Vegatopia Forum

Koeien

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Koeien
« Reactie #40 Gepost op: 16 juni 2006, 07:19:25 »
Met alle respect(echt), Draak: je punt is gemaakt. Ik kan ook niet helpen dat het mij een beetje irriteert. Iemand komt op mij over (met alle respect) als wat naief in deze en dan krijgt zij veganistisch gekleurde info over zich heengestort. M.a.w.: ik denk dat het verwijt aan de zuivelindustrie ook een vorm van projectie is. De waarheid zit er ergens tussen, ik weet ook niet precies waar.
Dus dan moet ik ook weer even. En daarvan zijn er meer, hier. Die dan weer even moeten  :-*
Je bent hier nu eenmaal in gemeleerd gezelschap. Op het veganistisch forum zullen mensen posten: ja, ja, dat is natuurlijk zo, of nog een beetje erger.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2006, 07:20:17 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Koeien
« Reactie #41 Gepost op: 16 juni 2006, 11:45:16 »
Mag het weer on topic? Het is vanzelfsprekend dat veganisten zuivel verketteren en dus het Voedingscentrum willen dissen, dat weten we nu wel.

Maar dat is toch on topic? Iemand vroeg hoe de omstandigheden van melkkoeien zijn. Daar wordt antwoord op gegeven. Met dat antwoord  kun je het mee eens zijn of niet, maar daarom hoef je ook weer niet gelijk alle veganisten te gaan dissen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Koeien
« Reactie #42 Gepost op: 16 juni 2006, 13:24:45 »
Mag het weer on topic? Het is vanzelfsprekend dat veganisten zuivel verketteren en dus het Voedingscentrum willen dissen, dat weten we nu wel.

Maar dat is toch on topic? Iemand vroeg hoe de omstandigheden van melkkoeien zijn. Daar wordt antwoord op gegeven. Met dat antwoord  kun je het mee eens zijn of niet, maar daarom hoef je ook weer niet gelijk alle veganisten te gaan dissen.


Het is niet on topic, want het gaat inmiddels al lang niet meer om de koeien, noch om de zuivelconsumptie, maar om de vermeende partijdigheid van het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad.

Anticarne

Re:Koeien
« Reactie #43 Gepost op: 22 juni 2006, 18:27:25 »
Het probleem van de koe in de bio(logische) industrie is voor mij :


De koe gefokt als vlees-product. Hieraan kleven een dozijn negatieve factoren die voor mij niet ethisch noch in het teken van gezondheid of het behoud van 't milieu te verantwoorden zijn.
Denk aan leefomstandigheden, slachtomstandigheden, gevaarlijke ziektes, gesjoemel met hormonen en voer, gebruik van hoogwaardige plantaardige eiwitten als veevoer voor een minimale opbrengst, ontbossing, mestoverschotten, etc.

Het gebruiken van het dier "koe" als melkfabriek en als de koe vervolgens helemaal is leeggemolken van haar leven, de koe tot hamburger verwerken.

Het gebruiken van de koe louter als product.

Koemelk is evil. Koemelk is bedoeld om de babykoe te zogen en nergens anders voor.
Door gebruik van hormonen en intensieve melkerij is de kwaliteit van koemelk ook nog eens zeer twijfelachtig. Koemelk staat nauw in verband met lactose-intolerantie, darmkanker en ziekte van Crohn. Koemelk bevat pus en bloed.

Genoeg voor mij om vrijwel geen zuivel te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2006, 18:33:40 door Anticarne »

Dee

Re:Koeien
« Reactie #44 Gepost op: 22 juni 2006, 19:14:54 »

Miran

Re:Koeien
« Reactie #45 Gepost op: 27 juni 2006, 13:49:41 »
De zuivelindustrie is de witte motor van de vleesindustrie. Dus is erg belangrijk.
Koeien gaan na 4 a 5 jaar naar slacht. Biologisch.. iets van 5 a 6 jaar. Gemiddeld is dat.

Dit klopt niet. Op het moment is zowiezo de slachtprijs voor melkvee al zo laag dat het de rit naar het slachthuis of de aanschaf van een nieuwe koe niet eens compenseert. Bovendien kan een koe makkelijk tot haar 10de of ouder melk kan geven. Ga eens bij verschillende boeren kijken, er zijn er zat die koeien van een jaar of 13 hebben lopen, soms zelfs met pensioen. Koeien gaan uberhaupt pas met als ze 2 jaar zijn melk geven.

Dat er steeds minder koeien op de wei komen is helaas wel waar.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Koeien
« Reactie #46 Gepost op: 27 juni 2006, 14:03:08 »
Dit klopt niet. Op het moment is zowiezo de slachtprijs voor melkvee al zo laag dat het de rit naar het slachthuis of de aanschaf van een nieuwe koe niet eens compenseert. Bovendien kan een koe makkelijk tot haar 10de of ouder melk kan geven. Ga eens bij verschillende boeren kijken, er zijn er zat die koeien van een jaar of 13 hebben lopen, soms zelfs met pensioen. Koeien gaan uberhaupt pas met als ze 2 jaar zijn melk geven.

