Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon afzonderlijk de componenten proeven en of deze goed in verhouding zijn. Van pompoensoep is het vooral de zalvigheid die me niet aanspreekt, dus meer structuur dan smaak. Aangezien je van structuur met kleine hoeveelheden om te proeven niet zoveel last hebt, is dat wel te doen. En natuurlijk geur. Je ruikt de specerijen als je deze in pan gooit en aanfruit. Daarna ruik je hoe de smaken zich ontwikkelen, hoef je niets voor de proeven.
Het is net zoiets als een nieuw specerijenmengsel proeven. Daar eet je ook niet in 1x het hele of halve potje van leeg, maar proef je een beetje en of alle componenten goed in verhouding zijn.
Overigens het gedeelte smaak van pompoensoep wat ik niet zo lekker vind, het zoete weeiige, is de smaak die pas 'later' komt. Dus tijdens het proeven van deze pompoensoep, heb ik me vooral geconcentreerd op de smaak die eerder komt en heb daarbij wel geconstateerd dat de nasmaak van deze niet zo zoetig en weeiig is.
Overigens vind ik koffie (hele verse en vers gezette) soms ook erg lekker ruiken. Ik vind koffie om te drinken echt niet lekker en veel te bitter, even de reactie die ik op cafeïne heb daargelaten.
Trouwens, als je aan parfum ruikt, is dat volgens mij hetzelfde idee. Dat eet je ook niet op, maar je kan wel ruiken of de geurtonen goed in verhouding zijn en of ze je aanspreken. Wel vluchtig ruiken natuurlijk, anders proef je het alsnog en heb je langer dan wenselijk (voor zover dat überhaupt wenselijk is) een parfumsmaak in je mond. Beetje het idee van een wierookstokje een paar uur voor het eten aansteken, dan zit je ook voedsel naar binnen te werken met een wiekrooksmaak in je mond.