Vegatopia Forum

Hoe ver ga jij in het maken van keuzes?

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe ver ga jij in het maken van keuzes?
« Reactie #40 Gepost op: 12 januari 2010, 17:11:21 »
Zal het daar niet aan liggen? ;) Dat die nep was :)

Ik geloof dat nu alle grote merken kwaliteitsvoetbalschoenen hebben die van synthetische materialen gemaakt zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Bat

« Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2010, 12:29:49 »
deze dus niet. ik heb ze in een adidas winkel te Turkije gekocht...

tegenwoordig dragen veel voetballers schoenen van kangoeroe leer...schijnt beter te zijn.

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #42 Gepost op: 13 januari 2010, 12:36:36 »
Dat is dan jammer. Denk dat er wel goede niet-leren voetbalschoenen zijn.

Kangoeroeleer.. dat is niet nieuw. Word al heel lang gebruikt.
Stem op de Partij voor de Dieren

mirandaaatje

« Reactie #43 Gepost op: 24 maart 2010, 19:36:49 »
Ik ben van mening, dat als je geen vlees meer eet, proefdiervrije producten gebruikt en geen medicijnen vanwege het dierenleed, dat het toch niet uitmaakt. Het meerdendeel van de wereld bevolking blijft het wel gewoon doen, er zullen altijd dieren geslacht worden, dieren misbruikt worden voor proeven enzo. Wij kunnen dit niet veranderen helaas.

Kiwi

« Reactie #44 Gepost op: 24 maart 2010, 19:44:19 »
Als iedereen zo zou denken zou het inderdaad niet uitmaken. Er veranderen wel degelijk dingen, al merk je het misschien niet meteen. Voorbeeldje: vroeger kon je in elke supermarkt legbatterij-eieren kopen. Dat kan nu niet meer; er zijn nu alleen nog scharrel-, vrije uitloop- en bio-eieren te koop. Als mensen niet hun best hadden gedaan om kippen een beter leven te geven zouden er nu nog steeds legbatterij-eieren te koop zijn. En zo veranderen er meer dingen; er is nu overal scharrelvlees te koop, dat was een x-aantal jaar geleden ook nog een uitzondering. Maar die veranderen alleen maar omdat er mensen zijn die bewust kiezen voor een leven zonder vlees en zonder dierproeven. Als iedereen er gewoon maar op los zou leven en zijn of haar ogen zou sluiten voor de misstanden in deze wereld zou er inderdaad niets veranderen, omdat fabrikanten dan alleen maar kijken naar wat het goedkoopst is, en niet naar wat het meest diervriendelijk is.

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #45 Gepost op: 24 maart 2010, 20:28:35 »
Als het individu niet uitmaakte zou je ook niet hoeven stemmen. Om maar een dwarsstraat te noemen,
Kijk naar hoe ingeburgerd het al is om vegetarier te zijn. Elk restaurant heeft wel een aantal alternatieven.
Als ik zie hoeveel begrip mijn omgeving nu heeft in vergelijking met een aantal jaren terug dan zie je zeker dat het wel uitmaakt.

Kiwi

« Reactie #46 Gepost op: 24 maart 2010, 20:34:26 »
En trouwens, zelfs als het niet uit zou maken zou ik nog geen vlees willen eten. Omdat het voor mij persoonlijk wèl uitmaakt!

mirandaaatje

« Reactie #47 Gepost op: 24 maart 2010, 21:45:20 »
Als iedereen zo zou denken zou het inderdaad niet uitmaken. Er veranderen wel degelijk dingen, al merk je het misschien niet meteen. Voorbeeldje: vroeger kon je in elke supermarkt legbatterij-eieren kopen. Dat kan nu niet meer; er zijn nu alleen nog scharrel-, vrije uitloop- en bio-eieren te koop.

Legbatterij eieren zijn te herkennen aan een merkteken, meestal een draadkooi afdruk, die met een uv lamp oplicht. Nog niet zo lang geleden was er op tv bij een consumentenprogramma een test, met scharrel eieren en bio eieren enzo. Toen bleek dat de helft van alle vermeende niet-legbatterij-eieren toch uit een legbatterij komen, dus dat die niet meer (officieel) verkocht worden, klopt dus niet. Daarnaast bestaan er nog alijd legbatterijen, dus waar gaan die eieren heen? Je kan niet altijd geloven wat er op een verpakking staat helaas.

