Vegatopia Forum

Macedonian Halva gezocht

Meow

Macedonian Halva gezocht
« Gepost op: 11 mei 2006, 23:01:16 »
Tot aan 2002 kon ik dit kopen bij een tent op de Albert Cuyp markt, maar die heeft het niet meer. Ik zoek al erg lang winkels die het nog hebben.
De laatste keer dat ik het heb gekocht was vlakbij station Gard Du Nord in Parijs(!), omdat ik geen idee heb waar ik het kan krijgen in Amsterdam.

Halva is ook wel bekend als "Tahine Halva". Halva, of helva, spreek je uit als Galva, en is gemaakt van o.a. tahini (sesam crème), honing, vanille, soja-olie en suiker. Uiterlijk lijkt het wat op stopverf.

Je hebt een boel soorten en merken, maar er is er maar 1 die echt lekker is, en dat is de macedonian halva.

Weet iemand een toko of winkel die het heeft in de hoofdstad? Het is import via Griekenland of Turkije.

Offline Wildflower

• 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Macedonian Halva gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2006, 11:26:49 »
Beste Meow,

Erg grappig dat ik jouw bericht nu lees.
Ik was namelijk gisteren bij de Edah, hoewel ik daar nooit kom. Ik snuffelde bij het vak met allemaal van die import spullen en zag daar het product Helva liggen, in twee smaken (vanille en cacao als ik me niet vergis). Het zat in doorzichtige plastic kuipjes en was idd van Turkse/Griekse oorsprong.

Het was nogal hard en ik vraag me af: kun jij me vertellen op welke manier dit gegeten wordt?
Moet je het nog bereiden oid?

Wel, ik ben benieuwd! Ik sta wel open voor iets nieuws, en zeker als het zoet is. ;D

In ieder geval hebben ze het dus bij de Edah, het was in Maastricht maar het lijkt me dat het ook in de rest van het land wordt verkocht.

Groetjes!

EDIT: ik heb net al gelezen dat je het gewoon op je brood kunt smeren. Toch maar eens proberen!
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2006, 11:34:45 door Wildflower »
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline Gabs

• 796
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2006, 11:52:14 »
een keer halva gehad in een grieks restaurant: BAH!

Meow

« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2006, 16:29:50 »
Echte halva krijg je niet in een restaurant. Kun je amper als zodanig serveren ook. Veel te duur als 'gerecht' of 'dessert'. 1 cent per gram, ongeveer.
Is hetzelfde als een chocoladereep serveren, dat doe je niet.

Je hebt bovendien heel erg veel verschillende halva's, dat is het probleem. Als je niet de juiste hebt gegeten, denk je dat ze allemaal zo smaken. Het is ook nog eens belangrijk dat het goed is gemaakt. Daarom zoek ik Macedonian Halva, de pure vanille versie, naar oud recept. Die is niet te vet en niet te droog.
Maar inderdaad zijn er mensen die het niet lekker vinden. Dat zijn meestal ook de mensen die geen tomaat lusten e.d. Geen enkel begrip voor die lui ;-)
De halva's met bijvoegsels zoals chocola of rare kleurtjes fruit smaken allemaal lang niet zo goed als de enige echte pure Halva.

Ik zal eens bij de Edah kijken, hoewel ik niet zo snel weet waar er hier 1 is. Toch, als het bakjes zijn, is het meestal al mis. De juiste is meestal puur, of vanille (wat er op de verpakking over staat vermeld), en verpakt als brood, en ook gemaakt in broodvorm. Alleen loeizwaar, naar verhouding.

Je moet het zien als chocolade. Heel erg lekker bij thee. Dunne plakjes van snijden, of met een theelepeltje wat uit snoepen. Niet met je vingers eten. Op brood zou ik het niet eten. Sowieso moet je het niet verwerken, naar mijn mening, maar gewoon los eten.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2006, 20:52:24 door Meow »

Dee

« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2006, 16:54:16 »
Online lijkt het wel te krijgen (zie o.a. http://www.greekshops.com).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2006, 16:58:43 »

Hihi, die had ik ook net gevonden.

Hmm, ik wil het ook een keer maken, maar deze is van tahin? Ik weet niet of ik dat wel zo'n goed idee vind...  Ik dacht dat het ook van semolina werd gemaakt of is dat de Indiase varieteit?
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2006, 17:00:55 door Hizikigrrrl »

Meow

« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2006, 21:02:08 »
Ja, dat zijn de blikken die je ook in Parijs koopt. Lijkt me toch dat er ook in Amsterdam wel een shop moet zijn die het heeft.

Maar wat ik echt mis zijn gewoon sec verpakte broden ervan. Ik kocht ze ook wel als heel brood, en dat was dan 28 Euro, vroeger 32 gulden ongeveer. Zat alleen een plastic zak omheen en dat was het. Daar deed ik echt maanden mee. Heerlijke tractatie!

