepaste' versie.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #1026 Gepost op: 23 januari 2013, 17:34:08 »
Gisteren aan een kookworkshop rond de middeleeuwse keuken meegedaan in het Brussels Museum van de Molen en de Voeding. Ik ging ervan uit dat het vooral theoretisch zou zijn, maar toen ik me aanmelde vertelde de museummedewerker me dat de kok al in de keuken stond...

Oww, dat lijkt me LEUK, ik vind de middeleeuwen zo'n interessante periode in de geschiedenis.

In eerste instantie was ik een beetje bang dat ze een varken aan het grillen waren, maar het hele menu bleek vegetarisch te zijn!

En dat maakt het dan nog veeeel leuker.
Ik ga dat museum eens in de gaten houden, ben al te lang niet meer in Brussel geweest, dit zou een mooie reden zijn om te gaan.  En ook als er geen middeleeuwse kookworkshop gegeven wordt dan lijkt een bezoek me wel wat.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1027 Gepost op: 23 januari 2013, 17:39:26 »

Oww, dat lijkt me LEUK, ik vind de middeleeuwen zo'n interessante periode in de geschiedenis.

Ken je deze site al? http://www.coquinaria.nl/index.htm

Offline jol

• 2.653
« Reactie #1028 Gepost op: 23 januari 2013, 21:35:15 »
Ja, maar ik was er al een tijd niet geweest, fijn om aan het bestaan ervan herinnertd :bonk: te worden  :D
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 16:57:05 door jol »

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #1029 Gepost op: 24 januari 2013, 15:06:38 »
Daarnet een nog leuke kookcursus, De stad op je bord, ontdekt op het internet en me meteen ingeschreven. Het is daarbij nog vlakbij, 5min te voet.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #1030 Gepost op: 26 januari 2013, 17:40:45 »
Cashewnoten inderdaad. Ik heb voor de kerst dit boek gekregen. Bijna iedereen die de recepten heeft gemaakt is lyrisch over het resultaat. Mijn eerste kazen zullen de brie en boursin zijn omdat die vrij snel klaar zijn en ik er geen rare ingrediënten voor nodig heb.

Zeg hoe was het resultaat eigenlijk?
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1031 Gepost op: 26 januari 2013, 20:13:42 »
Oh ja, helemaal vergeten! Misschien omdat het niet echt meer bij de fijne kookgebeurtenissen past ;)

Mja, op zich was het best lekker, maar de boursin leek niet op boursin en de brie leek al helemaal niet op brie. Ik denk dat ik ze niet lang genoeg had laten staan. Er staat bij elk recept bij hoe lang je het ongeveer moet laten staan maar het is natuurlijk winter en daardoor werkt het allemaal wat minder snel. V. vond de brie wel al echt geweldig en heeft er een boel van gegeten. En toen waren we allebei een beetje misselijk daarna  :( Misschien dat het helemaal niet van de kaas kwam, maar we hebben allebei nog dat als we eraan terugdenken we een vervelend gevoel krijgen. Of nou ja, ik kon de boursin wel nog gewoon eten, maar aan de brie moest ik echt niet denken. Eigenlijk vreemd, want het enige echte verschil was dat er door de brie kokosvet ging. Kun je daar ziek van worden?
Ik ga de boursin zeker nog een keer maken en er dan geen dragon doorheen doen want dat was erg overheersend en dat vond ik niet echt lekker. En het is al heel lang geleden dat ik boursin at, maar ik weet zeker dat het niet zo naar dragon smaakte.
Vandaag ben ik begonnen met het maken van de Gruyère. Er staat ook een recept voor kaasfondue in het boek, dus als die zo niet lekker is dan maak ik er fondue van.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1032 Gepost op: 27 januari 2013, 09:10:09 »
Zit er in Boursin normaal geen peterselie en bieslook? Misschien dat je dat es moet proberen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #1033 Gepost op: 27 januari 2013, 11:11:55 »
En knoflook!

Dat kokosvet kan natuurlijk goed enorm machtig zijn, misschien dat jullie daarom misselijk werden? Benieuwd hoe de gruyere wordt!
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1034 Gepost op: 27 januari 2013, 12:39:00 »
Ik ben dol op dragon, maar ik kan er ook misselijk van worden als ik iets teveel gebruik.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1035 Gepost op: 27 januari 2013, 15:40:42 »
Ik had volgens mij nog nooit verse dragon gebruikt dus ik wist niet dat het zo'n sterke smaak heeft.
In de boursin ging dragon, peterselie, knoflook, kervel, tijm en marjolein. Er staat bij dat andere kruiden ook kunnen maar dat het zo het meest op boursin lijkt. Ik betwijfel het maar ik heb het natuurlijk echt al heel lang niet gegeten, dus misschien klopt mijn herinnering wel helemaal niet.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #1036 Gepost op: 27 januari 2013, 19:56:04 »
Boursin is ook eigenlijk best vies.
This is between me and the vegetable!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1037 Gepost op: 27 januari 2013, 20:05:09 »
Ja ik kan me wel herinneren dat ik altijd wilde dat mijn moeder het kocht en als ze dat dan deed dan had ik het na twee broodjes wel weer gezien en dan lag het weg te rotten in de koelkast. Maar toch!

Ik heb net de grillpan die ik voor kerst had gekregen voor het eerst uitgeprobeerd. Heel eenvoudig wat courgette en koolrabi gebakken, maar het was echt heel erg lekker, nu wil ik meer pannen van dat merk :)

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #1038 Gepost op: 28 januari 2013, 11:22:53 »
Boursin is ook eigenlijk best vies.
:o Boursin is hardstikke lekker! Ik zou er geen dragon doorheen doen eigenlijk, ook geen thijm, dat zijn behoorlijk stevige smaken voor wat verder toch wel een milde basis is. Wel knoflook, peterselie, een klein beetje kervel, en veel versgemalen peper. In de fabrieksboursin zitten eigenlijk maar heel weinig kruiden, je proeft voornamelijk de roomkaas en een beetje knoflook.
* Sam gaat ook maar eens op zoek naar rauwe cashewnoten
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1039 Gepost op: 28 januari 2013, 13:23:42 »
Er staan geloof ik wat van die kaasrecepten online, ik zal wel even zoeken.