Vegatopia Forum

Jij vegetariėr, je ouders niet?

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Gepost op: 07 mei 2006, 12:23:11 »
Citaat
UW KIND VEGETARIER, U NIET?

Volkskrant magazine is op zoek naar ouders van kinderen onder de tien jaar die vegetariėr zijn geworden, terwijl de ouders zelf wel vlees eten. Is dat in uw gezin het geval en wilt u meewerken aan een reportage, [...]

Kijk. Wat de Volkskrant kan, kunnen wij ook. Maar dan uiteraard wel andersom. Wat zijn de ervaringen van jonge vegetariėrs die vegetariėr zijn geworden in een gezin waar de ouders (en eventueel ook broers en zussen) vlees eten? Wat vinden ze er van? Hoe overtuig je je ouders dat een vegetarisch dieet gezond is en dat ze het je toestaan? Hoe doe je dat met warme maaltijd?

Kom maar op met de ervaringen. Het is wel de bedoeling dat ze betrekking hebben op de tijd dat je nog echt bij je ouders thuiswoont (-woonde), en niet per se over het moment dat je je eigen (vegetarische) huishouden hebt en alleen nog eens incidenteel mee-eet, want dat is een heel ander verhaal. Alhoewel succesverhalen wat dat betreft ("ik woon nu op mezelf maar ik eet nog regelmatig bij mijn ouders en elke keer weten ze iets verrassends vegetarisch op tafel te zetten") best wel vermeld mogen worden.

Hopelijk kunnen we van de ervaringen een mooi introductieartikel voor beginnende jonge vegetariėrs maken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2006, 13:32:17 »
Waar in het Volkskrant Magazine staat die advertentie precies? Ik kan hem niet vinden. :-[ Ik wil wel kijken of ik m'n ouders kan overhalen om hieraan mee te werken. ;D Ik ben wel ruim onder m'n tiende vegetariļæ½r geworden maar nu al wel wat ouder (woon nog wel thuis). Zouden mij dan juist niet zoeken (ik ben geen klein kind) of toch wel? (ik ben tenslotte ook van m'n 3e tot 10e jaar vegetariļæ½r geweest).
Maar ik heb altijd al eens in het Volkskrant Magazine willen komen dus misschien is er wel een kansje. :) Ik wil iig zeker aan ons eigen onderzoek meewerken. :D

Aiko

Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2006, 13:34:06 »
Ik ben wel ruim onder m'n tiende vegetariļæ½r geworden maar nu al wel wat ouder (woon nog wel thuis). Zouden mij dan juist niet zoeken (ik ben geen klein kind) of toch wel?

Bijna iedereen onder de vijfentwintig is eigenlijk nog een klein kind...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #3 Gepost op: 07 mei 2006, 13:39:54 »
Waar in het Volkskrant Magazine staat die advertentie precies?
De advertentie stond in één van de katernen van de krant.

Dat je nu ouder bent maakt niet uit, je zegt zelf al dat je voor je tiende vegetariėr bent geworden en ik durf aan te nemen dat je daar nog wel het één en ander van weet te herinneren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #4 Gepost op: 07 mei 2006, 13:44:06 »
Ik ben wel ruim onder m'n tiende vegetariļæ½r geworden maar nu al wel wat ouder (woon nog wel thuis). Zouden mij dan juist niet zoeken (ik ben geen klein kind) of toch wel?
Bijna iedereen onder de vijfentwintig is eigenlijk nog een klein kind...
Nou, na je zestiende ofzo denk ik dat de aard van de bemoeienis van ouders zich wel een beetje gaat wijzigen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #5 Gepost op: 07 mei 2006, 14:06:03 »
Waar in het Volkskrant Magazine staat die advertentie precies?
De advertentie stond in ļæ½ļæ½n van de katernen van de krant.

Dat je nu ouder bent maakt niet uit, je zegt zelf al dat je voor je tiende vegetariļæ½r bent geworden en ik durf aan te nemen dat je daar nog wel het ļæ½ļæ½n en ander van weet te herinneren.
Ja, een heleboel. En m'n ouders weten vast ook nog een hoop. Maar ik zal alle katernen nog eens goed doorpluizen. ;) De zaterdagkracht lees ik nooit helemaal, anders ben je wel even bezig. En ik dacht dus eerst dat de advertentie in het Magazine zelf stond.

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #6 Gepost op: 07 mei 2006, 14:32:42 »
Ik vind het nog steeds niet. :( En zoeken in het archief levert ook niks op. Weet iemand in welk katern het precies stond? Of wat moet je doen als je mee wilt werken aan de reportage?

