Vegatopia Forum

Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #80 Gepost op: 10 maart 2013, 12:04:48 »
Nou ja, Eelco. Ik denk niet dat onze keuken zo enorm netjes is.. Je mag langskomen om het te beoordelen ;) ( En als je dan gelijk je noedels maakt.. ;) )
Als je 40 uur werkt, doordeweeks 'simpele' maaltijden maakt, het kookstel en de afwasmachine bijhoudt, dan wordt het niet zo vuil. Of misschien hebben wij andere schoon waarden :)
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #81 Gepost op: 10 maart 2013, 17:18:49 »
Ja hoor. Wat niet weet, dat (meestal, hopelijk) niet deert.

+1, al kan ik me er moeilijker over heen zetten als ik wat heb gezien. Vroeger kwam ik voor werk nog weleens achter de schermen en hoorde je ook het nodige van collega's. Ik denk dat er zat thuiskeukens zijn die wel schoner zijn dan horecakeukens en heb ze ook gezien helaas. Bepaalde restaurants sla ik over, ook al is het soms jaren geleden dat ik er iets over gehoord of gezien heb. Wat wel echt de deur dicht doet of dicht houd zullen we maar zeggen, is als er niet netjes gewerkt word qua ingredienten. Bij bijvoorbeeld drukbezochte wokboeren ben ik meestal het haasje, omdat er stiekem toch iets in zit waar ik niet tegen kan. Daar kom ik dan ook niet meer terug. Aan de andere kant heb ik ook op plekken gegeten waar ik niet ziek werd, terwijl de hygiene niet bepaald top was. Ik weet nog hoeveel spijt ik had dat ik de post-stapfrietjes bij een vriend thuis niet had afgeslagen, toen ik de volgende dag in de keuken kwam en de onooglijke keuken met verouderd vet zag.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #82 Gepost op: 10 maart 2013, 18:02:38 »
Ach, maar toen had je alcohol in je systeem, dat helpt  ;)

Mijn keuken wordt 2x per week schoongemaakt, maar als ik kook maak ik wel eerst het aanrecht schoon (Het aanrecht biedt een mooi uitkijkpunt op de tuin, vanuit katperspectief, en aangezien ik niet de illusie heb dat ik ze kan leren om er niet op te zitten als ik niet thuis ben - ik heb een open keuken, mogen ze er altijd op, behalve als ik aan het koken ben. Dat principe werkt best goed, maar voordat je iets doet in mijn keuken moet je dus wel het aanrecht schoonmaken.)
Nu kook ik meestal 1 keer per week en warm ik de rest van de week dingen op, dus het is niet heel veel werk. Ik pak wel iedere keer dat ik een doekje of schuursponsje gebruik een nieuw doekje (of nouja, een gewassen doekje).

Verder ben ik niet zo moeilijk, ik heb geen 10 verschillende snijplanken voor allerlei verschillende ingredienten. Ik probeer er alleen wel aan te denken om onbereid en bereid niet op dezelfde plank of met hetzelfde mes te doen. Maar ik stop wel heel vaak rauwe groenten in mond, dus ik weet niet of het echt uitmaakt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #83 Gepost op: 11 maart 2013, 00:38:43 »
Als je 40 uur werkt, doordeweeks 'simpele' maaltijden maakt, het kookstel en de afwasmachine bijhoudt, dan wordt het niet zo vuil. Of misschien hebben wij andere schoon waarden :)
Door de week vind ik het inderdaad voldoende om even een doekje over de kookplaat en de snijplank te halen. Dat is volgens mij een van de bijkomende voordelen van vegetarisch koken: geen spetterend vet van een k@rb0n@@dj3, geen enge bacteriën op je snijplank.

Nu heb ik vanochtend toevallig wel rijst met k1p (biologisch, dat wel, plus wortel en venkel) gekookt voor onze hond, die weer eens last van zijn maag heeft. Daarna alles grondig gesopt (vooral omdat het weer nodig was, maar ik vond het ook wel zo prettig, hygiënisch).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #84 Gepost op: 11 maart 2013, 08:38:17 »
Ik heb twee zussen die allebei bijna een soort smetvrees hebben.
Die vinden het bij mij thuis waarschijnlijk erg vies  ;)

Zelf vind ik het wel meevallen. Het is zeker niet steriel, er wordt geleeft en ik heb net zulke katten als Fem met ook een open keuken.
Wel neem ik altijd voor het koken het aanrecht af met een schoon doekje en na het koken nog een keer, plus het gasfornuis. Het doekje gaat daarna de was in. Theedoeken en handdoeken verwissel ik om de dag denk ik, een beetje op gevoel eigenlijk. En ik ben haast nooit ziek.