Dat er steeds minder koeien op de wei komen is helaas wel waar.

Wat klopt niet?

Daarnaast zijn de cijfers van de industrie zelf.

Bij kleinere boeren kom je meer koeien tegen die ouder zijn. Denk dat het dan voordeliger is om ze langer te houden.
Stem op de Partij voor de Dieren

Miran

Re:Koeien
« Reactie #47 Gepost op: 28 juni 2006, 13:53:49 »
Achterhaalde cijfers? Op dit moment is de slachtprijs zo laag dat de boer er bijna op toe moet geven, voor melkvee dan. Waarom zou je, als boer zijnde, dan een koe laten slachten die niets opbrengt als zo'n koe nog niet eens op een derde van haar productieve leven is?
Ik denk dat 4-5 jaar als gemiddelde leeftijd van alle aanwezige koeien, met jongvee meegerekend logischer is dan een koe op die leeftijd weg doen. Als in de totale markt de geslachte kalfjes worden meegerekend en dieren die jong verongelukken ofzo, dan zul je misschien wel op dat gemiddelde komen, maar niet bij de melkkoeien, dat is de boer zijn kapitaal en dus zijn brood, en dat gooit hij heus niet zomaar weg.

Re:Koeien
« Reactie #48 Gepost op: 28 juni 2006, 14:03:40 »
Waarom zou je, als boer zijnde, dan een koe laten slachten die niets opbrengt als zo'n koe nog niet eens op een derde van haar productieve leven is?

Misschien is de melkproductie na deze leeftijd dusdanig afgenomen, dat vervanging economischer is?
Of dat er andere redenen zijn waarom het onderhoud van de koe te duur wordt (veearts, medicijnen of zo)?

(Terzijde: je moet Draakje een beetje kennen. Als hij vernomen heeft van een veeboer die zijn veestapel wegdoet omdat hij ermee stopt, dan is dat voor hem al voldoende om te verkondigen 'dat die cijfers van de industrie zelf afkomstig zijn'.)
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2006, 14:19:22 door T de Fr@ñce »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Koeien
« Reactie #49 Gepost op: 28 juni 2006, 14:23:51 »
Achterhaalde cijfers? Op dit moment is de slachtprijs zo laag dat de boer er bijna op toe moet geven, voor melkvee dan. Waarom zou je, als boer zijnde, dan een koe laten slachten die niets opbrengt als zo'n koe nog niet eens op een derde van haar productieve leven is?

Nee, niet echt. Wikipedia geeft aan dat gem. leeftijd op 5.8 jaar ligt. Maar dat lag iig lager een paar jaar geleden volgens de gegevens van ministeries.

http://www.nrs.nl/nl/nieuws/bericht.jsp?id=6084
Geeft 5.6 jaar aan. En dat er een steigende lijn in is van de leeftijd.
Voorgaande jaren was het minder oud.

http://www.vriendenvanhetplatteland.nl/Nieuws.asp?ID=4037
Daar is het 4.5 jaar volgens een boer.

http://www.biologischeveehouderij.nl/nieuws/archief/2004092001.asp
"Uit de NRS-statistieken van 2003 blijkt dat gangbare koeien in de periode september 2002 t/m augustus 2003 gemiddeld 4 jaar en 8 maanden zijn; 4 maanden jonger dan biologische koeien"
5 jaar bij biologische melkkoe. 4 jaar en 8 maanden bij normale koe.

Citaat
Ik denk dat 4-5 jaar als gemiddelde leeftijd van alle aanwezige koeien, met jongvee meegerekend logischer is dan een koe op die leeftijd weg doen. Als in de totale markt de geslachte kalfjes worden meegerekend en dieren die jong verongelukken ofzo, dan zul je misschien wel op dat gemiddelde komen, maar niet bij de melkkoeien, dat is de boer zijn kapitaal en dus zijn brood, en dat gooit hij heus niet zomaar weg.

Als je bovenstaande gegevens neemt van dit moment ongeveer, dan zit de leeftijd van een koe te schommelen tussen cijfers in 4 tot 6 jaar voor gemiddelde leeftijd.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Koeien
« Reactie #50 Gepost op: 28 juni 2006, 14:26:36 »
Waarom zou je, als boer zijnde, dan een koe laten slachten die niets opbrengt als zo'n koe nog niet eens op een derde van haar productieve leven is?

Misschien is de melkproductie na deze leeftijd dusdanig afgenomen, dat vervanging economischer is?
Of dat er andere redenen zijn waarom het onderhoud van de koe te duur wordt (veearts, medicijnen of zo)?

De beste melk is volgens mij in de eerste keren dat een koe een kalf krijgt. Dus dat zal wel met kwaliteiten te maken hebben. Maar er zullen wel nog meer redenen zijn.

