Ik kan me bijna niet voorstellen dat je als vegetariër of veganist moeite zou hebben met het binnekrijgen van genoeg groente en fruit...Wat eten jullie dan
Mijn tip: zorg dat je bij het ontbijt gelijk 2 à 3 stukjs fruit eet. Ik eet gemiddeld iedere ochtend een halve grapefruit, een handsinaasappel, een kiwi en wat druiven of verse bessen (framboos, bosvrucht, etc.). Daarna pas eet ik wat brood of muesli. Later op de dag nog een appel en/of banaan en wat ander fruit. Maar als je daar niet aan toekomt heb je toch al die basis 's ochtends.
Hetzelfde geldt voor groente: wacht niet tot je warme maaltijd en zorg dat je bij je lunch al een flinke salade eet, voordat je aan andere graanrijke (en dus voedingstofarme) producten zoals boterhammen begint. Ik eet iedere middag een grote salade met zoveel mogelijk verschillende groentesoorten. Zelfs als je dan 's avonds te lui bent om met veel verse groente te koken (komt bij mij nog wel eens voor) heb je in principe al je vitamines en mineralen al binnen.
Hier is een doorsnee lunch salade:
-een dressing van olijfolie, rode wijnazijn, beetje lijnzaadolie, vers limoensap, mosterd, tomatenpuree, peper en zout
-een portie bonen (kidney, lima, blackeyed peas, tuinbonen, adzuki, etc) of tofu
-1 of 2 tomaten
-halve avocado
-halve (rode) ui en 2 tenen verse knoflook
-halve paprika
-stuk komkommer
-alfalfa, taugé of mixed sprouts
-geraspte wortel
-rauwe of licht gestoomde brocolli
-flinke hoeveelheid van liefst verschillende soorten bladgroente, zoals spinazie, postelein, rossa, veldsla, eikenblad
Andere opties die ik er zo nu en dan doorheen gooi: rauwe gehakte champignons, gestoomde sweet potato, waterkers, olijven, licht gesmoorde courgette, gemengde zaden.
Ik lees dat veel mensen grote hoeveelheden vruchtensap drinken. Ik zou dit met mate doen. Vruchtensap bevat veel calorieën en mist de vezels die de vruchten zelf bevatten. Die vezels vetragen de opname van de fructose en geven ook een vol gevoel. Het drinken van twee geperste sinaasappels staat dus niet gelijk aan het eten van twee stuks fruit.