Vegatopia Forum

Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lotseltjuh

Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Gepost op: 01 juni 2006, 19:41:38 »
:Ohallo allemaal ik ben net nieuw op dit forum.
ik ben nu net iets meer dan een week vegetarisch en mijn ouders zijn gescheiden. Mijn moeder promoot me maar mijn vader vindt het allemaal een beetje lastig. Ik zit als het ware in mijn proef periode, maar ik wil het echt graag.

Maar ik had een discussie met een vriendin over wat vegetarisch eten nou precies is ???. Wat is jullie mening?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #1 Gepost op: 01 juni 2006, 20:10:52 »
Ik hou het op geen vlees en geen vis, en dat is wel het meest gebruikelijk. Maar er zijn mensen die zich vegetarier noemen en af en toe vis eten (of zelfs een heel enkele keer vlees, bij uitzondering), en ook mensen die b.v. kaas niet vegetarisch noemen als het niet vegetarisch gestremd is.

Uiteindelijk bepaald je natuurlijk zelf hoe streng vegetarisch je wil zijn. Of je b.v. ook geen leren schoenen meer wilt dragen. De beheerder van het forum zegt vaak 'vegetarisch eten is geen wedstrijd dierlijke producten vermijden': je krijgt geen medaille als je superconsequent bent.

Maar wat vind je er zelf dan van?

Pemmie

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2006, 20:53:04 »
Ikzelf ben begonnen met alleen geen vlees, toen at ik nog wel vis. Maar na een tijdje ben ik ook geen vis meer gaan eten. Ik ben nu trouwens ongeveer 4 maanden vegetariër!
Ik eet ook geen dingen met gelatine, dat bewonderen mijn vriendinnen wel heel erg als ik alle snoepjes afsla :p
Over kaas.. Ik twijfel daar nog over, van de ene kant voel ik me wel schuldig.. Van de andere kant is pizza zo lekker(A)
Anders dan op pizza eet ik trouwens geen kaas. En ik probeer zo min mogelijk ei/melk te nuttigen..
Maar ik heb wel leren schoenen..

lotseltjuh

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2006, 15:51:34 »
ik weet het nog niet zo goed ik moet er denk ik wat langer over na denken.
Ik ben sins een week gestopt met vlees eten en ik voel me best wel schuldig :( over dat ik nog wel vis eet, maar ik vindt vis zo lekker dat ik niet denk dat ik daar mee kan stoppen, maar vinden jullie dat dan niet vegetarisch of wel? :-\

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2006, 16:04:34 »
De officiele naam voor wel vis eten maar geen vlees is pescotarier, maar dat woord kent bijna niemand natuurlijk, hoewel er best wel veel pescotariers zijn (of mensen zoals pemmie die eerst vlees opgeven en later pas vis). Zij noemen zich vaak vegetarier omdat dat nou eenmaal bekender is, maar officieel ben je het dan niet.

Als het trouwens geen vlees eet vanwege de bioindustrie, zou je misschien dit eens moeten lezen. Of niet, want dan voel je je nog schuldiger ;)

Maar dat je met vlees eten gestopt bent vinden we al heel goed hoor :)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #5 Gepost op: 05 juni 2006, 11:33:56 »
ik was 12 toen ik vegetarier werd, maar mijn moeder vond dat ik wel vis moest eten, vanwege de gezondheid en omdat het makkelijker was met uiteten enzo (het was in 1993, dus toen was er nog niet zo veel te krijgen in de supermarkt en in een restaurant als nu...) na een  jaar of 2 a 3 heb ik ook de vis van mijn menu geschrapt, omdat ik het niet erg consequent vond om wel vis, maar geen vlees te eten, het zijn namelijk allemaal beestjes.

maar goed, er zijn veel mensen die zich vegetarier noemen, maar wel vis eten. als je het dan niet elke dag eet natuurlijk, anders levert het weinig winst op voor de dieren he...

