Waar ouders bang voor zijn, is dat kinderen tekorten oplopen van van alles en nog wat. "Zeker nu je nog in de groei bent," wordt er dan gezegd, maar eigenlijk bedoelen ze: ik heb er de ballen verstand van, ik heb weleens iets gehoord over eiwitten en ijzer in vlees en dat zal vast wel onmisbaar zijn.
De fout die je volgens mij als kind niet moet maken, is dan daarover met je ouders in discussie gaan. Als ze het zelf niet precies weten hoe het zit met vitamientjes, mineraaltjes en eiwitjes, zo redeneren ze, dan weet mijn kind daar al helemaal niks van. Helemaal onterecht natuurlijk, maar hey, that's life.
Wat je volgens mij wel moet doen: informatie verzamelen uit bronnen die je ouders niet wantrouwen. Niet een betoog van een of ander vaag veganisten-forum printen en overhandigen, maar een folder zien te bemachtigen van het Voedingscentrum of desnoods de Nederlandse Vegetariërsbond. Kom niet aanzetten met Chinese onderzoeken of standpunten van de Amerikaanse diëtistenverenigingen, want wat een ouder niet kent, wantrouwt ie en de kans is groot dat ie het niet eens leest.
Verder zijn ouders doorgaans bang dat het "veel werk is" om twee verschillende maaltijden te moeten koken. Dat kun je gaan ontkennen - heb je nog gelijk ook - maar het is slimmer om ervoor te zorgen dat je ouders niet gelijk kunnen hebben. Bijvoorbeeld door aan te bieden om 1 of 2 keer in de week voor jezelf te koken.