Vegatopia Forum

Zijde

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Macka

Zijde
« Gepost op: 14 april 2006, 11:43:09 »
Weet iemand hoe zijde gemaakt wordt? En dan met name: overleven de rupsen het? Of betekent een lap zijde gewoon het einde van een heleboel rupsen?

Aiko

Re:Zijde
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2006, 12:34:37 »
Ik meen het laatste. Men wacht vast niet netjes todat het rupsje klaar is met z'n werkzaamheden.

JanS

Re:Zijde
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2006, 12:39:18 »
Traditioneel worden de cocons met de rups gekookt in water, wat de rups dus (duidelijk) niet overleeft.
Er wordt echter ook zijde gemaakt van de verlaten cocons.  Vooral in West-China als ik me niet vergis.  Deze zou iets grover zijn dan de gewone zijde, hetgeen sommigen dan juist weer mooier vinden...

Macka

Re:Zijde
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2006, 18:53:04 »
Daar was ik al een beetje bang voor.
Toch jammer  :-\

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Zijde
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2006, 19:50:26 »
Daar was ik al een beetje bang voor.
Toch jammer  :-\

Om zichzelf te bevrijden knagen de rupsen zich een uitgang uit hun cocon, daarbij beschadigen ze dus de lange zijde draden die zelf hebben gesponnen om hun cocon te creëren.  Om dat te voorkomen worden ze gedood voor ze uit de cocon kruipen.

(Dat is ook de reden waarom ik geen zijden spullen koop terwijl zijde voor bepaalde zaken (b.v. lakenzakken) het ideale materiaal is.)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Zijde
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2006, 22:23:38 »
Ik heb me er nog wat verder in verdiept en het blijkt dat men soms ook wildzijde gebruikt waarbij men de poppen pas verzameld nadat de rupsen zijn uitgekomen.

Maar voor kleding gebruikt men meestal zijde van gekweekte rupsen (waarbij men dus de rupsen niet laat uitkomen) omdat deze regelmatiger is van structuur.

De wildzijde wordt o.a. wel gebruikt als vulling in bepaalde (dure) dekbedden.  Wat er voor mij dan weer een fijne gebeurtenis van maakt vermits ik dan zonder mee verantwoordelijk te zijn voor dierenleed zo'n dekbed kan aanschaffen.
Ik sluit ook niet uit dat ook voor sommige kleding zijde gebruikt wordt waarvan men de rupsen wel laat uitkomen, maar zeker weet ik dat niet.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Zijde
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2006, 23:05:12 »
Weet iemand hoe zijde gemaakt wordt? En dan met name: overleven de rupsen het? Of betekent een lap zijde gewoon het einde van een heleboel rupsen?

http://www.vegatopia.com/survivalgids/vragen_leerbont_zijde.html

Macka

Re:Zijde
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2006, 15:41:32 »
 :nopompom:

Da's dan weer jammer

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zijde
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2006, 20:48:59 »
Maar Ligfietsertje, wat is de pijnbeleving van een rups? Wel eens een rups gezien waarin een sluipwesp haar eitjes heeft gelegd en die dan gewoon door loopt en knabbelt? Op zo'n moment denk je aan Dragonfly. Waarom is die opeens vertrokken. Zit hij vast, of zo?
Ik heb trouwens niets van zijde, voor zover ik weet. Ik  voel mij geroepen weer eens een oproep tot nuchterheid te doen.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2006, 20:52:14 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Zijde
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2006, 21:24:20 »
Maar Ligfietsertje, wat is de pijnbeleving van een rups? Wel eens een rups gezien waarin een sluipwesp haar eitjes heeft gelegd en die dan gewoon door loopt en knabbelt? Op zo'n moment denk je aan Dragonfly. Waarom is die opeens vertrokken. Zit hij vast, of zo?
Ik heb trouwens niets van zijde, voor zover ik weet. Ik  voel mij geroepen weer eens een oproep tot nuchterheid te doen.

Ik denk dat ik ook hierin redelijk nuchter ben, 'schuldgevoel' was dan ook een te zware bewoording.  (Ik heb trouwens zelden 'last' van schuldgevoel.)