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #85 Gepost op: 11 maart 2013, 14:34:44 »
Ik probeer er alleen wel aan te denken om onbereid en bereid niet op dezelfde plank of met hetzelfde mes te doen.

Waarom zou je dat doen, je eet toch geen dierlijke producten? Ik kan geen groente bedenken waarvan de ongebakken stukjes niet in contact mogen komen met gebakken stukjes  :P

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #86 Gepost op: 11 maart 2013, 17:08:16 »
In het weekend wordt het aanrecht wel 10 keer schoongemaakt door manlief......hij vind dat belangrijk, mij zal het een (figuurlijke) worst zijn :D de jongste van 11 moet na het eten altijd de keuken schoonmaken (gasfornuis, achterwandje, aanrecht, spoelbak)

Vaat- en schoonmaakdoeken dagelijks in de was, hand- en theedoeken verschoon ik 2 keer per week. Verder ligt er gewoon altijd rommel. Met 2 tieners en 8 huisdieren is het niet te doen om alles opgeruimd te houden. Ik zorg er wel altijd voor dat elke kamer in huis één keer p/w goed gepoetst word. Stofzuigen en dweilen gebeurt dagelijks beneden.
Want a sugarcube?

Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #87 Gepost op: 15 maart 2013, 11:52:34 »
Ik heb jaren lang in de catering gewerkt dus weet alles van hoe schoon alles moet, haccp normen , bacterien en noem maar op.. nou bij mij thuis is het niet zo schoon.
Ik heb wel verschillende snijplanken, was mijn vaat en theedoeken op 60 graden, elke dag een schone vaatdoek en om de dag een schone theedoek... 1x per 2 week gaat er een cleaner mee in de afwasmachine en ja ik ben er inderdaad zo 1 die ook de afwachine uitneemt met een doekje ;D
Hier staat altijd dethol op het aanrecht voor de handen maar ik spuit dat net zo makkelijk op het aanrecht.
Mijn honden krijgen vlees dus als ik dat moet snijden altijd het hondenmes en de hondenplank.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #88 Gepost op: 15 maart 2013, 12:04:33 »
Ik durf bijna niet te bekennen dat onze gele doekjes wel een dag of 10 meegaan ...
Mijn man is de baas over de keuken, en ik vermoed dat hij echt in staat is iets van de grond op te vegen en dan het gele doekje terug te leggen. Maar ach, ik ben ook nooit ziek, menig studentenhuis was viezer.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #89 Gepost op: 15 maart 2013, 12:13:23 »
Ik durf bijna niet te bekennen dat onze gele doekjes wel een dag of 10 meegaan ...


Hier ook  :bloos:

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #90 Gepost op: 15 maart 2013, 12:32:40 »
Ik durf bijna niet te bekennen dat onze gele doekjes wel een dag of 10 meegaan ...


Hier ook  :bloos:
Had jij niet laatst een vraag over kattenharen op de doekjes?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #91 Gepost op: 15 maart 2013, 13:58:45 »
Een tijdje terug ja, maar dat zijn andere doekjes die ik voor schoonmaken gebruik.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #92 Gepost op: 15 maart 2013, 14:01:11 »
Als ik was gaat mijn vaatdoekje sowieso mee, als het op de grond geweest is vervang ik het. Handdoek en theedoek worden vervangen als het nodig is.

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #93 Gepost op: 15 maart 2013, 14:25:21 »
Ik durf bijna niet te bekennen dat onze gele doekjes wel een dag of 10 meegaan ...


 ;D Viespeuk!
Want a sugarcube?

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #94 Gepost op: 15 maart 2013, 15:59:08 »
Ik woon in een studentenhuis en de keuken is behoorlijk vies. In de hoekjes liggen muizenkeutels en af en toe zie ik een muisje wegrennen. Dan begin ik te gillen ;) De spullen die in de keuken staan (pannen en dergelijke) spoel ik dus nog een keertje af voor ik ze gebruik, maar meestal gebruik ik mijn eigen spullen (hiervoor woonde ik in een woning met eigen keuken, dus ik heb zo'n beetje alles nog zelf).
Gemeenschappelijke sponsjes, afwasborstels, doekjes en theedoeken gebruik ik sowieso niet, die zien er zo vies en smoezelig uit.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.560
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #95 Gepost op: 15 maart 2013, 19:23:06 »
Niet dat ik zo ontzettend veel schoonmaak in de keuken, maar het aanrecht is meestal wel schoon. Een keer in de zoveel tijd maak ik alles heel erg goed schoon, en dan hou ik het daarna een beetje bij.

