Wordt er hier niet een beetje tegen elkaar opgeboden? 500 gram groente tijdens één maaltijd lijkt me / vind ik echt extreem veel.
Ik denk dat het wel mee valt met opbieden, verschillende mensen eten gewoon verschillende dingen. En mensen eten ook verschillende hoeveelheden. Als je maar 400 gram eet, dan is 200-300 gram groente al veel, dan kun je daar geen 400 gram groente van maken. Maar als je zoals ik 500-600 gram eet, dan is 200 gram gekookte aardappelen/pasta/rijst/couscous en dan 400 gram groente helemaal niet zo overdadig veel groente. Als je dan niet zo van rijst/aardappelen enzo houdt, dan kom je al heel snel aan die 500 gram.
Diepvriesspinazie daar eet ik zo'n pak van 450 gram zonder problemen op, met bijvoorbeeld wat aardappelpuree, of als saag met een nan broodje. Als ik het in een lasagna doe eet ik de helft als voorafje zo op, voor het lekker, de andere helft gaat door de lasagna. Met verse spinazie is een zak van 300 gram altijd te weinig. Witlof en asperges gaat ook zo een pond rauw dus 400 gram gekookt doorheen. Ik moet er echter ook niet aan denken om 400 gram rode rool te moeten eten Eelco, daarvan is 150-200 gram voldoende. Met daarnaast zelfgemaakte appelcompote natuurlijk, en dat is dan ook weer 200 gram.
Als ik tomatensaus maak, is dat pure groente, dan zit ik toch al snel aan 450-500 gram tomatensaus per portie eten. Couscous eet ik met ongeveer 450 gram ratatouille, daar zitten dan wel kikkererwten in die officieel geen groente zijn maar die ik toch meereken
Ik denk dat ik dus over het algemeen gewoon wat meer eet dan jij, Eelco.
Ik weeg mijn eten ook altijd af, voornamelijk omdat ik niets weg wil gooien en ik de ervaring heb dat ik nogal ruim kook als ik het op het oog doe (ik heb altijd erg veel trek als ik kook dus ben ongerust dat het niet genoeg gaat zijn
). Als ik porties maak voor in de diepvriezer weeg ik het ook altijd af, dan weet ik dat ik genoeg heb. Tomatensaus vries ik dus in per 400 gram, stamppot per 600 gram (zeker de helft groente), soep per 400 gram.