Vegatopia Forum

Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #40 Gepost op: 11 september 2006, 21:07:53 »
Maak er Vegatopia i.p.v. de volledige link van. Ik mis trouwens ook nog een link! ;)
???
Ik snap niet wat je bedoelt. Of denk je dat ik die techniek zo beheers dat ik het op dezelfde manier kan doen als in dit Forum. Nee, dus.
Als je op Wikipedia iets wilt aanvullen of veranderen, dan doe je dat toch gewoon.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #41 Gepost op: 11 september 2006, 23:10:52 »
Zo gelezen, zo gedaan. En gelijk Vegatopia bovenaan gezet, natuurlijk.
“it's strange how life makes sense in time...”

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #42 Gepost op: 12 september 2006, 10:06:45 »
Vegatopia is inmiddels helemaal geschrapt.
Leuk hoor, als Jan en alleman in zo'n stukje tekst kan zitten kloten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #43 Gepost op: 12 september 2006, 12:00:37 »
Vegatopia is inmiddels helemaal geschrapt.
Leuk hoor, als Jan en alleman in zo'n stukje tekst kan zitten kloten.

Dat is het principe van Wikipedia.
Rest ons een neutraal stukje tekst te bedenken dat aansluit bij het artikel over vegetarisme. Vegatopia dan niet bovenaan zetten. Als Sander dit wil doen?
Tekstvoorstel:
Informatiesite voor (parttime) vegetariėrs over etische problematiek, gerechten en discussieforum: vegatopia.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2006, 12:01:06 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #44 Gepost op: 13 september 2006, 20:15:21 »
En ik had vorige keer in een restaurant bijna de vegetarische pizza besteld. Of is inktvis toch een soort groente ???
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #45 Gepost op: 14 september 2006, 13:57:47 »
Vegatopia is inmiddels helemaal geschrapt.
Leuk hoor, als Jan en alleman in zo'n stukje tekst kan zitten kloten.
Voor dit soort onderwerpen is wikipedia helaas niet altijd objectief. Als iemand een paar woorden verandert kan hij zo een heleboel mensen op het verkeerde been zetten. En de moderators/controleurs van wikipedia kunnen niet bij iedere aanpassing weten of het wel allemaal juist is wat er staat, zij weten bijv. ook niet alles van het vegetarisme. Daarom moet je oppassen wat er toegevoegd wordt en het objectieve van het subjectieve kunnen scheiden. Daarbij komt dat de Nederlandse wikipagina over vegetarisme eigenlijk niet uitgebreid genoeg is, lang niet alles is verteld. Als je het vergelijkt met de Engelstalige pagina dan denk ik dat die veel betere informatie geeft.

De Nederlandse pagina kan natuurlijk ook veel groter gemaakt worden. Maar dan moet wel iemand alles uit het Engels willen vertalen of het allemaal weer op de juiste manier kunnen aanpassen, van samenvatting naar een uitgebreide beschrijving. Ik heb zelf eens wat (redelijk) bekende Nederlandse vegetariėrs aan de lijst toegevoegd. Een andere bepaalde echter dat die mensen niet belangrijk genoeg waren om echt door veel mensen gekend te worden en heeft ze er dus weer van afgehaald. Toen is er een lijst gekomen met buitenlandse vegetariėrs erbij, wat ik juist zo overbodig vind omdat je daarvoor veel beter op de Engelse pagina kunt kijken, maar die lijst blijkt nu opeens ook weg te zijn. ???

Om ontopic te blijven, ik denk dat een aparte pagina over het pescotarisme veel zal helpen. Die is er ook in het Engels: http://en.wikipedia.org/wiki/Pesco/pollo_vegetarianism
Rest de vraag wie de behoefte heeft om daar een stuk over te schrijven, ik niet als niet-pescotariėr. En ik denk dat het belangrijk is om veel links bij wiki-artikelen over het vegetarisme te plaatsen, zodat mensen kunnen inzien dat ze voor echt betrouwbare informatie beter verder op het Internet kunnen kijken.

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #46 Gepost op: 14 september 2006, 14:05:46 »
Als ik daarom mijn verhaal over het vegetarisme vertel, vertel ik er vaak bij dat er ook mensen zijn die wél vis eten, maar dat ze daar een aparte naam voor hebben bedacht. Hoe meer mensen je het kunt laten weten, hoe beter!

Voor een zeventienjarige knul kom je aardig wijs over op mij. Dit is complimenteus bedoeld. Ik wou dat ik zo voorzien(en)d en attent was toen ik nog zo jong was en een heel leven voor me had...
:) Maar met 29 jaar (zo oud is dat niet) heb je hopelijk ook nog een lang leven voor je.

Ik ben zelf altijd van het weergeven van precieze definities. De context ervan dan, niet de precieze bewoording.
Juist, als je het maar goed uit kunt leggen want iets wat voor jezelf erg duidelijk is kan voor een ander slecht te begrijpen zijn als je het niet nader toelicht. Het komt niet altijd goed over als je het te precies wilt doen, maar je kunt er ook veel mee voorkomen en dat vind ik belangrijker.