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #7 Gepost op: 07 mei 2006, 18:29:55 »
Je moet niet aan de Volkskrant reportage meewerken, maar aan die van  Vegatopia, dus stop met zoeken!

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #8 Gepost op: 07 mei 2006, 20:50:49 »
Waar ouders bang voor zijn, is dat kinderen tekorten oplopen van van alles en nog wat. "Zeker nu je nog in de groei bent," wordt er dan gezegd, maar eigenlijk bedoelen ze: ik heb er de ballen verstand van, ik heb weleens iets gehoord over eiwitten en ijzer in vlees en dat zal vast wel onmisbaar zijn.

De fout die je volgens mij als kind niet moet maken, is dan daarover met je ouders in discussie gaan. Als ze het zelf niet precies weten hoe het zit met vitamientjes, mineraaltjes en eiwitjes, zo redeneren ze, dan weet mijn kind daar al helemaal niks van. Helemaal onterecht natuurlijk, maar hey, that's life.

Wat je volgens mij wel moet doen: informatie verzamelen uit bronnen die je ouders niet wantrouwen. Niet een betoog van een of ander vaag veganisten-forum printen en overhandigen, maar een folder zien te bemachtigen van het Voedingscentrum of desnoods de Nederlandse Vegetariėrsbond. Kom niet aanzetten met Chinese onderzoeken of standpunten van de Amerikaanse diėtistenverenigingen, want wat een ouder niet kent, wantrouwt ie en de kans is groot dat ie het niet eens leest.

Verder zijn ouders doorgaans bang dat het "veel werk is" om twee verschillende maaltijden te moeten koken. Dat kun je gaan ontkennen - heb je nog gelijk ook - maar het is slimmer om ervoor te zorgen dat je ouders niet gelijk kunnen hebben. Bijvoorbeeld door aan te bieden om 1 of 2 keer in de week voor jezelf te koken.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2006, 20:51:36 door J@n »

Cinnamon

Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #9 Gepost op: 09 mei 2006, 18:19:52 »
Hey

Jaaaaaaa mijn derde post, en mijn eerste reactie hier op dit forum :)
Ik heb nu pas ongeveer 5 maanden dat ik geen vlees meer eet. Mijn moeder is op zich altijd wel positief geweest, alhoewel we wel vaak stomme woordenwisselingen hadden over vitaminen en over het nodig hebben van vlees. Maar ik denk dat een hoop ook voortkwam uit het feit dat ze denk ik dacht dat het wel weer voorbij zou waaien (het geen vlees eten en zuivel) vooral ook omdat ik toch wel van vlees hield. Mijn vader is wat minder ruimdenkend wat dat betreft, alhoewel hij de laatste tijd wel wil proeven van mijn vleesvervangers enzo. Maar ook dat is omdat ik denk dat ze inzien dat ik serieus ben. Eigenlijk interesseert het me niet zo wat ze er van vinden. Sommige mensen uit mijn familie en vriendenkring reageren wel een beetje kortzichtig, maar goed. Ik probeer al mijn hele leven andere mensen in hun waarde te laten, ik snap niet dat anderen daar blijkbaar moeite mee hebben  ??? :-\

Ruurdje

Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2006, 15:13:52 »
In het begin (ik ben nu 1.5 jaar vegetarier) stonden m'n ouders er een beetje wantrouwig tegen over en kreeg ik gewoon vaak een vega burger ipv het vlees of zo. Maar nu eten m'n ouders ook vrij vaak vega en vind ze het ook leuk om vega recepten te maken. Daar ben ik wel blij om. Ze denkt ook mee over vitamines en dat soort dingen. Zelf zal ze wel niet vega worden en als ik uit huis zijn zullen ze ook wel weer meer vlees gaan eten maar ik ben blij dat ze vrij goed rekening met me houden!

