Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #320 Gepost op: 03 augustus 2008, 18:14:43 »
Ik schuif hem van bakpapier af of laat t bakpapier gewoon liggen

Maar doet het bakpapier de truc niet te niet, van het poreuze steen?

Ja, vast wel, beter is ook em van t papier af te schuiven
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #321 Gepost op: 14 augustus 2008, 20:11:13 »
Ik heb vanmiddag ricotta gemaakt, van geitenmelk. Zo leuk!
Nu staat er een ricotta courgette taart in de oven. Om heel blij van te worden.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #322 Gepost op: 14 augustus 2008, 21:11:01 »
Hey da's echt leuk, hoe heb je dat gedaan?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #323 Gepost op: 16 augustus 2008, 00:41:06 »
Hey da's echt leuk, hoe heb je dat gedaan?

Je verhit 4 delen volle melk en 1 deel karnemelk met een klein beetje zout en een nog kleiner beetje suiker tot precies 80 graden (176 graden farenheit, lang leve de suikerthermometer). Dan scheidt het vaste deel zicht van het vocht (wei?) en dat schep je met een schuimspaan in kaasdoek. Dan laat je het een half uur uitlekken en klaar is je  ricotta! Je kunt het maken met koemelk, maar ook met schapenmelk of geitenmelk. Het is echt makkelijk en heel leuk om te doen!
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2008, 00:41:32 door renske »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #324 Gepost op: 16 augustus 2008, 01:10:33 »
Hoe ben jij aan geitenkarnemelk gekomen?

Ooh, wacht, dat heeft de zuivelboer op de biomarkt waarschijnlijk wel. Ik had gehoopt op pure ah-ingredienten (daar moet ik toch heel vaak zijn, en het biomarktje is op dinsdag wanneer ik ook therapie heb).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #325 Gepost op: 21 augustus 2008, 20:12:55 »
Wegens fijne gebeurtenis (zusje van 15 heeft novelle geschreven die waarschijnlijk wordt uitgegeven) weer een wat gebakken: brownies met laag bananenprut erop (uit VwaV), goed gelukt! ;D

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #326 Gepost op: 22 augustus 2008, 12:34:37 »
Ik heb vanmiddag ricotta gemaakt, van geitenmelk. Zo leuk!
Nu staat er een ricotta courgette taart in de oven. Om heel blij van te worden.

Dat klinkt goed! Ik maak de ricotta meestal van tofu, maar deze variant wil ik ook weleens proberen.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #327 Gepost op: 22 augustus 2008, 15:21:27 »
Hey da's echt leuk, hoe heb je dat gedaan?

Je verhit 4 delen volle melk en 1 deel karnemelk met een klein beetje zout en een nog kleiner beetje suiker tot precies 80 graden (176 graden farenheit, lang leve de suikerthermometer). Dan scheidt het vaste deel zicht van het vocht (wei?) en dat schep je met een schuimspaan in kaasdoek. Dan laat je het een half uur uitlekken en klaar is je  ricotta! Je kunt het maken met koemelk, maar ook met schapenmelk of geitenmelk. Het is echt makkelijk en heel leuk om te doen!


Als je uitgaat van en liter volle melk, hoeveel ricotta wordt dat dan ongeveer?
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #328 Gepost op: 22 augustus 2008, 19:51:21 »
Ach, wachten is voor watjes: je kan het ook gewoon proberen 8)

Een ons of drie, maar het is dan nog behoorlijk vloeibaar.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #329 Gepost op: 05 september 2008, 08:55:25 »
Nieuwe toko in Leiden op de Hooigracht, waar ze naast de blikjes met vego Peking Eend nog twee andere soorten vego-iets hebben van dat merk, plus gewone blikjes fried gluten zonder smaakjes eraan, grote zakken gedroogde paddestoelen, paddestoelenbouillon, vegetarische diepvries mini-loempiaatjes in dozen van 60 stuks... Ze hebben niet echt heel veel vegetarische dingen (geen vegetarische spinazie stoombroodjes of naturel stoombroodjes, waar ik in elke toko naar zoek) maar toch wel een aantal dingen die me erg blij maken. Ook veel kruiden en smaakmakers!

edit: en de fijne kookgebeurtenis waar dit toe gaat leiden is om te beginnen een roerbakgerecht met twee soorten gedroogde paddestoelen waaronder die cremekleurige die meer op een soort zeewier lijken) en daarna misschien nog een keer een hele lekkere  paddestoelenrisotto.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2008, 08:57:33 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #330 Gepost op: 06 september 2008, 13:32:23 »
Net lekker naar de markt geweest en leuke groenten gekocht. Ik ben een beetje van de groentezak af, ik vind dat ze er te weinig leuke dingen instoppen. Dan koop ik zelf wel zeven groenten zonder plan...
(Snijbiet, kleine bietjes, gele en groene courgette, een romanesco, een minibutternut, heel veel tomaten, kerstomaatjes, salie en basilicum.)