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2006, 12:20:27 »
Net zoals Pemmie en Gabs heb ik ook een periode gehad dat ik nog wel af en toe vis at maar mezelf wel vegetariër noemde. Ik weet niet precies meer hoe het is gekomen, maar mijn moeder vond waarschijnlijk dat ik wel sommige soorten vis moest blijven eten omdat ik anders wel heel weinig keus zou hebben. En misschien ook wel omdat ze dacht dat het redelijk normaal was dat een vegetariër wel gewoon vis at (haar schoonzus deed dat bijv.). Ik heb in de periode dat ik vis at lang niet alle vis lekker gevonden en zo vaak at ik het dan ook weer niet. Ik heb me toen ook nooit echt schuldig gevoeld over dat feit. Dat werd versterkt in de opvatting dat je een verschil kunt zien tussen 'vis' en 'vlees'. Bij het eten van vissticks of kibbeling had ik ook een heel ander gevoel dan wanneer ik iemand anders vlees zag eten. Ik heb dus jaren 'braaf' vis gegeten, ik vond ook dat ik het niet kon maken tegenover m'n ouders om dat ook af te slaan.
Ik ben nu veel consequenter geworden. Na er goed over nagedacht te hebben, bedacht ik dat het geen verschil maakte. Liever helemaal geen dode dieren eten leek me een stuk beter. En ik wil wel onder de vegetariërs gezien worden. Als je dan zou moeten zeggen dat je af en toe wel vis at, wordt je al meteen een stuk minder geloofwaardig. Als je vis eet veroorzaak je ook onnodig veel dierenleed. Ik heb nu meer dan een half jaar helemaal geen vis meer gegeten. Zó ontzettend lekker vond ik vis ook weer niet, dus moeite kost me het niet. En m'n ouders gingen schoorvoetend akkoord, mede omdat ik nu meer andere (onbekende) dingen eet en ook omdat ik als bijna 17-jarige dat nu zelf mag beslissen (vind ik). Dat ik nu principiëler leef bevalt me ook beter, ik voel me er goed bij.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2006, 14:47:50 »
Ik eet nu ongeveer 5 jaar geen vlees en vis meer.
Vis heb ik eigenlijk nooit graag gegeten, dat was helemaal niet moeilijk om daar mee te stoppen. Het enigste wat ik er van at waren fishsticks =P
Hier kan ik je dus niet echt 'raad' over geven...

Maar verder vind ik, dit geldt eigenlijk voor iedereen die vegetariër wil worden, moet je voor jezelf afwegen wat je het belangrijkst vindt. Vind je het belangrijk heel lekker te eten? Of vind je het net iets minder of meer belangrijk om geen dieren te doden / geen vlees (en vis) te eten?
Als jij je helemaal niet goed voelt bij het vlees en viseten, smaakt het je wrs ook minder na een tijdje.. en is het een goed idee vegetariër te worden. Heb je dat minder bij vis? Dan moet je vis blijven eten... Het is gewoon de keuze voor jezelf maken, het is niet makkelijk, maar het loont uiteindelijk de moeite. Je kan in elk geval altijd proberen.

Ik wens je er veel succes mee ;)
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2006, 14:50:50 door paperlove »

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2006, 22:13:54 »
de keuze maak jezelf, daat heeft niemand iets over te zeggen. en alle kleine beetjes helpen.

Fiona

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2006, 20:01:39 »
Tja, ik eet zelf nog wel vis. Ik ben vegetarisch omdat ik tegen de bio-industrie ben. Ik zou dus wel biologisch vlees willen eten. Dat is wel behoorlijk prijzig maargoed. Een vis wordt, naar mijn weten, niet ingespoten met hormonen en niet gehouden in te kleine hokken. Dus vandaar. Maargoed, iedereen ziet het anders, en je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2006, 20:14:20 »
Tja, ik eet zelf nog wel vis. Ik ben vegetarisch omdat ik tegen de bio-industrie ben. Ik zou dus wel biologisch vlees willen eten. Dat is wel behoorlijk prijzig maargoed. Een vis wordt, naar mijn weten, niet ingespoten met hormonen en niet gehouden in te kleine hokken. Dus vandaar. Maargoed, iedereen ziet het anders, en je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.

Vissen moeten vaak een langdurige doodstrijd voeren voor ze sterven.  Andere (opgekweekte) vissen moeten opgroeien in omstandigheden die perfect te vergelijken zijn met de veel te kleine hokjes van andere dieren die in de bio-industrie worden gekweekt.

En gezien je nog vis eet, eet je dus niet vegetarisch en ben je geen vegetariër.