Citaat
(Terzijde: je moet Draakje een beetje kennen. Als hij vernomen heeft van een veeboer die zijn veestapel wegdoet omdat hij ermee stopt, dan is dat voor hem al voldoende om te verkondigen 'dat die cijfers van de industrie zelf afkomstig zijn'.)

Aparte zin... maar je kent me verder niet zo goed. Ik gebruik hier gewoon cijfers uit de industrie.
Stem op de Partij voor de Dieren

Harry

Re:Koeien
« Reactie #51 Gepost op: 28 juni 2006, 19:59:02 »
Misschien moet je eens wat van die DVD's van "The Extremist" rondsturen, dan leren we je tenminste goed kennen. ;)

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Koeien
« Reactie #52 Gepost op: 13 juli 2006, 06:59:59 »
Dit is niet echt direct een antwoord op de vraag van de bericht opener, maar ik weet wel dat ik zuivel zo min mogelijk wil gebruiken...om alle redenen die hier al genoemd zijn.

Mocht ik toch zuivel gebruiken dan koop ik zeker biologisch. Ook daar zitten nadelen aan maar is dan wel de betere optie! Voordat je je melk als biologisch mag bestempelen moet je aan allerlei regels voldoen, dus daar vertrouw ik dan maar op...ook is biologische melk gezonder voor je (voor zover koemelk gezond kan zijn) in melk zit hetgeen de koe eet, dus ik heb liever een biologisch gevoerde koe haar melk!

Wat ik erg jammer vind is dat in Nedelrand de soja produkten nog niet zo groots ontwikkeld zijn als hier in Amerika. Je hebt hier 2 liter pakken, soja melk, chocolade soja melk, vanille, light varianten en dat allemaal voor 4 dollar (ongeveer 3.40 Euro) en soja producten voor consumptie door mensen is in Amerika altijd biologisch! Dus jullie begrijpen wel: ik drink wat af hier  ;)

Ze voegen ook wat vitaminen toe en onder andere calcium en b12, dus ik ben gelukkig!

Ik hoop dat het in Nedelrand ook snel die kant op gaat. Want als ik het goed heb betaal je voor zo'n klein pakje soja melk in Nederland al snel 2,50, is het niet??

« Laatst bewerkt op: 13 juli 2006, 07:02:13 door Anna »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Koeien
« Reactie #53 Gepost op: 13 juli 2006, 10:19:33 »
Citaat
Voordat je je melk als biologisch mag bestempelen moet je aan allerlei regels voldoen, dus daar vertrouw ik dan maar op...

Hier in NL heb je wel de regels natuurlijk, maar die regels worden gewoon overtreden. Is niet veel anders als in de VS.

In de VS is soja denk ook niet een product wat direct geassocieerd wordt met vegetariers toch?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Koeien
« Reactie #54 Gepost op: 13 juli 2006, 10:23:35 »
Citaat
Voordat je je melk als biologisch mag bestempelen moet je aan allerlei regels voldoen, dus daar vertrouw ik dan maar op...

Hier in NL heb je wel de regels natuurlijk, maar die regels worden gewoon overtreden. Is niet veel anders als in de VS.
:shutup:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Koeien
« Reactie #55 Gepost op: 13 juli 2006, 10:32:16 »
Ik wou het al niet zeggen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Harry

Re:Koeien
« Reactie #56 Gepost op: 13 juli 2006, 10:51:58 »
Draakje gaat door till the cows come home, ik neem nog een glaasje biologische karnemelk. Blijf je lekker nuchter bij. ;)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Koeien
« Reactie #57 Gepost op: 13 juli 2006, 10:53:37 »
Citaat
Voordat je je melk als biologisch mag bestempelen moet je aan allerlei regels voldoen, dus daar vertrouw ik dan maar op...

Hier in NL heb je wel de regels natuurlijk, maar die regels worden gewoon overtreden. Is niet veel anders als in de VS.
:shutup:

Wil je anders beweren dan? Ik weet dat regels niet altijd gehanteerd blijven in die sector in de praktijk. Nu zullen er wel boeren zijn die de regels wel naleven hoor..
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2006, 10:54:49 door Draakje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Koeien
« Reactie #58 Gepost op: 13 juli 2006, 11:00:20 »
Nu zullen er wel boeren zijn die de regels wel naleven hoor..
Toch wel? Weet je dat wel zeker?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

Re:Koeien
« Reactie #59 Gepost op: 13 juli 2006, 19:00:46 »
Ik heb zelf ook weinig vertrouwen dat de vastgelegde procedures (het zal mij niets verbazen als het slechts richtlijnen zijn) zo braaf en netjes altijd worden opgevolgd. Het moet verdomd aanlokkelijk zijn voor een producent zijn niet biologische producten voor een meerprijs als biologisch te kunnen verkopen. De hogere prijs maakt de mindere afzet echt wel goed. Wat je overhebt, kan zo weg voor een kortingsprijs, voor het extra zakcentje.