Vegatopia Forum

Hoe ver ga jij in het maken van keuzes?

Ivy

Re:Hoe ver ga jij in het maken van keuzes?
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2006, 11:34:05 »
Vlees
Geen vlees en geen vis, zo min mogelijk kaas (met stremsel dan) en gelatine.
Biologische of vrije utiloop eieren..
Voor de rest ook wel af en toe biologische groente enzo, als mn budget het toe laat..

Medicijnen:
Ik gebruik ibuprofen misschien iets te vaak... En gebruik de pil.. En verder wel als ik gewoon echt ergens last van heb... laatst zalfje tegen een huidinfectie.. ik ga toch echt niet wachten tot de pijn na een paar weken voorbij is...

kleding:
Tja.. ik wil wel verantwoorde producten kopen, maar weet niet zo goed waar ik het in de stad moet zoeken.. Ben zo'n blauwe knoop (die staat voor verantwoorde kleding) nog nooit tegen gekomen..
Maar bont ofzo dat draag ik sowieso niet

Leren schoenen, jassen, tassen
Jassen en tassen koop ik absoluut geen leer... kan ik makkelijk zonder. Schoenen wordt wat moeilijker dus die heb ik wel in leer... Maar ik heb niet een hele kast vol met schoenen staan..

Make-up, en alle overbodige verzorgingsprodukten
zo veel mogelijk proefdiervrij

de auto
Ik hou absoluut niet van autorijden, dus daarom alleen al vermijd ik het.. Mijn vriend reist sinds een paar maanden met de trein naar zn werk. En verder proberen we toch wat meer de fiets te pakken..

Huisdieren
Wij hebben een hond, hamster en parkiet. Ik probeer het hokje van de parkiet altijd wel open te zetten (als er geen was hangt). Maar ik denk dat we na deze parkiet geen nieuwe nemen, toch een beetje zielig zeker nadat zn vriendje een half jaartje geleden is overleden.
Hamster heb ik sinds kort in een grotere kooi gestopt zodat ie meer kan rondrennen..
Hond loop ik veel mee en verzorg ik naar mijn  idee ook goed
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2006, 11:37:11 door Ivy »

Koen

Medicijnen
« Reactie #21 Gepost op: 10 december 2009, 22:26:50 »
Misschien is dit topic verkeerd geplaatst, maar ik dacht: medicijnen "eet" je toch ook.....

Over een tijdje moet ik een kies laten trekken bij de chirurg in het ziekenhuis, dus toen ik belde om een afspraak te maken vroeg ik gelijk of de behandeling wel "veganistisch" was.
Gelijk verbazing aan de andere kant van de lijn, in de 8 jaar dat ze er werkt was ik de eerste die er naar vroeg.... (Zou ik dan toch de enige veganist in Spijkenisse e.o.zijn......?!)
Mn Tandarts zat ook even te fronzen toen ik vroeg of de verdoving die hij geeft veganistisch was..... (In sommige aneasthesia(?) zitten dierlijke stoffen).

Ik vroeg mij gelijk af hoe andere "soortgenoten" hier mee omgaan, en hoe ver ga je er mee?
Ik ben nu zo rond de 22 van de 35 jaar veganist (principieel) en slik, spuit, smeer en eet eigenlijk nooit medicijnen (en dat wil ik graag zo houden...).
Gelukkig zijn de meeste medicijnen wel synthetisch, maar niet alle. (En opzoeken op internet is zo simpel nog niet met medicijnen....:-( )

Ikzelf vrees meer voor mn eigen principes dan voor de kwaal die ik misschien ooit ga krijgen.

Wie heeft hier ook moeite mee? Het blijft bij mij een beetje malen in mn hoofd.

Koen.
(ps. Naproxen van Aleve is veganistisch gelukkig...)

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Medicijnen
« Reactie #22 Gepost op: 10 december 2009, 23:29:13 »
Ik ben dan niet veganistisch, maar heb er soms ook moeite mee. Medicijnen die ik nou eenmaal nodig heb, die zal ik er niet voor laten.
Heb er een keer naar gevraagd bij mn dermatoloog. Die wist wel antwoord te geven en vond het dat ik me kan herinneren geen rare vraag.

« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2009, 00:06:33 »
Voor mijn gevoel gaat dit toch ernstig de kant uit van het jezelf (en anderen) zinloos moeilijk te maken door ad absurdum aan dat soort principes vast te houden. Als je dagelijks medicijnen slikt, goed, dan kan ik me voorstellen dat je een verantwoorde samenstelling in een verantwoorde capsule wil hebben. Maar voor een enkele verdoving voor een operatie... dan ben je roomser dan de paus. Stel jezelf eens de vraag wat je zou doen als je bijvoorbeeld dagelijks insuline nodig zou hebben (nu is dat tegenwoordig biochemisch zonder de tussenkomst van varkens te produceren, maar stel dat die varkens nog wel nodig waren).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2009, 00:10:15 »
Er zal ook geen kaakchirurg zijn die de kies zou willen trekken zonder je eerst te verdoven.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

« Reactie #25 Gepost op: 12 december 2009, 03:56:27 »
Vlees: Eet ik niet. Zuivelproducten wel, anders blijf ik gewoon niet op gewicht. Ik zorg wel dat ik biologische melk drink (Campina) en vegetarisch gestremde kaas (Leerdammer).

Medicijnen: Ik moet toegeven dat ik hier nog nooit op gelet heb...

Kleding: Leer en bont draag ik niet, behalve in mijn schoenen, maar de volgende keer ga ik kijken of ik daar ook diervriendelijker in kan kiezen. Volgens mij heeft Converse namelijk schoenen zonder leer.

Make-up, en alle overbodige verzorgingsprodukten: Gebruik ik amper, maar ook hier moet ik toegeven dat ik de keren dat ik iets dergelijks koop er niet echt op let of het proefdiervrij is. Voortaan zal ik daar eens wat beter op letten.

Auto: Die gebruik ik wel redelijk vaak. Wat dat betreft ben ik minder bezorgd om het milieu dan om dierenwelzijn, hoewel het eerste natuurlijk ook een effect heeft op het tweede. De rechtstreekse invloed van mijn auto op het dierenwelzijn lijkt me echter marginaal.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2009, 04:02:51 door Lapzwans »
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #26 Gepost op: 12 december 2009, 09:37:45 »
Auto: Die gebruik ik wel redelijk vaak. Wat dat betreft ben ik minder bezorgd om het milieu dan om dierenwelzijn, hoewel het eerste natuurlijk ook een effect heeft op het tweede. De rechtstreekse invloed van mijn auto op het dierenwelzijn lijkt me echter marginaal.

Hangt er vanaf, tel je insecten mee?

« Reactie #27 Gepost op: 12 december 2009, 14:33:58 »
Ik denk niet dat die insecten er veel van merken. Als ze mijn mond in vliegen terwijl ik op de fiets zit is het natuurlijk een ander verhaal...
« Laatst bewerkt op: 12 december 2009, 14:42:04 door Lapzwans »
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #28 Gepost op: 12 december 2009, 19:02:26 »
Vlees: Eet ik niet. Zuivel wel,m alhoewel er nu verhalen over pus door mn hoofd zoemen.
Medicijnen: heb ik ooit naar gevraagd bij hormoonzalf, bij vitaminepillen tracht ik op te letten, maar miskopen worden wel oppgegeten en niet weggegooid.
Kleding: Geen bont, wel leren schoenen. Maar probeer op te letten.
Make-up, en alle overbodige verzorgingsprodukten: Sinds kort weer helemaal over op proefdiervrij.
Auto: Mijn grootste en fijnste zonde. Vind het heerlijk om de auto te nemen ook al kan ik gratis met het ov. Maar daar hebben ze rekeningrijden voor uitgevonden. Zal minder woren

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #29 Gepost op: 13 december 2009, 00:52:15 »
Over een tijdje moet ik een kies laten trekken bij de chirurg in het ziekenhuis, dus toen ik belde om een afspraak te maken vroeg ik gelijk of de behandeling wel "veganistisch" was.
Gelijk verbazing aan de andere kant van de lijn, in de 8 jaar dat ze er werkt was ik de eerste die er naar vroeg.... (Zou ik dan toch de enige veganist in Spijkenisse e.o.zijn......?!)
Mn Tandarts zat ook even te fronzen toen ik vroeg of de verdoving die hij geeft veganistisch was..... (In sommige aneasthesia(?) zitten dierlijke stoffen).

Nou.. ik heb een tijd terug dit laten doen. Ik heb wel verdoving genomen uiteindelijk. Maar achteraf had het makkelijk zonder gekunt.
Een paar opties die je kan doen is om via acupunctuur of hypnose tot verdoving te komen. Dat zijn zeer vegan opties. Maar het is lastig om uiteindelijk een arts te vinden die daarin meegaat. De kaakchirurg die bij mij behandeling deed werkte met verdoofstoffen Citanest 3% en Septanest SP. Maar gaf aan dat ook eventueel andere gebruikt konden worden.

