Als je eten voor een buffet meebrengt, dan is het altijd leuk als jóuw dingen het eerst op zijn of de meeste commentaren ontlokken. En ik had vandaag blijkbaar de juiste toon getroffen.
Ik had besloten gewoonweg zelfgemaakte ananas-tomaatchutney en appel-ui-chutney mee te brengen (beide al eerder gemaakt, beide waren restverwerking). Erbij pappadums (die met dat roze haasje uit de toko), in een droge pan klaar gebakken. Vooral de pappadums (dat kennen erg weinig mensen) vielen in de smaak, maar ook de chutneys werden geprezen en de glazen potten bijna leeg. Ik geloof ook dat de 'originaliteitsfactor' plus 'exotenbonus' geen onbelangrijke rol hadden gespeeld.
Ik had ook nog een simpele hummus in elkaar gedraaid, een beetje milder dan gebruikelijk - volgens de methode 'Van Boven'. Een Israelier was verbaasd dat een Noord-European zo'n goede hummus kon maken (die was in een mum van tijd schoon op). Toen ik echter op zijn vraag hoe ik de kikkererwten had gekookt, antwoordde dat ik gewoon kikkererwten uit blik had gebruikt, viel ik dan wel van mijn voetstuk, vond hij. "Maar voordat ik je dat had verteld, vond je de hummus wél goed, dussss."
De rest van het buffet was trouwens ook prima, compleet vegetarisch en paste thematisch ook goed bij elkaar (de Israeliër had bijvoorbeeld erg lekker zelfgemaakt platbrood en een salade van fijngesneden groente met munt, koriander en peterselie meegenomen). Plus veel zoetigheid, waar ik wat minder mee heb.