Vegatopia Forum

The Lowfat jewish vegetarian cookbook - Debra Wasserman

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
The Lowfat jewish vegetarian cookbook - Debra Wasserman
« Gepost op: 01 mei 2006, 13:50:41 »
ISBN: 0-931411-12-2

Dit kookboek heeft lange tijd bij mij op de plank gestaan voordat ik er iets uit heb gekookt. Dit heeft voornamelijk te maken met de vormgeving van het boek. Er staan geen plaatjes, slechts een zwarte tekst op een grauwe pagina's. Ik grijp dan voor het opdoen van inspiratie toch eerder naar een mooi, geïllustreerd boek.
Toen ik laatst jarig was wilde ik een buffet maken en herinnerde me dat in dit boekje buffetidee�n staan en bij sommige recepten expliciet staat vermeld dat het geschikt is voor buffetten. Ik ben er weer in gaan bladeren en uiteindelijk stonden verschillende joodse hapjes uit dit boek op mijn verjaardag op de buffettafel.

Ik heb toen bijvoorbeeld het volgende recept gemaakt, alhoewel deze nou juist niet speciaal werd aangekondigd als buffet recept ;)
Citaat
Fruit stuffed green peppers
(serves 8 )

3/4 cup brown rice
2 cups of water
8 large green peppers
2 teaspoons oil
2 onions, peeled and finely chopped
2 cloves garlic, peeled and minced
3 tablespoons sunflower seeds
2 tablespoons sesame seeds
1/4 cup unbleached white flour
1 apple, cored and finely chopped
3 tablespoons raisins
1/2 cup fruit juice
1-1/2 tablespoons tamari/soy sauce

Cook rice in water in a pot over medium heat for 50 min. or until done. Meanwhile, slice of the tops of each pepper and scoop out seeds. Set the peppers aside. Saut� oil, onions, garlic, sunflower and sesame seeds, and flour in a large frying pan over medium heat for 3 minutes. Add apple, raisins, juice, and tamari. Cover pan and lower heat. Simmer for 15 minutes. Combine mixture with cooked rice. Stuff mixture into peppers. Preheat oven to 375 degrees. Set peppers in a lightly oiled baking dish. Bake at 375 degrees for 30 minutes. Serve warm.

Er staan heel veel verschillende soorten recepten in, afkomstig uit de Joodse keuken vanover de hele wereld (Israel, Marokko, Polen, Rusland, India, Libanon, Turkije, Roemenie, Syri�). Een aantal durf ik nog niet aan, zoals koude kersensoep, niet vanwege de moeilijkheidsgraad (want alle gerechten zijn redelijk eenvoudig te bereiden), maar de smaak.  ;)

De recepten staan ingedeeld op gang of type recept: breads & pancakes, dips & spreads, soups, salads, main dishes, stuffed vegetables, side dishes, desserts, beverages.
Er staan menutips bij voor joodse feestdagen, leuke ontbijtjes of andere menu's of meergangendiners.

Zoals de titel al zegt zijn de recepten ook geschikt voor mensen die op hun 'lijn' willen letten. Bij elk recept staan de voedingswaarden dan ook vermeld. Het is ook wel het vermelden waard dat eigenlijk alle recepten veganistisch zijn!

Bij mijn buffet vielen de joodse hapjes enorm in de smaak. Voor velen is de joodse keuken toch redelijk onbekend.
Het leuke aan dit kookboek vind ik dan ook de onverwachte smaakcombinaties en menusuggesties. Maar aan de vormgeving had wel wat meer gedaan kunnen worden, maar dat had de prijs waarschijnlijk ook wel weer opgeschroefd, terwijl ik het nu voor een prikkie heb kunnen kopen.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2006, 14:15:19 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline veggiesara

• 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:The Lowfat jewish vegetarian cookbook - Debra Wasserman
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2006, 20:25:36 »
Lijkt me interessant ;)
Alleen jammer dat het in het engels is.. ik kan mn engels wel vrij goed, maar om er nou recepten in te gaan lezen, moet ik te veel gaan nadenken :p