Soms kan er hechtingen bij te pas komen. Deze zijn vaak ook getest op dieren.
Ze gebruikten bij die kaakchirurg Vicryl rapide van Ethicon (j&j). Deze was vrij van dierlijke stoffen kreeg ik van fabrikant te horen.
Wel op dieren getest :( Gelukkig geen hechtdraden nodig gehad.

Ik heb gewone verdoving gehad. Qua dierproeven.. je ontkomt daar niet aan. Als patient sta je wat dat betreft met rug tegen de muur. Helaas zitten daarin gewoon verplichtingen waardoor je er niet aan ontkomt. Ik heb van te voren een tandartsenforum opgezocht en daarin werd aangegeven dat veel verdoving waarschijnlijk wel synthetisch/plantaardig is. Wat ik qua ingredienten vond toen leek dat ook zo te zijn. Je kan fabrikanten van de soorten verdoving contacteren of proberen.

Citaat
Ik vroeg mij gelijk af hoe andere "soortgenoten" hier mee omgaan, en hoe ver ga je er mee?
Ik ben nu zo rond de 22 van de 35 jaar veganist (principieel) en slik, spuit, smeer en eet eigenlijk nooit medicijnen (en dat wil ik graag zo houden...).
Gelukkig zijn de meeste medicijnen wel synthetisch, maar niet alle. (En opzoeken op internet is zo simpel nog niet met medicijnen....:-( )

Veganisme is een streven, dus je hebt altijd wel lastige keuzes. Mbt medicatie.. je moet dat denk per kwaal afwegen. Ik heb eczeem, maar vind ik niet erg genoeg om allerlei hormoonzalven te gaan gebruiken. Ook obesitas. Kan lekker makkelijk allerlei ingrepen laten doen maar vind dat nog niet opwegen tegenover het andere.
Een veganist die gezond en wel bezig is om de wereld een betere plek te maken hebben 'we' meer aan dan iemand die doodgaat omdat die principieel iets niet wilt nemen.

Citaat
(ps. Naproxen van Aleve is veganistisch gelukkig...)

Die ken ik niet. Wel die van Trekpleister. Naproxennatrium 250mg.
Die gebruik ik ook weleens bij erge rugpijn ofzo.

Vergeet niet.. medicatie is er niet dankzij dierproeven gekomen, maar ondanks dierproeven... helaas gewoon een fase in die route en totaal overbodig.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #30 Gepost op: 13 december 2009, 01:17:28 »
Er zal ook geen kaakchirurg zijn die de kies zou willen trekken zonder je eerst te verdoven.

Bij de kaakchirurg kom je meestal ook omdat de kies gedraaid ligt e.d. Dus daar is vaak al lastiger om te trekken. Bij mij was die er echter zo uit. Kon echt wel zonder verdoving zo achteraf bekeken. Maar je hoort wel verhalen van anderen waarbij het dus een martelpraktijk wordt om kies te trekken. Daar is verdoving dan wel goed :)

« Reactie #31 Gepost op: 13 december 2009, 14:42:19 »
Vergeet niet.. medicatie is er niet dankzij dierproeven gekomen, maar ondanks dierproeven... helaas gewoon een fase in die route en totaal overbodig.

Schei toch eens uit met het als feit presenteren van persoonlijke meningen en wensgedachten. Een stelling als deze is slechts in een handjevol gevallen enigszins aannemelijk te maken, en voor het overige is het lariekoek. (Naar mijn mening dan, he? :P)
Ik zie heus ook liever andere methoden om medicijnen te onderzoeken, en langzaam maar zeker zullen zich ongetwijfeld steeds meer mogelijkheden daartoe aandienen, maar je doet met zo'n ongenuanceerde stelling wel erg veel onrecht aan de geschiedenis van medicijnontwikkeling.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #32 Gepost op: 13 december 2009, 15:47:13 »

Schei toch eens uit met het als feit presenteren van persoonlijke meningen en wensgedachten. Een stelling als deze is slechts in een handjevol gevallen enigszins aannemelijk te maken, en voor het overige is het lariekoek. (Naar mijn mening dan, he? :P)
Ik zie heus ook liever andere methoden om medicijnen te onderzoeken, en langzaam maar zeker zullen zich ongetwijfeld steeds meer mogelijkheden daartoe aandienen, maar je doet met zo'n ongenuanceerde stelling wel erg veel onrecht aan de geschiedenis van medicijnontwikkeling.