(Zal ik er een kookbekentenis van maken? Ik heb minstens zoveel plezier gehad in het maken van het stilleven dat ik nu in de keuken heb liggen...)
This is between me and the vegetable!

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #331 Gepost op: 07 september 2008, 18:03:22 »
Maar hoe krijg je een in elkaar gezette pizza netjes op die steen? Of zet je hem op de steen in elkaar? (Nee toch, het idee is neem ik aan dat hij op een loeihete steen gaat...)

Ik trek de steen half uit de oven, gooi het deeg erop en beleg 'm dan (alles staat dan al wel netjes klaar). Maar de 'schuiftechniek' kan natuurlijk ook.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #332 Gepost op: 08 september 2008, 08:15:17 »
Op de botermarkt zit ook een nieuw koffie- en theewinkeltje.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #333 Gepost op: 11 september 2008, 23:14:45 »
In het centrum van Nijmegen zit eindelijk een AH.

We deden een dansje: "Nooit meer naar de Coop!" .

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #334 Gepost op: 11 september 2008, 23:54:12 »
Ik ben volgens mij wel eens in die Coop geweest. Ik was onder de indruk.

Vervelende kookgebeurtenis: de C1000 op de Wibautstraat is vervangen door een AH :(

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #335 Gepost op: 12 september 2008, 07:18:31 »
Ik ben volgens mij wel eens in die Coop geweest. Ik was onder de indruk.


Weet je wat het is? Het is daar allemaal schijn. Ze hebben een groot biologisch assortiment maar bijna alles is over de datum. De paprika's zijn rot, het personeel is dom, je staat er altijd met 8 in een rij, en als iets in de aanbieding is, betaal je nooit die prijs. Ze hebben er geen lekkere eigen merk yoghurt of diepvriespizza's.  En het merk "bakkersweelde" kan echt niet.

 Hoe vaak ik daar al bij de servicebalie stond!
« Laatst bewerkt op: 12 september 2008, 07:21:43 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #336 Gepost op: 12 september 2008, 18:39:52 »
Ben er net geweest. Het heeft drie nadelen. Ik kan er niks vinden (maar das dan hopelijk tijdelijk), het is er ontzettend druk en het is niet zo groot (en dat uit zich in minder sojaproducten.

Wel krijg je er nu een gratis taart :)

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #337 Gepost op: 12 september 2008, 20:12:25 »
Waar zit 'ie dan, is 'ie ook op zondag open? Ik verhuis morgen meer richting centrum, heb me voorgenomen om dan ook vaker dingen bij de natuurwinkel te kopen, en de Coop in de stad heeft in ieder geval meer dan de Spar op de St Annatraat, daar hadden ze alleen Vivera spul en de meeste varianten vind ik niet echt smakelijk. Ik ben geloof ik ook al heel lang niet meer in de stad geweest onder winkeltijd dus ik ben benieuwd wat ik verder nog aan nieuwe winkels gemist heb :-\

Aiko

Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #338 Gepost op: 12 september 2008, 22:42:36 »
In het centrum van Nijmegen zit eindelijk een AH.

We deden een dansje: "Nooit meer naar de Coop!" .

Den Haag heeft er een stuk of wat in het centrum. Waarvan twee op honderd meter van elkaar.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #339 Gepost op: 13 september 2008, 02:30:33 »
Wat is dat met supermarkten en al dan niet blij zijn? Ik ga één of twee keer naar de supermarkt om daar mijn basisvoorraad te halen - lekker saai: groente, kaas, melk, wijn (jawel) en dan nog zaken als tomatenpuree, kidneybonen, thee, koffie, boter, (kaas en,) eieren. Kruiden en sojaproducten koop je sowieso beter en goedkoper bij de locale toko of Turk.

Nu moet ik wel zeggen dat ik absoluut niet blij werd van mijn laatste AH-bezoek in Maastricht (voor de minder regelmatige forumlezers: ik woon en werk in Duitsland). Jemmig, gewone worteltjes (niet geraspt, niet gewassen) en aanverwante soorten zijn met een lichtje te zoeken. Ter compensatie wel een volledig schap 1+2+3+4=maaltijd. Ja hallo, als ik een prefab prak wil hebben, dan bel ik wel Domino Pizza.

Maar ik heb de Lidl herontdekt: no-nonsense, de meest verse (om 'verste' te vermijden) groenten in de wijde omgeving, compact doch compleet kaasassortiment, goede wijnen, verder ook alle basisingrediënten. Ik zou zeggen: AH, doe wat minder 'koken met Bob Ross' en lever gewoon goede basisproducten.
Gemüse ist mein Fleisch