Hier staat een goede uitleg over Halvah en alle vormen ervan:
http://www.gourmed.gr/greek-food/show.asp?gid=9&nodeid=78&arid=3816

Offline Gabs

• 796
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2006, 21:48:42 »
Echte halva krijg je niet in een restaurant. Kun je amper als zodanig serveren ook. Veel te duur als 'gerecht' of 'dessert'. 1 cent per gram, ongeveer.
Is hetzelfde als een chocoladereep serveren, dat doe je niet.

Je hebt bovendien heel erg veel verschillende halva's, dat is het probleem. Als je niet de juiste hebt gegeten, denk je dat ze allemaal zo smaken. Het is ook nog eens belangrijk dat het goed is gemaakt. Daarom zoek ik Macedonian Halva, de pure vanille versie, naar oud recept. Die is niet te vet en niet te droog.
Maar inderdaad zijn er mensen die het niet lekker vinden. Dat zijn meestal ook de mensen die geen tomaat lusten e.d. Geen enkel begrip voor die lui ;-)
De halva's met bijvoegsels zoals chocola of rare kleurtjes fruit smaken allemaal lang niet zo goed als de enige echte pure Halva.

Ik zal eens bij de Edah kijken, hoewel ik niet zo snel weet waar er hier 1 is. Toch, als het bakjes zijn, is het meestal al mis. De juiste is meestal puur, of vanille (wat er op de verpakking over staat vermeld), en verpakt als brood, en ook gemaakt in broodvorm. Alleen loeizwaar, naar verhouding.

Je moet het zien als chocolade. Heel erg lekker bij thee. Dunne plakjes van snijden, of met een theelepeltje wat uit snoepen. Niet met je vingers eten. Op brood zou ik het niet eten. Sowieso moet je het niet verwerken, naar mijn mening, maar gewoon los eten.

die wat ik toen had was echt heel zoet en plakkerig... maar het zal geen goede zijn geweest idd, want baklava is ook zoet en plakkerig en dat vind ik heerlijk!

Offline bloempjuh

• 196
    • b-log
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2006, 19:52:26 »
Ik heb in mijn nieuwe wijk een turkse supermarkt, die ook Halva verkoopt. Maar ik twijfel nog hoe lekker ik 't vind. Op wit turks brood vind ik het lekker..
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

smikkeltje

« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2006, 15:49:12 »
mijn pa koopt altijd lekkere halva op de markt, bij de marokkaan/turk/griek. en bij de islamitische supermarkt heb ik het ook wel gezien!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2011, 20:44:32 »
L. had Halva pistache gekregen voor haar verjaardag en nee, dat was niet lekker. Totdat we het namen met yoghurt: zalig!

Ik heb nu helva vanille in huis, da's niet zalig maar gewoon lekker met yoghurt.

Lucky me

Re: Macedonian Halva gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2017, 09:34:17 »
Zo, halva geproefd en verslaafd!

Weet niet of je inmiddels de oplossing hebt MAAR

Ik proefde het in een exclusieve winkel ( SUMSUM ) in Amsterdam!!

Heiligeweg 7

(De turk verkoopt helva. Bij gebrek aan wat anders is dat best lekker maar niet te vergelijken met SumSum) (de prijs is natuurlijk ook verschillend)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2017, 01:56:03 »
Ik weet niet of "Lucky me" nu gewoon een enthousiaste fan is, of een belanghebbende die Sumsum probeert te promoten, maar ik vind op Internet inderdaad veel enthousiaste reacties. Vandaar dat we het bericht (het eerste bericht van "Lucky me") het voordeel van de twijfel geven. Lijkt dus inderdaad een leuke tip te zijn. Reacties welkom.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Lucky me

« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2017, 16:09:09 »
Fantastisch Eelco! Ik ben je zeer erkentelijk voor het voordeel van jóuw twijfel. Dit was inderdaad mijn 1ste bericht. Surfend, zoekend op het net trof ik de vraag 'Weet iemand een toko of winkel waar je halva kopen kan?' Die had ik net ontdekt en, ja, ik ben zeer enthousiast! In de veronderstelling iemand heel erg blij te maken, heb ik speciaal voor hem een account aangemaakt, welke ik zo meteen weer ophef omdat ik niet de behoefte heb om deel te hebben aan een site op welke goede bedoelingen bij voorbaat al in twijfel worden getrokken. Jammer.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2017, 16:50:52 »
Voor de duidelijkheid: mijn vorige bericht - en dit bericht ook - was in de rol van admin/moderator. Het komt helaas regelmatig voor dat mensen het forum willen gebruiken als platform om hun eigen winkel of product te promoten, en wij willen niet dat het forum verwordt tot een soort marktplaats of advertentieruimte. Jouw bericht werd al door verschillende mensen gerapporteerd als mogelijke spam/reclame, en om die reden heb ik een korte verklaring geschreven. Wie er moeite mee heeft dat het forum op dit punt wordt gemodereerd, is natuurlijk vrij om zijn of haar account op te heffen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength