Vegatopia Forum

Van parttime veggie naar fulltime veggie

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

parttime veggie

Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Gepost op: 23 april 2006, 20:02:30 »
Hallo mensen,

Ik ben al zo'n 9 jaar bezig met het bewust afbouwen van vlees om diverse redenen. Eentje is dat ik de bioindustrie afkeur en eentje is oa dat ik zo zuiver mogelijk wil leven. Dat gebeurt eerst in mijn denken en uit zich dan in handelen.
Zo bouw ik vlees eten al jaren af en kom nu op ongeveer 3x per week biologisch vlees en de rest vegetarisch.
Ook cosmetica, schampo en was en poetsmiddelen zijn inmiddels vervangen.
En toch... ik kan het vlees niet helemaal opgeven (nog niet), waarom duurt het zo lang?
Ik krijg de nieuwsbrief van Wakker Dier en zoek ook bewust de sites van dierenleed op van tijd tot tijd, zodat het 'kwartje helemaal gaat vallen'. Maar het wil nog niet zo.
Ook als ik vlees eet haal ik de beelden van de zielige varkentjes voor mijn geest en dat helpt enorm, maar ik vind de jus zo lekker bij de aardappels, ookal is dat geminderd.
En af en toe een goulaschkroket is ook niet te versmaden...hoop trouwens niet dat daar paardenvlees in zit getsie...... :o
Het enige wat ik en mijn man doet gelukkig mee nog eten is varken en koe en ik soms wat zalm.
Zouden wij ooit nog fulltime vegetariërs worden?
Wat denken jullie of welke tips hebben jullie??

thanks!! ;)
« Laatst bewerkt op: 23 april 2006, 21:19:26 door Hizikigrrrl »

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2006, 21:16:17 »
Welkom!

Nou tips genoeg op deze site... ;D
In de survivalgids staan genoeg tips, dus je kunt even vooruit.
Voor mijzelf sprekende: ik heb er jááááááááren over gedaan vegetariër te worden. De enige tip die ik heb is: afbouwen, niet te hard van stapel lopen en je geestelijk voorbereiden (het bezoeken van een slachterij schijnt ook te helpen  ;)).
Ik heb gemerkt dat als je van de ene op de andere dag stopt je ineens van alles mist. Gewoon rustig overgaan van 3 naar 2 en dan naar 1 dag. Ook vervangingsproducten helpen (neem een groentekroket  :chef:) en stel jezelf een datum. Ik merk dat ik de gedachte aan vlees tegenwoordig al behoorlijk ranzig vind en ik ben pas ruim een jaar vega. En vis vind ik (ondanks dat ik het tijdens mijn zwangerschap wel heb gegeten i.v.m. blabla) ook steeds smeriger worden.

In ieder geval goed dat je aan het biologische vlees bent!

Succes!
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2006, 21:18:59 »
Misschien wil je het gewoon nog niet genoeg?
Maar partime vega zijn is al veel beter dan fulltime vleeseter :thumbsup:.

Welom op het forum, trouwens!
« Laatst bewerkt op: 23 april 2006, 21:19:19 door Hizikigrrrl »

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2006, 22:37:32 »
ik ben van de ene op de andere dag gestopt met vleeseten; dat had ik tijdens het eten van koud geworden kip opeens besloten... ik was wel pas 12, dus misschien dat het dan makkelijker gaat.

ik was dol op vlees, vond echt alles wel lekker, ook vis trouwens. maar doordat mijn principes sterk genoeg waren kon ik gewoon stoppen en het ik het ook geen seconde meer gemist. dus gewoon doen zou ik zeggen!

maar af en toe biologisch vlees wat je nu doet is in ieder geval al stukken beter dan wat de gemiddelde nederlander doet. je bent er bewust mee bezig, dus "goed zo" zou ik zeggen!

parttime veggie

Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2006, 08:34:31 »
Thanks voor jullie reacties!!

Wat is jullie reden trouwens om te stoppen met het eten van vlees? En voelen / voelden jullie je beter zonder?

Ik vind het ergens hypocriet dat ik wel mijn katten liefkoos en de koeien in de wei en s'avonds het biefje op tafel met smaak eet.
Deze logica helpt mij nu ook om fulltime vegetariër te worden.
Of ik stel me een stukje lijk op bord voor en bloed..... ;D, ha,ha, herkenbaar bij jullie?

Alleen een goed recept voor spaggettie bolognese vind ik nog niet. Heb al met tofu geprobeerd maar het is het net niet.

groetjes van parttime veggie  ;)

ps. Hausfrau, ik zag je komt uit Zurich, mooi daar, ben ik ooit eens geweest :-*

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2006, 15:25:21 »

Alleen een goed recept voor spaggettie bolognese vind ik nog niet. Heb al met tofu geprobeerd maar het is het net niet.

Ook niet met kant-en-klaar tofu gehakt? Heb je al Quorn gehakt geprobeerd?

parttime veggie

Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2006, 17:58:51 »
Quorn ken ik en gebruik ik regelmatig in Aziatische gerechten, daar vind ik het wel lekker in, maar in spagettiesaus....helaas.
Heb vandaag nog maar eens het boek van Berty van Essen erbij gepakt en havermoutkoekjes gebakken ipv vlees. Moet zeggen het smaakte prima bij gebakken aardappeltjes en bleekselderij in kaassaus, maar ik vind vegetarisch koken wel bewerkelijker.
Het is ook vaak gemakzucht merk ik nu. Effe een stukje vlees in de pan en klaar.
Maar ja....aangezien ik het zelf wil, moet ik er wat voor doen. ;)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2006, 18:35:34 »
raar dat het vlees je nog smaakt als je er allemaal van die horrorbeelden bij voorstelt...

gehakt van quorn is irritant, net popcorn in de pan, tofu vind ik meer iets voor de oosterse keuken, ken het valessgehakt nog niet, tivallgehakt heeft dus mijn voorkeur; houdt er wel rekening mee dat vlees zouter is en meer smaak heeft, dus moet je je gerecht wat meer aanspicen. succes ermee!

parttime veggie

Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2006, 20:33:19 »
raar dat het vlees je nog smaakt als je er allemaal van die horrorbeelden bij voorstelt...



die beelden stel ik me pas sinds 1 week voor, maar het helpt wel moet ik zeggen  ;)
« Laatst bewerkt op: 25 april 2006, 20:34:43 door parttime veggie »

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #9 Gepost op: 09 mei 2006, 01:42:39 »
Ik vond de aardappels ook altijd vrij saai zonder jus! Ik moet je zeggen dat wat appelmoes of een ander sausje wel erg hielp!

Nu ik voor een jaar in Amerika woon merk ik pas hoe saai Nederlanders hun aardappels eten! Amerikanen doen echt zoveel meer met aardappels!! Kan me nu echt niet meer voorstellen dat zoveel mensen het lekker vinden om hun saai gekookte aardappeltjes in de jus te verdrinken!!  8)

Wat ik echt heel lekker vind met aardappels: ze in de schil laten zitten, kort koken en dan in de oven...en dan met een sausje erover van: wat olie, knoflook en wat kruiden....echt super lekker! Je kan hier zelf mee varieeren!

Als je de spagetti saai vind dan raad ik je aan om pasta te eten met wat erin. Dus zoiets als tortelinnie's, en andere pasta met iets erin. Dan maakt de pasta de maaltijd en niet de saus, zeg maar...

Het doet me altijd goed als er mensen zo bewust bezig zijn met hun eten. En dat jij het tot nu toe lastig vind om je biologische stukje vlees te laten staan, is toch okee! Iederen doet het op z'n eigen tempo. Je moet maar denken: je doet al zoveel meer en bent bewuster bezig dan de gemiddelde mens!

Succes ermee en "take your time"!

Aiko

Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #10 Gepost op: 09 mei 2006, 01:49:42 »
Aardappels in de schil laten zitten, dat is een aardig idee. Zou dat kunnen voor elke huis-, tuin- en keukenaardappel? Of zijn sommige aardappelsoorten begiftigd met een giftige schil?

brenda_lelie

Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #11 Gepost op: 09 mei 2006, 11:47:10 »
gangbare aardappels zijn één van de meest bespoten groente die er zijn
Wat natuurlijk niks zegt over of je ze met schil moet/mag/kan eten.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #12 Gepost op: 09 mei 2006, 15:11:18 »
Mijn tip is: vooral doorgaan  ;)

Ik ben eigenlijk ook parttime vegetarier vanuit gemakzucht, hoewel hier minder vaak vlees op tafel staat dan bij jou. Bij de aardappels vind ik de kant-en-klare vleesvervangers niet zo geweldig, dus als je dan iets anders gaat maken zoals havermoutkoekjes is het inderdaad bewerkelijker. Nu helpt het bij mij dat ik het meeste vlees ook niet zo lekker vind.

Voor de jus kun je het volgende doen: een gesnipperd uitje bakken, en in deze pan m.b.v. maggi justabletten jus maken. Voor zover ik kan nagaan is dit vegetarisch, tenzij het gebruikte aroma van dieren afkomstig is maar dat is nog altijd minder dan wanneer je zelf een lapje vlees moet braden om jus te krijgen  :D

Ik vind zelf, en de rest van het gezin ook trouwens, valess gehakt lekker om spaghetti bolognese te maken. De overige valess produkten kan ik niet zo waarderen maar dit wel!

Succes met het minderen en smakelijk eten.

parttime veggie

Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #13 Gepost op: 09 mei 2006, 17:33:29 »
Bedankt allemaal voor de tips en reacties.

