Vegatopia Forum

Is friet aan het strand echt zo slecht?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Gepost op: 30 juni 2006, 19:30:29 »
Uit een test van de ANWB blijkt dat 88% van de friettenten aan het strand er helemaal niks van bakt (zie dit nieuwsitempje in Koken & zo). Is dat ook jouw ervaring? Of ken je adresjes aan het strand waar je wèl een goede patat kunt scoren?
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2006, 19:35:08 door J@n »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2006, 19:41:42 »
Uit een test van de ANWB blijkt dat 88% van de friettenten aan het strand er helemaal niks van bakt (zie dit nieuwsitempje in Koken & zo). Is dat ook jouw ervaring? Of ken je adresjes aan het strand waar je wèl een goede patat kunt scoren?

Mijn ervaring als Belg is dat dat niet alleen aan het strand klopt.  Zeker 85% van de Nederlandse 'patatzaken' bakt er sowieso niet van.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2006, 19:48:39 »
Zeker 85% van de Nederlandse 'patatzaken' bakt er sowieso niet van.

Maar waar ontbreekt het dan aan?

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #3 Gepost op: 03 juli 2006, 17:55:49 »
Wat mij betreft:
- vaak te oud en te koud vet
- vaak te weinig tijd om de frieten lang genoeg te bakken
- resultaat: bleke, slappe, van vet doordrenkte aardappelstokjes
(evengoed lekker met een flinke klodder mayo en pindasaus)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #4 Gepost op: 03 juli 2006, 18:03:47 »
Maar waar ontbreekt het dan aan?

Modub heeft het al mooi samengevat.

En wat mij tevens stoort aan de Nederlandse 'patatzaken' is de gebrekkige keuze, vooral wat sausen betreft.  In veel gevallen is er slecht te kiezen tussen 'zoete frietsaus' en ketchup, als je uit 5 sausen kan kiezen is het een meevaller.

In een degelijk (Belgisch) frituur kan je minstens uit 10 soorten sauzen, maar vaak ook veel meer, kiezen.

Ik vind trouwens dat ook in België een aanzienlijk deel van de frituren er 'niets van bakt', maar het fenomeen: 'we hebben het toch druk genoeg dus waarom zouden we moeite doen om iets eetbaars af te leveren' komt naar mijn gevoel nog frequenter voor in Nederland.

Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #5 Gepost op: 03 juli 2006, 18:20:00 »
In veel gevallen is er slecht te kiezen tussen 'zoete frietsaus' en ketchup, als je uit 5 sausen kan kiezen is het een meevaller.

Dan is het aanbod de laatste jaren fors verminderd. :P
Het standaardassortiment in een willekeurige snackbar bevat(te) tenminste:
- Mayo en/of frietsaus
- Currysaus
- Ketchup
- Pindasaus
en dan is daar nog de (mij overigens onbekende) Joppiesaus bijgekomen. Geen idee of die nog in de gratie is.
En daarnaast nog varianten, zoals de patatjes speciaal en -oorlog.
Zelfs de variant patatje kernoorlog is me ooit ter ore gekomen.

Overigens zou ik niet weten waarom je zoveel soorten saus bij de patat nodig hebt, ik heb aan mayo of frietsaus voldoende. De andere sauzen hoeven echt niet, van mij.
Echt goeie patat eet ik sowieso liever zonder saus.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #6 Gepost op: 03 juli 2006, 18:26:00 »
en dan is daar nog de (mij overigens onbekende) Joppiesaus bijgekomen. Geen idee of die nog in de gratie is.

Ik heb hem hier in Friesland pas voor het eerst gezien, maar heb 'm nog niet durven eten..

En daarnaast nog varianten, zoals de patatjes speciaal en -oorlog.
Zelfs de variant patatje kernoorlog is me ooit ter ore gekomen.

Patatje kernoorlog: mayo, pindasaus, ketchup en uitjes!

Offline Di.

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #7 Gepost op: 03 juli 2006, 19:11:58 »
In Noordwijk heb je aan het begin van de winkelstraat een patatzaak met hele lekkere dunne patatjes.

Ik vind 10 soorten saus trouwens ook betrekkelijk loos, gewoon frietsaus (lekker zoet graag) of speciaal.
Just know that when you see me cringe sometimes
I'm trying to rid the poison from my mind

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #8 Gepost op: 03 juli 2006, 22:13:15 »
Ik heb aan het strand nooit zo'n zin in friet.
Een van mijn betere kinderherinneringen bewaar ik wel aan een recreatieplas waar we altijd als we daar waren friet kregen, met echte mayo, yummmm dat was lekker want thuis aten we om een of andere rare reden van die witte sla-saus bij de friet in de veronderstelling dat dat frietsaus was  :o.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #9 Gepost op: 03 juli 2006, 22:21:17 »
thuis aten we om een of andere rare reden van die witte sla-saus bij de friet in de veronderstelling dat dat frietsaus was  :o.
Als bij ons de mayo op was dan werd er ook wel eens gepoogd wat te redden met slasaus. Maar dat was toch niet het zelfde.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2006, 08:02:28 »
Joppiesaus rules.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #11 Gepost op: 05 juli 2006, 10:27:23 »
Als het druk is en de omzet dus hoog, zal dat een voordeel kunnen zijn voor de patat zelf, maar een nadeel  kunnen zijn voor de olie/ het vet(te vaak gebruikt) en het bakproces.
Verder zet men daar zeker tijdelijke krachten in en niet iedereen kan zomaar patat bakken.
De ouderen op mijn werk moeten de jongeren steevast inwijden in het maken van pap bijvoorbeeld. Gewoon uit een pak schudden en in de warme melk denkt men dan. Nee dus. Dan krijgen de oudjes pap met klonten of een soort van cement waarmee je muurtjes kunt metselen.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2006, 10:28:36 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Online Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Is friet aan het strand echt zo slecht?
« Reactie #12 Gepost op: 05 juli 2006, 13:47:02 »
De vraag is meestal zo groot dat de patat gewoon niet lang genoeg gebakken wordt. Daarnaast is het zo dat ze, ook door de grote vraag, teveel patat tegelijk in het vet gooien, dan wordt het vet te koud en wordt de patat veel te vet.
Maar patat aan het strand, net als friet op popfestivals, hoort gewoon slecht te zijn, voor het juiste vakantiegevoel  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light