Over een tijdje moet ik een kies laten trekken bij de chirurg in het ziekenhuis, dus toen ik belde om een afspraak te maken vroeg ik gelijk of de behandeling wel "veganistisch" was.
Gelijk verbazing aan de andere kant van de lijn, in de 8 jaar dat ze er werkt was ik de eerste die er naar vroeg.... (Zou ik dan toch de enige veganist in Spijkenisse e.o.zijn......?!)
Mn Tandarts zat ook even te fronzen toen ik vroeg of de verdoving die hij geeft veganistisch was..... (In sommige aneasthesia(?) zitten dierlijke stoffen).
Nou.. ik heb een tijd terug dit laten doen. Ik heb wel verdoving genomen uiteindelijk. Maar achteraf had het makkelijk zonder gekunt.
Een paar opties die je kan doen is om via acupunctuur of hypnose tot verdoving te komen. Dat zijn zeer vegan opties. Maar het is lastig om uiteindelijk een arts te vinden die daarin meegaat. De kaakchirurg die bij mij behandeling deed werkte met verdoofstoffen Citanest 3% en Septanest SP. Maar gaf aan dat ook eventueel andere gebruikt konden worden.
Soms kan er hechtingen bij te pas komen. Deze zijn vaak ook getest op dieren.
Ze gebruikten bij die kaakchirurg Vicryl rapide van Ethicon (j&j). Deze was vrij van dierlijke stoffen kreeg ik van fabrikant te horen.
Wel op dieren getest
Gelukkig geen hechtdraden nodig gehad.
Ik heb gewone verdoving gehad. Qua dierproeven.. je ontkomt daar niet aan. Als patient sta je wat dat betreft met rug tegen de muur. Helaas zitten daarin gewoon verplichtingen waardoor je er niet aan ontkomt. Ik heb van te voren een tandartsenforum opgezocht en daarin werd aangegeven dat veel verdoving waarschijnlijk wel synthetisch/plantaardig is. Wat ik qua ingredienten vond toen leek dat ook zo te zijn. Je kan fabrikanten van de soorten verdoving contacteren of proberen.
Ik vroeg mij gelijk af hoe andere "soortgenoten" hier mee omgaan, en hoe ver ga je er mee?
Ik ben nu zo rond de 22 van de 35 jaar veganist (principieel) en slik, spuit, smeer en eet eigenlijk nooit medicijnen (en dat wil ik graag zo houden...).
Gelukkig zijn de meeste medicijnen wel synthetisch, maar niet alle. (En opzoeken op internet is zo simpel nog niet met medicijnen....:-( )
Veganisme is een streven, dus je hebt altijd wel lastige keuzes. Mbt medicatie.. je moet dat denk per kwaal afwegen. Ik heb eczeem, maar vind ik niet erg genoeg om allerlei hormoonzalven te gaan gebruiken. Ook obesitas. Kan lekker makkelijk allerlei ingrepen laten doen maar vind dat nog niet opwegen tegenover het andere.
Een veganist die gezond en wel bezig is om de wereld een betere plek te maken hebben 'we' meer aan dan iemand die doodgaat omdat die principieel iets niet wilt nemen.
(ps. Naproxen van Aleve is veganistisch gelukkig...)
Die ken ik niet. Wel die van Trekpleister. Naproxennatrium 250mg.
Die gebruik ik ook weleens bij erge rugpijn ofzo.
Vergeet niet.. medicatie is er niet dankzij dierproeven gekomen, maar ondanks dierproeven... helaas gewoon een fase in die route en totaal overbodig.