Wat mij betreft mag je best vis eten hoor, ik ben al er blij met iedereen die bio-industriële vleesproducten links laten liggen.  Maar de definitie van vegetariër is voor mij behoorlijk duidelijk.  Iemand die nog vlees eet is geen vegetariër en door mensen die nog vis eten maar die zichzelf vegetariër noemen worden veel mensen die ook geen vis eten geconfronteerd met het voorgeschoteld krijgen van maaltijden met vis omdat men denkt dat vegetariërs wel vis eten.
Dus ik zou het in ieder geval waarderen als mensen die nog vis eten zich tenminste geen vegetariërs zouden noemen.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2006, 13:23:56 »
Wij eten ook nog vis, ik zeg ook altijd dat we geen vlees eten, en niet dat we vegetariër zijn. En zelfs dan krijg je nog opmerkingen dat je dan wel kip kan eten want das geen echt vlees .... Waarom we wel nog vis eten? Ik eet het nog graag, maar niet alle vis. En we gaan graag uit eten en zonder vis wordt de keuze heel erg beperkt soms. En ook voor de kinderen in de groei omdat ze bepaalde stoffen anders als supplement bij moeten nemen. Wat betreft vis versus bioindustrie... er bestaat bijna geen natuurlijke vis meer, alles wordt gekweekt. Zelfs de zalmen uit de "zee" groeien op in grote kweekkorven, krijgen soms zelfs Prozac omdat ze dan minder bewegen en zo vlugger dik en slachtrijp zijn, dus... Maar ondanks dat blijven we af en toe aan de vis. (Echtgenoot is zijn hele leven ook al hobby(vlieg-)visser en als hij iets vangt, wordt dat wel opgegeten)

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2006, 01:47:40 »
Hai, ik ben het eens met wat de meeste mensen hier schrijven!

Je eet vegetarisch als je geen vlees en vis eet.

Voor mijzelf ga ik verder: ik eet vegetarisch als ik niks eet waarvoor een dier is dood gemaakt, dus ook geen gelatine, stremsel, d3 enz...

Ik vind het zelf ook vervelend dat sommige mensen zichzelf vegetarier noemen terwijl ze wel vis eten. Nou snap ik wel dat iedereen er zijn/haar eigen invulling aangeeft maar het is wel ontzettend vervelend dat je vaak nog vis voorgezet krijgt als vega, en dan denk ik toch echt dat het komt door mensen die zichzelf te snel vegetarier noemen. Zeg dan gewoon dat je geen vlees eet!

Maar begrijp me niet verkeerd: ik ben blij met elke stap richting vegetarisme, hoe klein ook!  :)

Veppie

Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #13 Gepost op: 07 september 2006, 12:40:30 »
Na 8 jaar mezelf gemarteld te hebben toch maar besloten weer vis te eten. Op het moment dat de haring met uitjes mijn tong raakte, haatte ik mezelf dat ik het niet eerder had gedaan.

Vegetarier zijn is geweldig, en jarenlang heb ik met pijn in mn hart aan al die principes vastgehouden, zo moet t niet zijn, het moet wel "te doen" blijven. Uiteraard prop ik niet klakkeloos elke vis in mijn mond, www.goedevis.nl heeft een goeie viswijzer.

Gwennepen

Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #14 Gepost op: 07 september 2006, 12:47:26 »
Ik vind dit best verassend.Had toch een beetje het idee dat jij extremer was.Maakt voor de rest niet uit hoor.

Veppie

Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #15 Gepost op: 07 september 2006, 13:00:08 »
Ja, dacht ik ook... maar mijn lichaam dacht er toch anders over.

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #16 Gepost op: 07 september 2006, 14:04:12 »
Tsja, zolang je jezelf maar geen vegetarier blijft noemen terwijl je lekker haring naar binnen staat te werken dan...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #17 Gepost op: 07 september 2006, 18:01:14 »
Aiko beraadt zich boos op sancties op het gebied van het smoelenboek.

Wat denkt jouw lichaam hier dan eigenlijk van?

Harry

Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2006, 09:33:51 »
Wilde je er een vissenkop van maken? Veppie Vissenkop, heb je gelijk een mooie scheldnaam. ;D

Veppie

Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #19 Gepost op: 09 september 2006, 14:01:49 »
Tsja, zolang je jezelf maar geen vegetarier blijft noemen terwijl je lekker haring naar binnen staat te werken dan...

Ik ben nog steeds vegetariër en zo blijf ik me ook noemen. Gewoon om het makkelijk te maken, anders gaan mensen me makreel voor zetten en die staat nou net op de rode lijst... ook in restaurants zal ik nooit vis eten, dan weet je immers niet waar het vandaan komt.
Ik ben vegetarier, en dat blijf ik, vis of geen vis.