Maar Ligfietsertje, wat is de pijnbeleving van een rups? Wel eens een rups gezien waarin een sluipwesp haar eitjes heeft gelegd en die dan gewoon door loopt en knabbelt? Op zo'n moment denk je aan Dragonfly. Waarom is die opeens vertrokken. Zit hij vast, of zo?
Ik heb trouwens niets van zijde, voor zover ik weet. Ik voel mij geroepen weer eens een oproep tot nuchterheid te doen.
Ik denk dat ik ook hierin redelijk nuchter ben, 'schuldgevoel' was dan ook een te zware bewoording. (Ik heb trouwens zelden 'last' van schuldgevoel.)
Ik kan me dus goed aansluiten bij je oproep tot nuchterheid.
Maar je beseft waarschijnlijk ook dat je dezelfde nuchterheid kan gebruiken om de consumptie van allerlei ongewervelden en 'lagere diersoorten' te rechtvaardigen.
Ik ben een speciist en de morele problemen die ik heb met het doden van hogere diersoorten heb ik niet altijd bij 'lagere diersoorten'.
Maar omdat ik de grens ergens moet trekken en een duidelijke grens soms veel makkelijker is heb ik er voor gekozen geen dieren te eten. Als ik geen dieren (ook geen rupsen) wil eten is het voor mij ook niet meer dan logisch er voor te kiezen ook geen rupsen te laten doden voor hun zijde.
Toen er mij ooit insecten ter consumptie werden aangeboden heb ik heel erg getwijfeld en ik sluit ook niet helemaal uit dat ik ooit besluit terug dieren als garnalen en dergelijk te gaan eten. Maar dat is een keuze die ik voorlopig niet maak.
Maar Lovelocker, ik dacht dat jij toch ook geen garnalen en dergelijke eet (of vergis ik mij daarin). Hoe combineer je dat met het geen probleem hebben met het doden van zijderupsen?