Vegatopia Forum

Hoe ver ga jij in het maken van keuzes?

parttime veggie

Hoe ver ga jij in het maken van keuzes?
« Gepost op: 15 mei 2006, 13:38:00 »
- Vlees heb je van je menu geschrapt want je kunt het niet meer aan om een dier te eten.- Medicijnen slik je niet meer, want die arme aapjes lijden onnodig, dus dan maar 'last' van hoge bloeddruk, hooikoorts of misschien ben je wel zo depressief dat je aan de anti-depressiva moet, maar dan liever ziek zijn.
- Je kleding is ook zo'n punt, want je weet dat het merendeel in de arme landen gemaakt wordt en tja, die mensen werken zich te pletter voor een hongerloon, en dat wil je niet, dus....geen kleding?- Hetzelfde geld voor je ondergoed. Katoen gebleekt met o/a chloor en optische witmakers zodat het er 'mooier' uitziet...? Nee, dan maar ongebleekt katoen, lekker puur natuur, en ach, dat beetje meer geld betaal je graag, want je verdient toch royaal.
- Leren schoenen, jassen, tassen = allemaal verleden tijd, voor jou hoeft geen dier meer dood!!- Natuurlijk sla je geen mug of vlieg meer dood als die je lastig valt, want heeft niet ieder dier recht op leven?
- Make-up, en alle overbodige verzorgingsprodukten en haarverf is allemaal onnodig leed voor de konijntjes en aangepraat door de commercie.
Nee, jij kiest voor een gezonde natuurlijke huid met natuurlijke cremes, schampo's en grijze haren, want laten we eerlijk zijn: met een stuk ouderwetse zeep kom je heel ver.
- En je huis schoonmaken je was doe je natuurlijk met milieuvriendelijke produkten zodat het milieu niet belast wordt.
- Oh ja, voor ik het vergeet, de auto. Die doen we weg, want hierdoor wordt de ozonlaag dunner en ook daar ben jij verantwoordelijk voor.

Zomaar een paar voorbeelden die me te binnen schoten.
Een beetje met spot beschreven maar.... is dat wel zo?
Ben wel eens benieuwd hoe ver jullie gaan in het bewust kiezen voor een betere wereld voor jezelf en anderen?
;)

Offline Wildflower

• 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ver ga jij in het maken van keuzes?
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2006, 15:10:32 »
Hoi,

Aangezien je benieuwd bent naar onze meningen, hier is die van mij:

- Vlees: eet ik inderdaad niet, en ik voel dat niet als een gemis. Ik hou van lekker eten maar daarvoor hoeven er geen dieren te lijden;
- Medicijnen gebruik ik natuurlijk als ze nodig zijn. Dus niet voor iedere scheet zo'n zelfhulpgeneesmiddel, pilletje voor zus, smeerseltje voor zo. Maar met een ideologische strijd 'me against the pharmaceuticals' benadeel je alleen jezelf, hoewel ik proefdiergebruik natuurlijk afkeur;
-Kleding wordt idd gemaakt door arme mensen/kinderen en dat is inderdaad af te keuren, maar ik zie er toch graag leuk uit. Dat wil niet zeggen dat je moet overdrijven en ontieglijk veel kleren moet kopen (a la de gemiddelde voetbalvrouw, sorry voor de generalisatie ;D maar je snapt wat ik bedoel);
-Leren jassen/tassen: zijn gemakkelijk te vermijden;
-Leren schoenen zijn dit vaak niet. Op zich keur ik dit af maar ik ga niet heel Nederland afreizen voor een paar comfortabele en hippe niet-leren schoenen (hoewel ik onlangs twee leuke paren heb aangeschaft, zonder al te veel zoekwerk, zo moeilijk is dit dus niet);
-Make-up/cremes/persoonlijke verzorging: onontbeerlijk!  ;) Maar wel proefdiervrij graag!
-Auto: heb ik niet (helaas  ;)) maar het liefst een die zo milieuvriendelijk mogelijk is.

Kortom: mijn mening is dat je een balans moet vinden tussen je persoonlijke belangen en die van de wereld om je heen. Maar soms moet je gewoon 'onverantwoorde' keuzes maken, dat is inherent aan het feit dat je op de aardbol rond loopt.

Groetjes!