Ik kan me dus goed aansluiten bij je oproep tot nuchterheid.
Maar je beseft waarschijnlijk ook dat je dezelfde nuchterheid kan gebruiken om de consumptie van allerlei ongewervelden en 'lagere diersoorten' te rechtvaardigen.

Ik ben een speciist en de morele problemen die ik heb met het doden van hogere diersoorten heb ik niet altijd bij 'lagere diersoorten'.
Maar omdat ik de grens ergens moet trekken en een duidelijke grens soms veel makkelijker is heb ik er voor gekozen geen dieren te eten.  Als ik geen dieren (ook geen rupsen) wil eten is het voor mij ook niet meer dan logisch er voor te kiezen ook geen rupsen te laten doden voor hun zijde.

Toen er mij ooit insecten ter consumptie werden aangeboden heb ik heel erg getwijfeld en ik sluit ook niet helemaal uit dat ik ooit besluit terug dieren als garnalen en dergelijk te gaan eten.  Maar dat is een keuze die ik voorlopig niet maak.

Maar Lovelocker, ik dacht dat jij toch ook geen garnalen en dergelijke eet (of vergis ik mij daarin).  Hoe combineer je dat met het geen probleem hebben met het doden van zijderupsen?

Aiko

Re:Zijde
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2006, 21:54:54 »
Zit hij vast, of zo?

Hij heeft zichzelf opgewerkt als chef op het forum van het NVV. Vast zit hij niet, in ieder geval. Beetje Vegatopia-moe, denk ik eerder.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Zijde
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2006, 21:57:02 »
Druk, eerder. Met afstuderen enzo.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zijde
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2006, 19:42:18 »
Ik eet geen zijderupsen. Een heel zeldzame keer wel eens kroepoek, trouwens. Maar ja...een andere kwestie wat mij betreft.
Het was meer dat ik aan het Donald Duck-syndroom dacht: menselijk eigenschappen in dit geval aan rupsen toewijzen. En tja...ik word woest, werkelijk woest van de mensenrechtensituatie in China, ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand bezig is met de rupsenrechtensituatie  ;) Het is een heel sympathiek geloof als je denkt dat rupsen pijn lijden en dat je daar niet aan mee wilt werken. Maar ik ben een ongelovige en discussie heeft dan weinig zin.
de tuin: dat ben ik

Dee

Re:Zijde
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2006, 19:56:22 »
En tja...ik word woest, werkelijk woest van de mensenrechtensituatie in China, ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand bezig is met de rupsenrechtensituatie  ;)
Tja, en dat de denken dat China zo goed als zeker in de nieuwe Human Rights Council gaat zetelen...dat beloofd weinig goeds. Die hele HRC komt niet goed denk ik.

Over zijde: ik vrees dat ik al eens zijde koop. Maar ik ben dan ook een ketter: ik koop ook (te veel  ;D) leren schoenen en tassen.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Zijde
« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2006, 13:02:22 »
Hier liggen denk ik wel enkele zijden bloezen, maar die zijn van mn moeder :P
Aan de andere kant denk ik ook niet dat het me tegen zou houden om iets zijde te kopen... Als je idd denkt aan de pijngrens van rupsen.. Hetzelfde denk ik over garnalen, mossels e.d.
Ookal eet ik het zelf niet, maar dat is dan eerder uit smaak  :-\

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zijde
« Reactie #15 Gepost op: 09 mei 2006, 01:00:20 »
Ik weet net als jullie niet precies of een rups pijnbeleving heeft en in welke hoeveelheid.

Maar ik wil ergens de grens trekken! Ik eet geen enkel dier en het zou toch tegenstrijdig voelen als ik wel zijde zou aanschaffen. Net zoals dat ik geen spinnen en vliegen dood mep. Terwijl het best kan zijn dat die spinnen en vliegen ook niks voelen.

Zoals Ligfietsertje al schreef: het is prettig om een duidelijke grens te hebben, dat maakt het leven een beetje makkelijker!!
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2006, 01:01:39 door Anna »