Hoi Betsylover. Leuk dat je hier hebt gepost. En fijn om te lezen dat je vegetariër bent geworden. Dat je ouders voor jouw vegetarisch eten maken, is een goed teken! Ze nemen je besluit in ieder geval serieus. Ze hadden ook kunnen zeggen: 'Dan eet je gewoon je stukje vlees niet op'.
Dat je ouders zich zorgen maken dat je niet voldoende gezond eten binnen krijgt, begrijp ik wel. De meeste mensen denken dat vlees heel belangrijk is. Omdat je waarschijnlijk nog niet zelf kookt, is het goed als je je ouders vertelt hoe ze voor jou een gezonde maaltijd kunnen maken.
Het Voedingscentrum geeft informatie over gezond eten. Je ouders zullen de informatie van het Voedingscentrum vast geloven. Op
deze pagina kunnen ze lezen dat je uit brood, granen, groente, peulvruchten, en eieren voldoende ijzer, vitamines en eiwitten krijgt. En omdat je ook nog vis eet: het Voedingscentrum vindt dat we
meer vis in plaats van vlees moeten eten.
Praat er over met je ouders. Vertel ook dat je het vervelend vindt dat ze telkens zeggen dat je vlees moet eten. En misschien is het voor jou een goed compromis om toch af en toe vlees te eten. Je zou kunnen zeggen dat je dan alleen biologisch vlees wil, omdat dat beter is voor de dieren. En als je dat niet wilt, zeg het ze dan duidelijk. Omdat je nog maar twaalf bent, zijn je ouders verantwoordelijk voor jou. Jij mag vertellen wat jij wilt, maar uiteindelijk beslissen zij. Maar als ik jouw bericht lees, denk ik dat ze je zullen ondersteunen bij je besluit vegetariër te zijn!
Het zou mooi zijn als je vegetariër zou blijven. Maar als het toch te moeilijk is, of als je toch af en toe zin hebt in vlees: doe er niet te moeilijk over. Als je eenmaal volwassen bent en zelf kunt beslissen, dan is het nog vroeg genoeg om 'echt' vegetariër te worden.
Succes met je keuzes!