P.S. Hoe krijg je zo'n tekst onder je gebruikersnaam? (bij jou dus 'doorzetter').
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2006, 15:15:34 door Wildflower »
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

parttime veggie

« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2006, 15:14:55 »
Thanks Wildflower, leuk om te lezen  ;)

Who's next?

Aiko

« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2006, 16:03:54 »
P.S. Hoe krijg je zo'n tekst onder je gebruikersnaam? (bij jou dus 'doorzetter').

Dat moet je verdienen. De titel wordt je toegekend door een boze of aardige moderator of administrator.

Offline Wildflower

• 114
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2006, 16:11:15 »
OK Aiko, bedankt voor je reactie. Ik was gewoon nieuwgierig. Ik vond de benaming 'Doorzetter' al goed passen bij onze parttime veggie.  :D
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

brenda_lelie

« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2006, 16:23:43 »
-vlees
uiteraard niet, wel zuivel en kaas, maar uitsluitend biologisch en vegetarische kaas. Ook geen gelatine. Hoewel ik als ik bij anderen eet niet zo streng ben wat stremsel en gelatine betreft. Mensen die moeite doen om lekker voor me te koken wil ik verder niet lastigvallen, en soms zondigen mag best. Verder is al mijn andere eten ook biologisch
-medicijnen
ik gebruik alleen de pil, weet niet hoe vega die is. Verder ben ik zeer terughoudend in het gebruik van medicijnen maar ik ben dan ook bijna nooit ziek
-kleding
Ik heb me erin verdiept, heb twee kuyichi broeken, wat shirts besteld bij greenpeace van biologische katoen. Handdoeken van biokatoen. Verder koop ik veel bij de hema omdat ik denk dat het daar wel oke is. Ik mis nog de toegankelijkheid van biologische kleding, het is moeilijk te verkrijgen.
-leren schoenen
Alleen mn bergschoenen, daar loop ik ook al heel lang en vaak op en omdat ik mn andere schoenen bijna nooit aan heb koop ik ook nooit schoenen omdat er dus nooit schoenen kapot gaan
-creme's shampoo make-up
alles van de biologische winkel
shampoo van herbelle, douchegel van urtekram, creme van De Rit (honingcreme) make-up gebruik ik niet, natural beaty :)
-schoonmaken
Alles van ecover, probeer mn huisgenoten er ook mee kennis te laten maken door het overal neer te zetten (handzeep op wc, wc-reiniger, afwasmiddel in keuken)
-auto
Hebben we niet, bewust niet. Ik vind het het geld niet waard, maar vooral de milieuvervuiling staat me tegen, en de onnuttigheid ervan ook. En ik ken mezelf, áls ik een auto zou hebben zou ik niet meer fietsen en nu fiets ik wat af.

Persoonlijk vind ik dat ik wel goed bezig ben. Mijn motto is leven en laten leven. Dring andere mensen niks op maar laat ze wel dingen zien.

« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2006, 16:34:04 »
- Je kleding is ook zo'n punt, want je weet dat het merendeel in de arme landen gemaakt wordt en tja, die mensen werken zich te pletter voor een hongerloon, en dat wil je niet, dus....geen kleding?

Ja dat vind ik altijd zo'n moeilijk punt. Je kan natuurlijk een veelvoud uitgeven voor kleding, terwijl je weet dat de opbrengst ten goede komt aan mensen die al boven het bestaansminimum uitstijgen. Maar is dat beter dan die arme mensen zich tenminste nog voor een hongerloontje uit de naad te laten werken?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Gwennepen

« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2006, 18:35:30 »
Wij hebben het niet slecht,maar zijn ook niet zo bemiddeld dat we bij alles de meest verantwoorde keus kunnen maken,want vaak is verantwoord duurder.Dus houd ik het gewoon een beetje tussenin en ga ik en naar de Aldi en naar de natuurwinkel.Koop ik van alles bij Zeeman en Action maar ook bij de wereldwinkel.Wij hebben een auto maar zullen die nooit voor de bakker op de hoek gebruiken.Omdat mijn oudste zoontje astma heeft hebben we een leren bank.Nou hoor ik jullie denken;neem dan nepleer,maar op zo,n bank moet je wel goed kunnen stoeien en dan ben je met nep gauw klaar,dan kan ie na 1 jaar naar de sloop en dat is dan weer slecht voor het milieu.Ik geef dan ook nog de voorkeur aan 2e hands maar in die tijd was er even niks voorhanden dus het zij zo.Dus als het over onze gezondheid gaat gaat dat wel eens ten koste van het dier.Dierproefvrije cosmetica is tegenwoordig zo makkelijk en goedkoop te krijgen dat je wat dat betreft niet hoeft na te denken wat je gaat kopen.Dat spreekt voor zich!

parttime veggie

« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2006, 21:14:45 »
Natuurlijk sla je geen mug of vlieg meer dood als die je lastig valt, want heeft niet ieder dier recht op leven?

Die vlieg daar hoor ik niks van  ;D
In mijn geval probeer ik vliegen en wespen naar buiten te 'jagen'.
Een mug gaat wel er aan als die me lastig valt : ik zeg dan altijd tegen mezelf: even een moord plegen  :D
, sorry muggetje :(

Wat dat woordje 'doorzetter' aan gaat bij mijn profiel, ik heb echt geen idee???  ??? wie het er gezet heeft en wat de reden is...

Leuk om jullie reacties te lezen, ben benieuwd naar meer...?

« Laatst bewerkt op: 15 mei 2006, 21:16:09 door parttime veggie »

parttime veggie

« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2006, 21:18:14 »
hebben we een leren bank.

Verhip, daar zeg je wat, is ook van een dier  ::), niet bij stil gestaan Gwennepen, ik gooi die van mij maar de deur uit  ;D

Marga

« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2006, 12:20:11 »
zelf eet ik geen vlees, en koop make-up wat niet op dieren wordt getest en ik probeer zoveel mogelijk de natuur in ere te houden door dankbaar te zijn voor wat er is en wat ik allemaal heb...

Ik respecteer mensen die wel vlees eten, ik zou graag zien dat mensen meer bewust waren van hoe de bioindustrie in elkaar steekt en ik vind dat wij mensen ver van de natuur af staan, we voelen ons superieur en denken dat we alles maar mogen nemen wat wij willen...

Maar ik hou het gewoon bij mezelf...  verbeter de wereld, begin bij jezelf.... en om alles te doen lijkt me onmogelijk.. ik kan soms ook wel gek worden van gedachten wat allemaal niet goed is voor het milieu... maar kleine beetjes helpen ook al...

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2006, 16:52:38 »
Over deze dingen zijn individueel al veel draden maar ik wil het best even samenvatten:

Geen vlees, gelatine etc
Medicijnen: alleen bij heftige koppijn of op recept
Leer: nepleren bank (eerst katoen), geen leren accesoires. Schoenen: zie schoenendraad, sta op het punt na jaren overstag te gaan wegens enge uitslag ende walm door plastikke schoenen
Make-up: voldoende dierproefvrij te krijgen!
Kleding: koop redelijk weinig maar dan wel wat ik wil, niet eko. Doe er jaaaaaaren mee
Auto: alleen voor duiken
Vliegen, muggen, spinnen: alles wordt buiten gezet. Ik sla nooit iets of iemand dood. Je kan alles wel dood gaan slaan waar je last van hebt (geen beginnen aan  ;D) Enige uitzondering: kakkerlakken maar dat was een strijd van leven op dood, de kakkerlakken waren met heel velen tegen 1 en toen wist ik geen andere uitweg :-[

Overigens vlieg ik voor mijn werk regelmatig waardoor ik honderdenmalen meer milieuschade veroorzaak voor mijn werk dan prive, en daarmee alle prive maaatregelen het milieu te ontzien erbij in het niet vallen...

edit: huis schoonmaken is met bijna allemaal eko producten behalve als het op is en ik weekends weg ben en dus niet naar de natuurwinkel kan.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2006, 16:53:49 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

parttime veggie

« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2006, 21:07:45 »
ik probeer zoveel mogelijk de natuur in ere te houden door dankbaar te zijn voor wat er is en wat ik allemaal heb...

ik zou graag zien dat mensen meer bewust waren van hoe de bioindustrie in elkaar steekt en ik vind dat wij mensen ver van de natuur af staan, we voelen ons superieur en denken dat we alles maar mogen nemen wat wij willen...

Complimenten, wat een inzicht en mooie instelling heb je!! ;)

Marga

« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2006, 15:34:15 »
Nou, bedankt..... (verlegen) hihi

Gelukkig ben ik niet de enige en zijn er meer mensen die zo denken... het gaat wel de goede kant op! Er komen steeds meer vegetarische producten en er komt meer reclame over dierproeven enzo..

ben trots op ons    :D

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2006, 11:45:27 »
Ik doe mijn best om de wereld zo min mogelijk schade te berokkenen, beter kan ik het niet.
Hoor wie klopt daar kinders???

Lotje2

« Reactie #15 Gepost op: 01 juni 2006, 01:11:26 »
-Vlees eet ik niet en ook geen eieren uit legbatterijen. Waarom? Niet omdat ik denk daar de wereld mee te kunnen veranderen; gewoon omdat ik het voor mezelf luguber vindt een dierenlijk te eten of iets anders te eten waar dieren voor hebben moeten lijden. Geen lijden en geen dood voor mijn 'plezier'!
Medicijnen gebruik ik nauwelijks; is normaal gezien ook niet nodig, ik gebruik namelijk veel fytotherapie.

-Ik koop 'gewone' kleding... Ik kan me geen bio of fairtrade veroorloven, en ik moet toch iets om het lijf hebben...
Ik vind het echt vreselijk dat mensen in arme landen op onmenselijke manieren moeten werken om aan een paar centjes te geraken! Maar als we geen kleren meer van ze kopen, hoe komen ze dan nog aan die paar centjes?

Maar ik koop geen zijde. Heb net nog een artikel gelezen over de enorme hoeveelheid werk die zijderupsen steken in het vervaardigen van hun cocon, en dan als 'dank' worden gedood door hitte...  >:( Nee bedankt...

-Schoenen... Ik heb echt moeite gehad weer schoenen te vinden die aan al mijn 'criteria' voldoen, en ik heb daarvoor een paar dagen bij warmer weer in laarzen gelopen...  ::) (had geen lenteschoenen meer)... Dan heb ik uit wanhoop maar een paar schoenen (geen leer) gekocht die ik eigenlijk lelijk vond. Na een tijdje begon ik ze zelf leuk te vinden, en heb er leuke commentaren over gekregen; bleek ik er nog modieus mee te zijn ook!  :) Nog een voordeel van leer-vrije schoenen; het maakt je modebewust en ruimdenkender!  ;D (ondertussen heb ik enkele nieuwe paren schoenen hoor! Leervrij.)
Wederom; ik draag geen leer omdat ik het gewoon walgelijk vind dat mijn huid in aanraking komt met een stukje dier dat 2 jaar geleden het loodje heeft gelegd, niet omdat ik denk dat ik er iets mee kan bereiken.

-Ook ik vang beestjes en zet ze buiten. Ik ga zelfs kevertjes uit plasjes water vissen om ze te redden van de verdrinkingsdood  ;D . Ik maak een uitzondering op beesten die uit zijn op mijn bloed.  >:( Dazen en muggen -op voorwaarde dat ze daardwerkelijk van plan zijn te steken- laat ik niet zomaar begaan. Als wegjagen niet helpt (of buitenzetten als ze binnenzitten), vliegenmiddel niet helpt, ... dan... is het met ze gedaan... >:( Spinnetjes laat ik gewoon lopen; ze vinden hun weg wel weer naar buiten...

-Ik gebruik geen make-up en haarverf... Ik ben natuurlijk knap!  ;)

-De auto... voel ik me heel schuldig over, maar voor sommige zaken kan ik niet anders. En daarbij... iets wat de meeste mensen niet willen weten; het milieu is menselijk bezien nu al onherstelbaar beschadigd. Bvb. het broeikaseffect is iets wat zichzelf in stand zal houden.
Het is simpel; de zon schijnt bruutweg 1 week op de maand minder dan de bedoeling is (door vervuiling). Nemen wij de vervuiling weg die het broeikaseffect veroorzaakt, dan wordt de aarde ontdaan van haar "mantel" die haar inmiddels beschermd tegen het zichzelf instandhoudende broeikaseffect. En dan wordt het broeikaseffect in een razendsnel tempo versneld... Vervuiling is de oorzaak maar ook de afremmer geworden van het broeikaseffect. Wetenschappers zitten met de handen in het haar... Tja... mensen wilden zonodig knoeien met het ecosysteem... Daar komt gewoon herrie van...