Citaat van: cbf
Zo slaagde Wakker Dier erin om jaarlijks meer dan 4 miljoen kippen een ellendig leven in een kooi te besparen. Na het grote
succes bij de supermarkten richtte Wakker Dier zich tot de eierverwerkende industrie: de koekjes-,
mayonaise- en pastafabrikanten waren aan de beurt. Om de eierleveranciers van de supermarkten in
de gaten te houden werd de 'Scharrelpolitie' geïntroduceerd, die in winkels eieren controleert
op de juiste stempels en legbatterijsporen. Door eieren tegen ultravioletlicht te houden worden
namelijk sporen zichtbaar van het draadgaas dat in de legbatterij gebruikt wordt.

Citaat van: wakker dier
Het leven van een legkip
42% van de 45 miljoen legkippen in ons land zit nog steeds in legbatterijen: een barbaarse en inmiddels gelukkig steeds minder geaccepteerde huisvesting. De “kooikip” leeft anderhalf jaar lang op anderhalf A4’tje.

Kiwi

« Reactie #48 Gepost op: 24 maart 2010, 21:54:08 »
Daarnaast bestaan er nog alijd legbatterijen, dus waar gaan die eieren heen?

Die worden dus in koekjes, sauzen e.d. gestopt. Onzichtbaar.

Maar daar gaat het nu niet om volgens mij. Jij beweert dat het niet uitmaakt als je als eenling geen vlees eet, en daar ben ik het dus niet mee eens. Als je niets doet verandert er sowieso niets.

Kiwi

« Reactie #49 Gepost op: 24 maart 2010, 21:56:56 »
Overigens is de tekst die je nu aanhaalt als 'bewijs' uit 2005. Het is inmiddels 2010.

Offline RvO

• 286
« Reactie #50 Gepost op: 24 maart 2010, 21:59:28 »
Legbatterij eieren zijn te herkennen aan een merkteken,  .....

Ter info:
Op ieder ei moet een stempeltje staan met een code. De betekenis van de code vind je hier: nl.wikipedia.org/wiki/Eicode.
Tsja. Tegen oplichters helpt natuurlijk geen code.

Daarnaast bestaan er nog alijd legbatterijen, dus waar gaan die eieren heen?
De meeste "batterij-eieren" gaan naar de industrie (denk mayonaise).
En verder naar de supermarkt, de goedkoopste meestal, onderin de schappen gewoonlijk.

Groet, RvO

Kiwi

« Reactie #51 Gepost op: 24 maart 2010, 22:04:23 »
En verder naar de supermarkt, de goedkoopste meestal, onderin de schappen gewoonlijk.

Nee dus, dat is wat ik in mijn eerste bericht dus al schreef: er zijn in supermarkten géén legbatterij-eieren meer te koop!

Offline RvO

• 286
« Reactie #52 Gepost op: 24 maart 2010, 22:09:59 »

Nee dus, dat is wat ik in mijn eerste bericht dus al schreef: er zijn in supermarkten géén legbatterij-eieren meer te koop!

Sorry, ik had jouw opmerking niet gezien. Ik viel een beetje middenin deze draad.
Maar ik meen dat ik vandaag nog batterij eieren zag.
Morgen of overmorgen ga ik het controleren.

Groet, RvO

Offline RvO

• 286
« Reactie #53 Gepost op: 26 maart 2010, 23:43:01 »
Morgen of overmorgen ga ik het controleren.

OK, belofte maakt schuld.

Bij de Appie, Aldi en Hema geen kooi-eieren gevonden.
Zelfs niet in de goedkoopste doosjes.
En de stempeltjes op de eitjes klopte steeds met de tekst op de doosjes (niet allemaal gecontroleerd ;)).

Groet, RvO

Offline Sam

• 7.191
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline RvO

• 286
« Reactie #55 Gepost op: 31 mei 2010, 15:48:19 »
Grappige aanvulling op "ei-code".
De codes van de meeste kippenboeren kun je terugvinden in een database, zie http://www.foodlog.nl/cafe/bericht/waar_komt_je_ei_vandaan/.

Groet, RvO.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #56 Gepost op: 31 mei 2010, 16:26:08 »
Mijn bio ei komt uit Tzum. Ik dacht eerst dat het in het buitenland lag. Dat klopt ook wel, want het betreft een dorp ergens onder Franeker.
Geinige site.

Vanochtend juist oude eitjes weggegooid, had wel willen kijken of die wat dichter uit de buurt kwamen. Vind Tzum best een end weg eigenlijk.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #57 Gepost op: 31 mei 2010, 17:15:24 »
Zouden die kippen daar ook met een raar accent kakelen?
This is between me and the vegetable!

Offline Xiara

• 457
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
« Reactie #58 Gepost op: 31 mei 2010, 18:00:27 »
als het geen import-kippen zijn vast wel ;)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #59 Gepost op: 31 mei 2010, 18:00:31 »
Die van mij komen uit Witteveen bij Deventer!