« Laatst bewerkt op: 14 september 2006, 14:06:13 door Gretz »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #47 Gepost op: 21 september 2006, 19:36:40 »
Ik heb het even uitgeprobeerd op wikipedia en het lukte goed met mensen waarvan een link aanwezig is. Marianne Thieme en Marijke Vos bijvoorbeeld. De andere namen lukken daarom denk ik niet.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #48 Gepost op: 21 september 2006, 21:14:00 »
Ik zag net het tijdschrift Kook (geloof ik). Heel groot voorop:

Vegetarisch!
Aardappel-nogwat-spiezen met gamba's

 ??? >:(
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #49 Gepost op: 22 september 2006, 08:54:46 »
Ja, die heb ik ook gezien toen ik in de rij voor de kassa stond Heb 'm even gepakt, de voorkant bekeken en toen weer terug gezet, zo'n stom blad wil ik niet eens kopen!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #50 Gepost op: 22 september 2006, 17:11:51 »
Ik heb ook eens een tijdschrijft gekocht waarop groot stond: BBQen zonder vlees! Dat was dus met vis  :-\

Wel eens bij een australiėr gegeten (toen at ik nog vlees) en daar hadden ze ook een categorie: "geen vlees, geen vis". Dat was krokodil  :heehee:
Hoor wie klopt daar kinders???

Gwennepen

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #51 Gepost op: 22 september 2006, 17:21:08 »
Ik at een keer bij een vriendje z,n ouders en ze aten hachee.Toen zei ik;Ik ben vegetariėr.Toen zei zijn moeder:Oh maar d,r zitten ook veel juunen in hoor. ???

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #52 Gepost op: 23 september 2006, 10:14:18 »
Vegatopia is inmiddels helemaal geschrapt.
Leuk hoor, als Jan en alleman in zo'n stukje tekst kan zitten kloten.

Nou ja, anderzijds: Vegatopia gaat structureel ook nauwelijks over de scherpslijperij waar ze op die pagina mee bezig zijn.

Voedingspatronen, grensgevallen, strik genomen onder definities vallen, redenen van menselijke gezondheid, pollotariėrs, rauwariėrs... Goeie god, als er prijzen werden uitgereikt voor slaapverwekkende saaiheid...

Irene

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #53 Gepost op: 29 september 2006, 16:20:07 »
Ik was ooit eens in een Japans restaurant en toen zag ik op de menukaart een vegetarische noedelgerecht staan, dus ik vraag die, en wat blijkt achteraf (toen ik hem dus jammer genoeg al had opgegeten :'( :-[ ) er zat vis in! (de geraspte huid van een vis, het was zo dun en het leek helemaal niet op vis :'( :'( :'( :'( :-[ :-[ :-[ )

bienne

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #54 Gepost op: 05 oktober 2006, 18:58:40 »
Mss heel simpel hoor, maar als mensen mij vragen of ik wel vis eet, dan zeg ik "een vis is ook een beest".........
Zelf eet ik geen vlees en vis, weinig eieren, heel soms kaas en wel karnemelk/toetjes. Ben dus geen superbrave vegetarier omdat ik dus ook bij yoghurt eet en ook niet alle verpakkingen lees wat of er in zit. Bij sommige ingredienten weet ik vaak niet precies of het dierlijk is, zoals die E nummers ed.

Marizza

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #55 Gepost op: 23 oktober 2006, 11:51:17 »
 Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?

... Ik eet geen vlees, geen vis, niks waar gelatine in zit.
Verder drink ik gedeeltelijk sojamelk en (koe)melk.
En ik draag ook niks van leer, sučde en bont.
Ook sommige E-nummers in producten eet ik niet.

krellzzy

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #56 Gepost op: 27 februari 2007, 16:01:04 »
persoonlijk vind k t maar stom om boos te zijn op mensen die wel vis eten maar zich vegetarier noemen. Terwijl het probleem duidelijk ligt in het woordgebruik. Moest pescotariėr alom bekend zijn, zou ik me gerust zo noemen.
om geen hesp in je eten te vinden, moeten ook wij zeggen: vegetarisch aub.
zo is t, toch?

ik zal alvast beginnen met t woord pescotariėr in te burgeren:p
maar ik denk dat er nog wel wat meer voor nodig is hehe

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #57 Gepost op: 21 mei 2007, 19:32:42 »
persoonlijk vind k t maar stom om boos te zijn op mensen die wel vis eten maar zich vegetarier noemen.
"Vegetariers" die wel vis eten, maken het moeilijker voor vegetariers, omdat restaurants en mensen die vegetariers te eten krijgen, niet meer weten waar ze aan toe zijn. De vegetarier moet dan weer vertellen dat een vegetarier echt geen vis eet.
Hou het duidelijk: een vegetarier eet geen vis, vlees, gevogelte, zeedieren, slakken, kikkerbilletjes, schaaldieren of insecten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Vegetariėrs pok omnivoren?
« Reactie #58 Gepost op: 26 mei 2007, 13:20:39 »
Nu we het toch over vegetarisch eten hebben: zijn vegetariėrs niet ook omnivoren? Een omnivoor eet namelijk zowel plantaardig en dierlijke voedsel en daar vallen zuivel en eieren toch ook onder? Een volwassen herbivoor kan geen zuivel en eieren verteren toch? Ik zou het i.i.g. raar vinden als vegetariėrs onder herbivoren vallen, aangezien herbivoren alleen plantaardig (veganistisch) eten...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #59 Gepost op: 26 mei 2007, 14:05:38 »
Dat klopt denk ik wel ja.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call