-Vlees eet ik niet en ook geen eieren uit legbatterijen. Waarom? Niet omdat ik denk daar de wereld mee te kunnen veranderen; gewoon omdat ik het voor mezelf luguber vindt een dierenlijk te eten of iets anders te eten waar dieren voor hebben moeten lijden. Geen lijden en geen dood voor mijn 'plezier'!
Medicijnen gebruik ik nauwelijks; is normaal gezien ook niet nodig, ik gebruik namelijk veel fytotherapie.
-Ik koop 'gewone' kleding... Ik kan me geen bio of fairtrade veroorloven, en ik moet toch iets om het lijf hebben...
Ik vind het echt vreselijk dat mensen in arme landen op onmenselijke manieren moeten werken om aan een paar centjes te geraken! Maar als we geen kleren meer van ze kopen, hoe komen ze dan nog aan die paar centjes?
Maar ik koop geen zijde. Heb net nog een artikel gelezen over de enorme hoeveelheid werk die zijderupsen steken in het vervaardigen van hun cocon, en dan als 'dank' worden gedood door hitte...
Nee bedankt...
-Schoenen... Ik heb echt moeite gehad weer schoenen te vinden die aan al mijn 'criteria' voldoen, en ik heb daarvoor een paar dagen bij warmer weer in laarzen gelopen...
(had geen lenteschoenen meer)... Dan heb ik uit wanhoop maar een paar schoenen (geen leer) gekocht die ik eigenlijk lelijk vond. Na een tijdje begon ik ze zelf leuk te vinden, en heb er leuke commentaren over gekregen; bleek ik er nog modieus mee te zijn ook!
Nog een voordeel van leer-vrije schoenen; het maakt je modebewust en ruimdenkender!
(ondertussen heb ik enkele nieuwe paren schoenen hoor! Leervrij.)
Wederom; ik draag geen leer omdat ik het gewoon walgelijk vind dat mijn huid in aanraking komt met een stukje dier dat 2 jaar geleden het loodje heeft gelegd, niet omdat ik denk dat ik er iets mee kan bereiken.
-Ook ik vang beestjes en zet ze buiten. Ik ga zelfs kevertjes uit plasjes water vissen om ze te redden van de verdrinkingsdood
. Ik maak een uitzondering op beesten die uit zijn op mijn bloed.
Dazen en muggen -op voorwaarde dat ze daardwerkelijk van plan zijn te steken- laat ik niet zomaar begaan. Als wegjagen niet helpt (of buitenzetten als ze binnenzitten), vliegenmiddel niet helpt, ... dan... is het met ze gedaan...
Spinnetjes laat ik gewoon lopen; ze vinden hun weg wel weer naar buiten...
-Ik gebruik geen make-up en haarverf... Ik ben natuurlijk knap!
-De auto... voel ik me heel schuldig over, maar voor sommige zaken kan ik niet anders. En daarbij... iets wat de meeste mensen niet willen weten; het milieu is menselijk bezien nu al onherstelbaar beschadigd. Bvb. het broeikaseffect is iets wat zichzelf in stand zal houden.
Het is simpel; de zon schijnt bruutweg 1 week op de maand minder dan de bedoeling is (door vervuiling). Nemen wij de vervuiling weg die het broeikaseffect veroorzaakt, dan wordt de aarde ontdaan van haar "mantel" die haar inmiddels beschermd tegen het zichzelf instandhoudende broeikaseffect. En dan wordt het broeikaseffect in een razendsnel tempo versneld... Vervuiling is de oorzaak maar ook de afremmer geworden van het broeikaseffect. Wetenschappers zitten met de handen in het haar... Tja... mensen wilden zonodig knoeien met het ecosysteem... Daar komt gewoon herrie van...