Vegatopia Forum

Weinig Belgische vegetariërs

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Weinig Belgische vegetariërs
« Gepost op: 25 april 2006, 09:24:33 »
Vegetarisch eten is in België toch nog niet zo heel wijdverspreid, zo blijkt uit De Belgische Voedselconsumptiepeiling die in 2004 werd gehouden en waarvan nu de resultaten bekend worden.

Het percentage vegetariërs ligt lager dan 2%, zo blijkt. En dan is de definitie van wat nog als vegetarisch wordt beschouwd nog behoorlijk opgerekt ook: wie minder dan 1 dag per week vlees eet, mocht het vakje 'vegetarisch' al aankruisen.

Het aantal personen dat een vegetarisch of veganistisch dieet volgt, kwam uit op 1.3%. Opvallend is dat het percentage vegetariërs/veganisten bij mannen en vrouwen even hoog ligt, terwijl vaak gedacht wordt dat vrouwen relatief vaker geen vlees/vis/zuivel gebruiken.

Wel een duidelijk verschil: mannen zijn vaker dan vrouwen veganist: 0,6% veganisten tegenover 0,7% vegetariërs. Bij vrouwen is het perecentage veganisten te verwaarlozen: minder dan 0,1%. Alleen in de leeftijdscategorie 15-19 jaar komt het percentage vrouwelijke veganisten iets hoger uit: 0,5%.

In de jongste leeftijdsgroep, 15 tot 18 jaar, en bij personen met opleiding hoger onderwijs ligt het percentage vegetariërs wat hoger: 2%.


Bron:
http://www.iph.fgov.be/epidemio/epinl/foodnl/TABLE04.HTM

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2006, 09:52:49 »
Ik heb het onderzoek nog niet  gelezen maar de vraag die ik me dan meteen stel is welke resultaten men zou krijgen als men alleen onderzoek in Vlaanderen had gedaan. Misschien is het een vooroordeel van mij maar ik heb toch de indruk dat het Franstalige landsgedeelte op dit vlak toch wel wat achterop loopt...
« Laatst bewerkt op: 25 april 2006, 09:56:20 door Brent »

Dee

Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2006, 10:58:00 »
ik heb toch de indruk dat het Franstalige landsgedeelte op dit vlak toch wel wat achterop loopt...
Niet alleen op dat vlak  ::)

Aiko

Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2006, 11:43:22 »
ik heb toch de indruk dat het Franstalige landsgedeelte op dit vlak toch wel wat achterop loopt...
Niet alleen op dat vlak  ::)

Weet dat de Nederlander zo over Belgen in het algemeen denkt...

Dee

Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2006, 11:57:42 »
Weet dat de Nederlander zo over Belgen in het algemeen denkt...

Weet dat als 'denken' in verband wordt gebracht met 'Nederlanders' de Vlaming het gegeven al met een zak zout zal nemen  ;D

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2006, 15:53:35 »
ik heb toch de indruk dat het Franstalige landsgedeelte op dit vlak toch wel wat achterop loopt...
Niet alleen op dat vlak  ::)

Weet dat de Nederlander zo over Belgen in het algemeen denkt...

Ah, tuurlijk, daarom steken Nederlanders massaal de grens over voor o.a. ons beter onderwijs en gezondheidszorg en komen ze hier wonen ... ::)

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2006, 15:59:19 »
Ik begrijp dat men in Wallonië dommer is dan in Vlaanderen, maar zou dat nou de werkelijke reden zijn dat daar minder vegetariërs zijn? Kijk naar Nederland: het stikt hier van de uilskuikens, maar het percentage vegetariërs ligt bij ons beduidend hoger dan bij jullie in Vlaanderen. Kortom: er móet een andere verklaring zijn. En dat is...


Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2006, 16:04:08 »
Ik begrijp dat men in Wallonië dommer is dan in Vlaanderen, maar zou dat nou de werkelijke reden zijn dat daar minder vegetariërs zijn? Kijk naar Nederland: het stikt hier van de uilskuikens, maar het percentage vegetariërs ligt bij ons beduidend hoger dan bij jullie in Vlaanderen. Kortom: er móet een andere verklaring zijn. En dat is...