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2006, 19:57:59 »
Jee da's lang geleden...in het pre-vleesvervangers tijdperk... Mijn ouders dachten  dat het wel over zou waaien. Ik mocht wel mijn vlees laten staan maar mijn moeder maakte niets anders voor me. Er was toen ook niets makkelijks op de markt, dat scheelt ook, het was tamelijk onbekend en het had een hoog hippies gehalte, vegetarier zijn. Ik mocht wel altijd zelf van alles maken in de keuken, ik kreeg alle vrijheid. Ze hebben me er alleen nooit in gesteund of verder naar motieven gevraagd, ik vind dat nog steeds wel jammer. Vanaf mijn twaalfde liep ik met het idee rond maar pas op mijn achttiende vegetarier geworden, een langzaam proces waarbij ik steeds meer soorten vlees liet staan. Mijn moeder maakte naarmate ik minder vlees ging eten steeds vaker mijn lievelingsvlees klaar (gepaneerde kipfilet) omdat ik daar het moeilijkst af kon blijven  :-\ Ik weigerde op een gegeven moment gewoon al het vlees en at alleen aardappelen en groente. Nadat ik een tijd echt geen vlees meer at, hebben ze het wel geaccepteerd en ze houden er altijd goed rekening mee.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2006, 21:20:18 »
Mijn oudere broer was al een aantal jaar vegetariėr (inmiddels niet meer trouwens). Ik denk dat hij de eventuele discussies over vitamines e.d. al gevoerd had, dat weet ik eigenlijk niet meer, ik heb ze in ieder geval nooit gehad, niet met m'n ouders in ieder geval.
Ik weet nog wel dat mijn moeder blij was de vegetarisme "in mijn tijd' wat bekender begon te worden. Er kwam wat meer keuze in de supermarkt, ook meer recepten en boekjes enzo. M'n broer heeft het lang moeten doen met de reforma braadmix, in de smaken paprika en kerrie.
Misschien dat de natuurwinkel wel het een en ander had al, maar dat vind ik nu al een beetje rare winkel waar ik niet zo graag kom, die hier in het dorp dan, naast het dorp waar m'n ouders wonen is dat, ik stel me zo voor dat dat 20 jaar terug nog veel erger was.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2006, 22:34:34 »
M'n broer heeft het lang moeten doen met de reforma braadmix, in de smaken paprika en kerrie.
Misschien dat de natuurwinkel wel het een en ander had al, maar dat vind ik nu al een beetje rare winkel waar ik niet zo graag kom, die hier in het dorp dan, naast het dorp waar m'n ouders wonen is dat, ik stel me zo voor dat dat 20 jaar terug nog veel erger was.

Is ie geen vegetariėr meer, hoe dat? Nou ja moet ieder voor zich weten... ik heb in den beginnen idd ook op die gore paprika en kerrie braadmix moeten teren... yuk. Niet dat ik nu veel kant en klare vleesvervangers eet, maar toen was ik iets minder creatief. Over die natuurvoedingswinkel: Die in Krommenie is wel ok trouwens.

Mijn ouders deden trouwens niet raar dat ik vegetariėr werd, maar ik was al iets ouder, 17 of 18, en mijn moeder houdt al niet zo van vlees, dus die vond het een mooi excuus om het minder te gaan koken  ;)

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2006, 11:19:17 »
Dat weet ik eigenlijk niet zo goed, waarom ie weer vlees eet. Denk dat z'n motivatie niet zo sterk meer was ofzo. En waarschijnlijk was het in Thailand ook makkelijker.

Ja, die winkel in Krommenie is wel okay. De laatste keer hier in W'veer viel het ook wel mee trouwens, toen stond er wel een leuke vrouw in de winkel. Meestal krijg ik niet echt het gevoel dat ik daar welkom ben als klant. En daarnaast is het zo'n klein miniwinkeltje dat ze gewoon niet zo heel veel hebben.

Lotje2

Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2006, 00:46:29 »
Mijn moeder heeft er nooit moeilijk om gedaan. Integendeel; ze steunde me erin. Ik was acht jaar toen ik mijn besluit nam, en heb sindsdien geen enkel stukje dierenlijk meer in mijn mond gestoken. Mijn moeder eet ook weinig vlees, mijn broer is een carnivoor  ;D

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2006, 13:37:52 »
ik heb in den beginnen idd ook op die gore paprika en kerrie braadmix moeten teren... yuk.

Ik vond het toen best lekker. Als ik het echter vergelijk met wat je vandaag de dag zoal kan krijgen, kan ik me eigenlijk moeilijk voorstellen dat ik die meuk ooit lekker heb gevonden. :)



“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2006, 13:39:16 »
De gedroogde sojaburgers van Zonnatura. Die waren echt wonderlijk. Ik blijf dat maar eens in de zoveel tijd herhalen, maar ze waren ook echt wonderlijk  ::)
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2006, 13:51:40 »
Die dingen had ik inmiddels verdrongen. Bedankt voor het weer bovenhalen! :nosmile:

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2006, 13:54:06 »
Ik ken ze geloof ik niet, er staat me wel iets bij van gedroogde brokken van zonnatura.