Ik moet iets bekennen. Ik ben vandaag even voor spagettiesaus met bio-rundergehakt gevallen.
Ik was de groenten zoooooooo beu...had zo'n last van een opgezwollen buik en voelde me niet goed...en nu kan ik er weer tegen.
Heb mijn grenzen bijgesteld dat ik toch 1x per week voorlopig gehakt mag eten. Hierbij bedank ik dan officieel de koe voor zijn vlees (ookal kan het dier niets eraan doen), maar toch.
Ik vind het belangrijk om respect voor dieren te hebben maar ook voor mijzelf. Het idee dat ik nu 1x per week toch iets van vlees mag hebben geeft me rust en morgen is gewoon weer veggiedag ;D

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2006, 01:27:39 »
Aardappels in de schil laten zitten, dat is een aardig idee. Zou dat kunnen voor elke huis-, tuin- en keukenaardappel? Of zijn sommige aardappelsoorten begiftigd met een giftige schil?


Ja je zou een punt hebben met de gangbare aardappelen, maar gelukkig eet ik de biologische! Dus met schil en al lijkt me in mijn geval geen probleem! Ze zijn heerlijk!!  :D

Monique

Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2006, 04:40:00 »
Bedankt allemaal voor de tips en reacties.

Ik moet iets bekennen. Ik ben vandaag even voor spagettiesaus met bio-rundergehakt gevallen.
Ik was de groenten zoooooooo beu...had zo'n last van een opgezwollen buik en voelde me niet goed...en nu kan ik er weer tegen.
Heb mijn grenzen bijgesteld dat ik toch 1x per week voorlopig gehakt mag eten. Hierbij bedank ik dan officieel de koe voor zijn vlees (ookal kan het dier niets eraan doen), maar toch.
Ik vind het belangrijk om respect voor dieren te hebben maar ook voor mijzelf. Het idee dat ik nu 1x per week toch iets van vlees mag hebben geeft me rust en morgen is gewoon weer veggiedag ;D

Dus je bent weer van fulltime veggie, naar parttime veggie gegaan...dat was dan wel een vluggertje zeg :o  ;)

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2006, 09:26:25 »
Dus je bent weer van fulltime veggie, naar parttime veggie gegaan...dat was dan wel een vluggertje zeg :o  ;)

Het lijkt me niet zo verbazingwekkend dat je weer vlees gaat eten als je al negen jaar bezig bent met omschakelen en het lukt steeds maar niet.

Het is bewonderenswaardig dat iemand het steeds weer opnieuw probeert, maar het lijkt me uitgesloten dat het ooit lukt op de gekozen manier. Ik denk dat je dan toch wat dieper in je psyche moet graven om uit te zoeken waar die craving vandaan komt. Het lijkt wel een soort psychische verslaving aan vlees eten. Of aan het afkicken van vlees eten, dat kan ook nog. Misschien wordt het ook wel hormonaal gestuurd.

In elk geval lijkt het me zinloos om het steeds op deze manier te proberen. Een ex-rokert moet ook niet eens per week een paar sigaretjes gaan wegpaffen en een lijnert kan beter niet wekelijks een pak koekjes naar binnen werken.

parttime veggie

Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #17 Gepost op: 11 mei 2006, 15:05:47 »
Ik weet niet waar het precies aan ligt Jan, maar opgeven...dat nooit. Ik denk persoonlijk dat het niet goed is om te geforceerd iets te proberen.
Ik ben nu ongeveer 9 jaar lang bezig met soms bewust, soms onbewust afbouwen van vlees.
Het gaat bij mij echt in stapjes en wie weet was deze laatste stap nog te vroeg voor mij?
Het geeft me rust dat ik nu 1x per week gehakt MAG hebben. Dat wil niet zeggen dat ik het ook MOET.
Het vegetarisch eten gaat momenteel weer prima, ik heb ideeën voor recepten zonder vlees en ik denk nog niet eens aan vlees.
Mijns inziens komt dat omdat ik de druk heb LOSGELATEN.
Het moeten is weg en daarmee bereik je veel meer is mijn ervaring. ;)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #18 Gepost op: 11 mei 2006, 16:22:36 »
spreek dan met jezelf dat je een keer per week vlees eet, bijvoorbeeld zondags, dan hoef je je naderhand ook niet schuldig te voelen.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Van parttime veggie naar fulltime veggie
« Reactie #19 Gepost op: 11 mei 2006, 19:03:05 »
Juist niet. Als je met jezelf afspreekt dat je best een keertje vlees mag eten, dan wordt het niet iets dat zó verleidelijk is (juist omdat het niet mág) dat je alleen nog maar kunt denken 'vlees vlees vlees'.

Ik blijf mezelf ook voorhouden dat ik best eens een keertje een bak Ben&Jerry's, Haagen Dasz, AH Excellent ijs, een yoghurtijsje, een Swirl, een Mars Ice Cream Bar, strawberry cheesecake-ijs, cookie caramel-ijs, cookie dough-ijs, stratiatella-ijs, een ijsje van Van der Poel, een.. (oh, ehm, ik denk dat mijn punt ondertussen wel duidelijk is  ;D) mag kopen. Juist omdat ik het mezelf niet verbied, doe ik het niet.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call