Consumenten warm laten lopen voor gezond en biologisch eten is nog geen makkelijke opgave. Wat moeten we daar aan doen vragen producenten, belangenorganisaties en politici zich af. Het antwoord: logo's! Maar daar wordt niet iedereen blij van.
Unilever, Campina en Friesland Foods introduceren vandaag een gezondheidslogo voor voedingsmiddelen, het ‘ik kies bewust’-logo dat aangeeft dat er in het product niet te veel ongezonde ingrediënten zitten zoals verzadigde vetten, suiker en zout. Een commissie van voedingsdeskundigen beoordeelt of een product in aanmerking komt voor het logo en de eerste goedgekeurde producten verschijnen binnenkort op de markt.
Niet alle voedingsproducenten wensen echter te voldoen aan de opgestelde criteria en doen dus nu niet mee aan 'Ik kiest bewust'. De Consumentenbond en het Voedingscentrum zijn wel blij met het nieuwe logo, al vinden sommigen de gehanteerde criteria te ruim.
In Europa wordt ondertussen ook gewerkt aan een logo, maar dan voor biologische producten. Die moeten voor consumenten in alle landen direct herkenbaar zijn, zo vinden de minsters van landbouw van de verschillende EU-landen. Het logo is al ontwikkeld: het worden twee naar elkaar buigende graanhalmen. Helaas kan men het nog niet eens worden over wat nou biologisch genoemd mag worden. Tot nu toe heet een product biologisch als 95% van de ingrediënten van biologische herkomst is. Sommige lidstaten willen dat percentage echter verlagen zodat meer producten als biologisch verkocht kunnen worden.