Nee, dit is gewoon goed te onderbouwen. Dierproeven zijn enorm overgewaardeerd...

« Reactie #33 Gepost op: 13 december 2009, 15:55:47 »
Ik zeg niet dat dierproeven niet overgewaardeerd zijn, maar je moet werkelijkheid niet door fictie gaan vervangen. En nogmaals, die onderbouwing mag misschien voor een beperkt aantal gevallen / soorten onderzoek opgaan (of liever gezegd: niet onaannemelijk zijn), maar dat kan je natuurlijk niet generaliseren tot alle onderzoek waar dierproeven voor gedaan werden of (moeten) worden.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2009, 15:58:40 door Urb@ñus »
William Shatner

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #34 Gepost op: 13 december 2009, 16:14:17 »
Ik zeg niet dat dierproeven niet overgewaardeerd zijn, maar je moet werkelijkheid niet door fictie gaan vervangen. En nogmaals, die onderbouwing mag misschien voor een beperkt aantal gevallen / soorten onderzoek opgaan (of liever gezegd: niet onaannemelijk zijn), maar dat kan je natuurlijk niet generaliseren tot alle onderzoek waar dierproeven voor gedaan werden of (moeten) worden.

Dierproefresultaten zijn niet toepasbaar voor mensen. Dat geld voor alle soorten onderzoek voor mensen. Kortom niet nodig. (misschien een harde stelling voor sommige, maar ga maar eens erin verdiepen, dan krijg je deze mening ook ;))

« Reactie #35 Gepost op: 13 december 2009, 16:29:03 »
Quatsch. Als je echt wat wil bereiken zou het nuttig zijn eens af te leren om zo kort door de bocht te willen. De wereld zit heel wat minder zwart-wit in elkaar dan jij wil doen voorkomen. En daar laat ik het verder bij, een wellus-nietusdiscussie zit ik ook niet echt op te wachten.
William Shatner

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #36 Gepost op: 13 december 2009, 17:43:52 »
Dat is jammer. Zou nl. argumentatie willen horen ipv maar wat geroep.

Begin januari zit ik om tafel in een discussie met o.a. wetenschappers. Die discussie zou er niet geweest zijn als er geen harde stellingen genomen waren.

Bat

« Reactie #37 Gepost op: 12 januari 2010, 15:21:53 »

-Dat wil niet zeggen dat je moet overdrijven en ontieglijk veel kleren moet kopen (a la de gemiddelde voetbalvrouw, sorry voor de generalisatie ;D maar je snapt wat ik bedoel);

Ik ben zelf een voetbalvrouw (ik speel) en heb dus wel leren voetbalschoenen. Ervaring met nepleer voetbalschoenen...geen optie. Nog geen jaar mee gespeeld en al kapot.
Mgoed, ik ben ook geen veganist maar vegetarier.
hoewel ik er wel veel op let wat ik koop... :-\

leren jassen en tassen vind ik zelfs lelijk, dus heb ik ook niet. Make-up draag ik niet, medicijnen vermijd ik zolang ik kan, auto heb ik niet (niet nodig) en eieren...daar heb ik diverse docu's over gezien. Zelfs vrije loop eieren kunnen verward worden met andere eieren, ze worden meestal in dezelfde fabriek geproduceerd. Je weet dus vaak niet wat je koopt. Hetzelfde geldt voor producten waarop staat dat er geen dierlijke elementen/stoffen in zitten terwijl er wel degelijk wat van inzit maar je zelf niet na kan gaan. Je zou om zeker te weten elke fabriek langs moeten gaan of het wel oprecht gebeurd.

Ook al ben je een vleeseter, je kan altijd wat doen voor de dieren en natuur.
Eigen keus dus.

Cheers! :)

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #38 Gepost op: 12 januari 2010, 16:10:24 »
Ik ben zelf een voetbalvrouw (ik speel) en heb dus wel leren voetbalschoenen. Ervaring met nepleer voetbalschoenen...geen optie. Nog geen jaar mee gespeeld en al kapot.

Waren het goedkope of waren ze van nike of adidas?

Bat

« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2010, 16:32:24 »
Adidas, wel gekocht in Turkije (dus nep)