Zoals bijna elke grens is ook de grens tussen vegetariër zijn en niet vegetariër zijn niet altijd even duidelijk en voor discussie vatbaar.
Vandaar dat ik geen problemen heb met mensen die zich vegetariër noemen maar strikt genomen dat niet zijn vanwege de consumptie van gelatine, niet-vegetarische kaas, ...
Maar het effectief eten van dieren vind ik toch wel niet te vergelijken met het sporadisch binnenkrijgen van dierlijke ingrediënten.
Wat je met je laatste post doet is het sterk minimaliseren van wat je eerst zei. Want eerst zei je: "Na 8 jaar mezelf gemarteld te hebben toch maar besloten weer vis te eten. Op het moment dat de haring met uitjes mijn tong raakte, haatte ik mezelf dat ik het niet eerder had gedaan." Hiermee geef je duidelijk aan dat je er bewust voor kiest weer vis te gaan eten. Nu zeg je dat je heel af en toe haring eet, dat is dan weer een andere zaak.
Dat je, buiten de momenten dat je het echt niet kan laten haring te eten, jezelf nog vegetariër wil noemen kan ik me nog enigszins voorstellen.
Ik noem mezelf geen veganist niettegenstaande ik weinig eieren, kaas, melk, ... eet. Ik eet het nog, dus ik ben vegetariër die probeert zijn eieren, kaas, melk-verbruik te beperken.
Jezelf vegetariër noemen is inderdaad niet verboden ('k vind het zwak dat je jezelf daar achter verstopt), maar ik merk erg weinig begrip van jouw kant voor de redenen die vegetariërs opgeven voor het feit dat ze vinden dat iemand die bewust af en toe vis eet zich geen vegetariër mag noemen.
Volgens de meesten hier zou mijn antwoord moeten zijn: 'Nee, maar ik eet geen vlees, en geen vis. Heel af en toe (zeg eens in de maand) haal ik een haring, dus ik ben geen vegetarier...' Beetje omslachtig vinden jullie ook niet.
Je antwoord zou evengoed kunnen zijn: "Ik streef naar vegetarisme maar ik kan af en toe bepaalde vis niet laten staan." Of: "ik eet bijna altijd vegetarisch, op af en toe vis na."
Hier vertel je op een niet omslachtige manier de waarheid mee.
Er zijn zat vegetariers die vis eten en nog meer die dat niet doen.
Dat zal wel, en dan? Er zullen vast en zeker vleeseters zijn die zich vegetariër noemen, het hele punt is dat het doodeenvoudig geen vegetariërs zijn.
Als mensen zo stom zijn om een vegetarier ongevraagd vis voor te zetten is dat hun fout, niet de mijne.
Zoals ik zei, het zou fijn zijn als mensen die vis eten en zich vegetariër noemen zouden beseffen dat ze mee verantwoordelijke zijn voor die 'fouten'.
En misschien nog even ter aanvulling. Ik heb geen probleem met je eetpatroon op zich. Ik zou heel gelukkig zijn als er veel meer mensen hun vlees/vis-consumptie zouden beperken tot het af en toe eten van niet bedreigde vissoorten.
Het gaat me hier zuiver en alleen om het verkeerde gebruik van het woord vegetariër.