Dommer zou ik het niet durven noemen, eerder een verschil in cultuur denk ik...,  Bourgondische levensstijl waarin eten , een goed stuk vlees erbij, veel jus erover... toch wel als heel belangrijk wordt gezien.,

Dee

Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2006, 16:09:04 »
Ze zijn daar gewoon veel traditioneler (inwonende grootouders komen daar bijvoorbeeld veel meer voor dan in Vlaanderen), en vegetarisch eten past niet in dat plaatje. Ze eten er veel vetter, zoals Brent zei: veel jus en andere vleessausen enzo. In Vlaanderen werkt men meer met room, en daar heb je niet noodzakelijkerwijze vlees voor nodig  ;).

overanalizing

Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2006, 20:29:45 »
ik heb toch de indruk dat het Franstalige landsgedeelte op dit vlak toch wel wat achterop loopt...
Niet alleen op dat vlak  ::)

Ik hóóp - nee, ik heb een overtreffende trap nodig- dat Elio de volgende premier wordt. Een Waalse homo, speciaal om jou te dienen.

Dee

Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2006, 22:27:52 »
 Da
Ik hóóp - nee, ik heb een overtreffende trap nodig- dat Elio de volgende premier wordt. Een Waalse homo, speciaal om jou te dienen.
:heehee: Dan emigreer ik.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2006, 10:15:55 »
ik heb toch de indruk dat het Franstalige landsgedeelte op dit vlak toch wel wat achterop loopt...
Niet alleen op dat vlak  ::)

Weet dat de Nederlander zo over Belgen in het algemeen denkt...

Ah, tuurlijk, daarom steken Nederlanders massaal de grens over voor o.a. ons beter onderwijs en gezondheidszorg en komen ze hier wonen ... ::)
.
en vriendjes zoeken  :hypocrite:

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2006, 12:09:25 »
ik heb toch de indruk dat het Franstalige landsgedeelte op dit vlak toch wel wat achterop loopt...
Niet alleen op dat vlak  ::)

Weet dat de Nederlander zo over Belgen in het algemeen denkt...

Ah, tuurlijk, daarom steken Nederlanders massaal de grens over voor o.a. ons beter onderwijs en gezondheidszorg en komen ze hier wonen ... ::)
.
en vriendjes zoeken  :hypocrite:

Breek me de bek niet open  :shutup:

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2006, 15:56:49 »
Het is belachelijk te zeggen dat Wallonië dommer is dan Vlaanderen.. Ik ken genoeg domme lamzakken die hier rondlopen hoor  ::).. Kheb geen idee waarom het percentage vegetariërs hier lager ligt? Maar er moet wel wat aan gedaan worden ;)

Dee

Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2006, 17:04:05 »
Het is belachelijk te zeggen dat Wallonië dommer is dan Vlaanderen.. Ik ken genoeg domme lamzakken die hier rondlopen hoor  ::)..
Dat heeft toch niemand gezegd? Achterlopen is niet noodzakelijk 'dom zijn'.

Edit: ik zag net dat J@n zoiets zei, maar dat telt niet, want hij is een Nederlander  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 april 2006, 17:04:42 door Dee »

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #15 Gepost op: 28 april 2006, 21:03:20 »
Citaat
Edit: ik zag net dat J@n zoiets zei, maar dat telt niet, want hij is een Nederlander

 ;D lol

Miriam

Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #16 Gepost op: 03 mei 2006, 08:41:38 »
De indruk die Nederlanders van Belgen hebben komt gewoon door Jambers... wat een figuren komen daar in langs zeg...  :o

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #17 Gepost op: 06 mei 2006, 19:28:58 »
De indruk die Nederlanders van Belgen hebben komt gewoon door Jambers... wat een figuren komen daar in langs zeg...  :o

En de Veerkampjes en de Tokkies zijn geen rare figuren?  ;)  

Miriam

Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #18 Gepost op: 07 mei 2006, 10:20:37 »
Dat wordt toch hoop ik niet in Belgie uitgezonden?!  :scaredblue:


Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Weinig Belgische vegetariërs
« Reactie #19 Gepost op: 07 mei 2006, 13:01:45 »
De indruk die Nederlanders van Belgen hebben komt gewoon door Jambers... wat een figuren komen daar in langs zeg...  :o

En de Veerkampjes en de Tokkies zijn geen rare figuren?  ;)  

Ik vind de Belgen uit Man Bijt Hond (België) anders ook best rare figuren. ;)