Doekjes gebruik ik sowieso niet in de keuken, eerder wat allesreinigerspray (Ecover) en keukenpapier. Dat gaat dan daarna gewoon in de prullebak. Wel gebruik ik verschillende snijplanken (ben geen vegetariër) en gebruik ik alleen schone pannen etc. Jammer genoeg hebben we geen afwasmachine, dus de afwas wil nog wel eens stapelen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #96 Gepost op: 15 maart 2013, 19:38:29 »
Een tijdje terug ja, maar dat zijn andere doekjes die ik voor schoonmaken gebruik.
Ah jammer, ik dacht dat ik het opgelost had.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #97 Gepost op: 15 maart 2013, 19:43:30 »
Ik probeer er alleen wel aan te denken om onbereid en bereid niet op dezelfde plank of met hetzelfde mes te doen.

Waarom zou je dat doen, je eet toch geen dierlijke producten? Ik kan geen groente bedenken waarvan de ongebakken stukjes niet in contact mogen komen met gebakken stukjes  :P
Er zitten toch echt meer/andere bacteriën op ongebakken groenten dan op gebakken. Dus als je net als ik alles invriest en weer opwarmt, wil je toch proberen om dat met zo min mogelijk bacteriën erin te doen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #98 Gepost op: 16 maart 2013, 07:35:23 »
Ik woon in een studentenhuis en de keuken is behoorlijk vies. In de hoekjes liggen muizenkeutels en af en toe zie ik een muisje wegrennen. Dan begin ik te gillen ;) De spullen die in de keuken staan (pannen en dergelijke) spoel ik dus nog een keertje af voor ik ze gebruik, maar meestal gebruik ik mijn eigen spullen (hiervoor woonde ik in een woning met eigen keuken, dus ik heb zo'n beetje alles nog zelf).
Gemeenschappelijke sponsjes, afwasborstels, doekjes en theedoeken gebruik ik sowieso niet, die zien er zo vies en smoezelig uit.
Dat is wel anders, want in de poep/urine van muizen zitten ziekteverwekkers. Toen ik voor het eerst naar mijn man's oma moest, op de boerderij, werd mij ook duidelijk gemaakt dat er best muizenkeutels in je servies kon zitten, maar oma moest echt niet zien dat je daar moeilijk over deed, want dan leerde je haar karakter wel kennen ... Geen idee wat mijn zwager ook gedaan heeft met zijn biertje dat twee jaar over datum was, maar die was ook echt heel vies geworden.

Dus muizen, daar zou ik dan wel moeilijk over doen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #99 Gepost op: 16 maart 2013, 10:37:18 »
Ik woon in een studentenhuis en de keuken is behoorlijk vies. In de hoekjes liggen muizenkeutels en af en toe zie ik een muisje wegrennen. Dan begin ik te gillen ;) De spullen die in de keuken staan (pannen en dergelijke) spoel ik dus nog een keertje af voor ik ze gebruik, maar meestal gebruik ik mijn eigen spullen (hiervoor woonde ik in een woning met eigen keuken, dus ik heb zo'n beetje alles nog zelf).
Gemeenschappelijke sponsjes, afwasborstels, doekjes en theedoeken gebruik ik sowieso niet, die zien er zo vies en smoezelig uit.
Dat is wel anders, want in de poep/urine van muizen zitten ziekteverwekkers. Toen ik voor het eerst naar mijn man's oma moest, op de boerderij, werd mij ook duidelijk gemaakt dat er best muizenkeutels in je servies kon zitten, maar oma moest echt niet zien dat je daar moeilijk over deed, want dan leerde je haar karakter wel kennen ... Geen idee wat mijn zwager ook gedaan heeft met zijn biertje dat twee jaar over datum was, maar die was ook echt heel vies geworden.

Dus muizen, daar zou ik dan wel moeilijk over doen.

Ja, dat van die ziekteverwekkers weet ik. Daarom gebruik ik eigenlijk alleen mijn eigen spullen (die op mijn eigen kamer staan, waar het muisvrij is :)), of was andere spullen eerst af. Overigens gaat ook al wat van snijplank of bord af valt in de vuilnisbak.
Een deel van mijn huisgenoten doet overigens echt zijn best om het schoon te houden zodat de muizen weggaan, maar dan laat er weer iemand een zak met brood op het aanrecht liggen... In zo'n groot studentencomplex zijn muizen, ben ik bang, onvermijdelijk.