Tsja, wat is moeilijk? Nee, het is niet moeilijk. Ik heb zelf spijs gemaakt. Kun je ook zó kopen, maar is makkelijk zelf te doen. Bovendien kun je het dan iets grover laten, dat vind ik lekkerder.
Het spijs was volgens mij een ons amandelen en een ons suiker, samen gemalen met een beetje sinaasappelrasp. Daarna nog een beetje geklutst eiwit erdoor, waarschijnlijk heb je geen heel nodig, tot het lekker kleffig is.
Voor de koekjes heb ik 150 gram bloem, 100 gram koude boter (in stukjes) en 75 gram witte basterdsuiker in het hakmolentje (van de staafmixer) tot kruim gemalen en er daarna met een klein beetje water een deeg van gemaakt.
Ik heb er kleine gevulde koeken van gemaakt, van deze hoeveelheid deeg maakte ik er 11. Gewoon, een klein bolletje deeg (ik geef toe: ik weeg dat dan af, maar ik ben een beetje een culinerd) pletten tot het mooi dun is, een hoopje spijs erop (ik heb de helft van het spijs gebruikt, maar ik dacht, als ik maar de helft maak wordt het zo weinig) en dan weer een deegrondje.
(Alhoewel, een echte culinerd zou denk ik het deeg uitrollen en er rondjes uitsteken, maar dat lukt mij nooit)
En dan vouw je het een beetje samen, tot het mooi dicht is, smeer je er wat geklutst eigeel overheen , druk je een amandel erin en klaar is je gevulde koek.
Behalve dat hij dan nog gebakken moet worden, 20 minuten op 180 graden.
(Mijn eerste batch werd niet zo mooi bruin, dus de tweede batch heb ik iets langer gebakken, maar dan wordt de koek veel knapperiger dan je gewend bent, als je dat lekker vindt moet je iets meer spijs gebruiken, want die waren bij mij iets te hard geworden.)