« Laatst bewerkt op: 01 juni 2006, 01:16:30 door Lotje2 »

parttime veggie

« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2006, 12:24:10 »
Citaat
-Maar ik koop geen zijde. Heb net nog een artikel gelezen over de enorme hoeveelheid werk die zijderupsen steken in het vervaardigen van hun cocon, en dan als 'dank' worden gedood door hitte...  >:( Nee bedankt...

Wist ik niet, heb je hier meer informatie over?

Citaat
-Ik gebruik geen make-up en haarverf... Ik ben natuurlijk knap!  ;)

foto, foto, foto ;D

Anticarne

« Reactie #17 Gepost op: 22 juni 2006, 13:05:05 »
Vlees
Geen dooie beesten of delen hiervan, liefst geen zuivel (vind het ook steeds minder lekker) en bij uitzondering een eko-ei. Zoveel mogelijk biologische, gezonde producten. Bij de frituur of snackketen kom ik heel zelden. En dan neem ik een frietje. Snacks zijn taboo, ze worden immers in hetzelfde vet gegooid als die andere rotzooi. Snoepen doe ik bijna nooit en als ik snoep alleen als ik 100% zeker ben dat het vegetarisch is.

Medicijnen

Als het nodig is. Soms neem ik wel eens een paracetamol bij hoofdpijn. Heb jaren seroxat gebruikt en hier nogal een afkeer van medicijnen aan over gehouden.

- Je kleding

Hier let ik eigenlijk nergens op. Ben wel bewust van de issues. Voel me hier ook wel eens schuldig over. Bont (en ook nep-bont) is uiteraard taboo. Nep-bont is nogal eens niet zo nep als men ons wil laten geloven.

- Leren schoenen, jassen, tassen

Een vega-schoen of riem zou ik graag kopen maar in de praktijk koop ik toch Nike's en voor mijn werk lederen schoenen en broekriemen.

- Make-up, en alle overbodige verzorgingsprodukten

80% Proefdiervrij. Ik kwam voor mijn vorige baan vaak in Engeland en kocht daar altijd een voorraad producten bij Sainsbury's ("We are against animal testing and fund alternatives"). Tandpasta is ook zo iets... daar zit ook een hoop shit in en dus gebruik ik organische tandpasta van het merk Tom's of Maine - http://www.tomsofmaine.com/
Alleen mijn eau-de-toilette en deo zijn van een merk dat niet diervriendelijk is.

de auto.

Ik houd van mooie en snelle auto's.  Zogauw de hybride techniek of alternatieve brandstoffen door de gehele industrie en alle modellen is ingeburgerd ben ik wel bereid om hierop over te stappen.
En een lederen interieur vind ik gewoon te mooi.....

Dieren/huisdieren

Ik ben niet tegen huisdieren als ze de verzorging en aandacht krijgen die ze nodig hebben. Onze honden krijgen Farmfood biologische brokken zonder schadelijke conserveermiddelen. Verder zorgen we voor voldoende beweging en aandacht (mijn vriendin heeft er haar werk op ingericht). Van dieren in kooitjes ben ik echter niet gecharmeerd. Voordat ik veg ging heb ik een vogelspin gekocht en daar heb ik achteraf wel spijt van.  Mijn vriendin houdt konijnen en dat vind ik al helemaal zielig. Er komen wat mij betreft nooit meer dat soort dieren in huis.

Een mug zal ik doodslaan, een vlieg, wesp, bij of ander insect of spin niet.
Mijn motto is "als het mij geen gevaar/schade op loopt zal ik een dier nooit doden, ook niet als ik er "last" van heb, (denk aan molshopen als voorbeeld). Een gewond dier zal ik altijd helpen ook als dat voor mij een dikke dierenartsrekening oplevert. Verder ben ik tegen circussen en dierensporten.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2006, 13:16:44 door Anticarne »

Angie

« Reactie #18 Gepost op: 22 juni 2006, 13:20:03 »
Vlees
Eet ik niet... geen vlees of vis!
Waarom? Omdat ik het niet nodig vind. Het is niet nodig om een dier te slachten omdat een mens zo nodig vlees wil eten.
Nee, dieren zijn niet minder dan een mens!

Medicijnen:
Gebruik ik niet, alleen de pil dan.
Maar ik gebruik liever geen medicijnen, alleen als het echt nodig is.
( voor pijn of wat dan ook)

kleding:
Ik koop geen bont, en ook geen nepbont.
Verder... let ik daar eigenlijk niet zo op  :-\

Leren schoenen, jassen, tassen
Koop ik niet! Ik let er heel erg op of het geen leer is.

Make-up, en alle overbodige verzorgingsprodukten
Ik wil alleen proefdiervrije producten!

de auto
Tsja, ik begin volgende week met lessen.
Ik wil ook heel graag een auto, vooral omdat ik die straks toch nodig zal hebben....

Miran

« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2006, 13:39:47 »
* Vlees
Ik eet geen vlees en geen vis, en probeer gelatine zoveel mogelijk te mijden. Kaas vind ik erg lastig, ik heb nog geen vegetarische kaas gevonden in mijn omgeving en eet graag kaassoufles. Verder eet ik alleen vrije-uitloop eieren.

* Medicijnen
Zo min mogelijk, buiten mijn anticonceptie om eigenlijk alleen zo nu en dan een paracetamol, en Calendulazalf.

* Je kleding
Ik geef weinig geld uit aan kleding, koop veel op magazijnverkopen. De landen die genoemd worden boycotten lijkt me niet de juiste oplossing, dan kunnen die mensen helemaal niets meer verdienen. Is er eigenlijk geen fair-trade voor kleding ofzo?

* Leren schoenen, jassen, tassen
Bij schoenen waar ik veel op loop (bij mijn paard of in de bergen) vind ik kwaliteit erg belangrijk en dan kom je snel op leer uit. Mijn alledaagse schoenen zijn meestal wel plantaardig. Ik heb toevallig pas een leren tas gekregen, verder probeer ik dat te vermijden. Leren jassen en banken komen er niet in. Daar staat dan weer tegenover dat ik voor mijn paard wel een leren zadel en hoofdstel gebruik. Dit is voor het paard het prettigste materiaal.

* Make-up, en alle overbodige verzorgingsprodukten
Wat ik zelf koop, daar let ik op, maar dingen die ik krijg gebruik ik wel gewoon.

* de auto.
Ik rij 50 km per dag, en daar zou ik met het openbaar vervoer veel te lang over doen. Momenteel rij ik LPG, maar dat is met mijn kilometers niet rendabel genoeg, de nieuwe auto die we nu zoeken wordt dan weer een benzinemodel.
En ik moet bekennen dat ik nu ik mijn E-rijbewijs ook heb meer met trailer en paard op pad zal gaan...

*Dieren/huisdieren
Ik heb dus een paard, een kat, een konijn en nog wat vissen. Mijn paard loopt bij een boer, in de zomer 24/7 in de wei in een kudde, in de winter met een groepje de middag buiten op zand. Niet ideaal, maar voor deze regio al heel wat. Verder probeer ik haar zo goed mogelijk te verzorgen, veel ruwvoer en veel beweging. Mijn kat krijgt Nutro voer en wat goede kwaliteit blikvoer, zonder chemische troep, maar (in tegenstelling tot biologisch voer) wel met een goede voedingswaarde. Het konijn leeft helaas alleen, hij draagt een besmettelijke long-bacterie bij zich en zijn vrouwtje is al overleden. Hij ziet er goed uit ondanks dat hij behoorlijk op leeftijd is (een jaar of 10), is vrolijk en zijn medische problemen hebben we nu redelijk onder controle. Hij leegt binnen en ligt meestal lekker in zijn kooi, ondanks dat het deurtje veel open staan. Voor eventuele volgende konijnen wil ik een ruim hok met ren maken in de tuin.
De vissen zijn de laatste van een aquarium, als deze er niet meer zijn gaat het aquarium eruit.

De enige beesten die ik 'vermoord' zijn de stekers, zowel degene in huis als degenen die het lef hebben op mijn paard te landen als ik ernaast sta. In de slaapkamer hebben we een goede hor, dat scheelt wel veel muggen in huis.