Weer een leuk anti-vegetarisme artikel van de zuivelindustrie
Ja, typisch. Als je in een eetstoornis rolt (zoiets ontstaat niet van vandaag op morgen) worden steeds meer soorten voedsel verboden.
Eetstoornissen, automutilatie, etc.. dit zijn allemaal uitingen.. allemaal 'stereotype gedrag'. Afwijkend gedrag.
Net als bij dieren in gevangenschap uit het zich in allerlei abnormale gedragingen. Eetstoornissen zijn er bij dieren in gevangenschap ook en automutilatie ook. Het is wel interessant om dat te zien en ook terug te leggen op de mens.
Nu zijn er tig klinieken voor patienten met anorexia etc., maar belangrijkste is dat de instelling in de maatschappij verandert wil je dit soort uitingen doorbreken.
Bij ons in de kliniek is denk ik bijna de helft vegetariër. In mijn groep 5 van de 12. De meesten geven na een tijdje wel toe dat het niet uit overtuiging is en sommigen schakelen ook weer over op vlees eten.
Dat zal best natuurlijk.
We hadden het er een keer over met de voedingsdeskundige van de afdeling en ze zei dat ze vroeger energie staken in bij het begin van een opname onderzoeken of iemand al dan niet uit overtuiging vegetariër is. Maar dat waren zinloze discussies omdat iemand bij het begin van een opname toch niet helder kan denken en nog heel ziek is. Gedurende de opname wordt wel duidelijk of je wel of geen 'echte' vegetariër bent.
Ik heb weleens wat gelezen over personen met zulke stoornissen die toch echt overtuigend waren, maar min of meer gedwongen werden doordat er niet voorzien wordt in de voeding die ze graag zouden willen. Zoals iemand die veganist is geen sojamelk te geven, maar alleen koemelk aan te bieden.
Volgens mij is het daarom gewoon beter er van uit te gaan bij opname van een patient die zegt vegetarier/veganist te zijn om dan ook de voeding daarop toe te spitsen. Dus niet dwingen anders te eten/drinken e.d.