De 72 Natuurwinkels in Nederland gaan vanaf komend najaar de prijs van de meestverkochte producten aanzienlijk verlagen. Het gaat daarbij om artikelen die ook in reguliere supermarkten te koop zijn, zoals brood, melk, eieren en een deel van de groente en het fruit. De prijs komt te liggen op het niveau van de biologische producten van Albert Heijn, die momenteel zo'n 30 tot 35 procent goedkoper zijn dan vergelijkbare producten in de Natuurwinkel.
Vanaf mei doet de Natuurwinkel al aan prijsverlaging door leden van Natuurmonumenten op vertoon van hun lidmaatschapskaart 35 procent korting te geven op drie veelverkochte producten als volkorenbrood, halfvolle melk en vruchtensap.
Uit onderzoek blijkt dat de relatief hoge prijs van biologische producten de voornaamste oorzaak is dat de afzet in Nederland nog te wensen over laat. Vorig jaar werd in Nederland 467 miljoen euro uitgegeven aan biologisch, wat ongeveer 2 procent is van het bedrag dat jaarlijks in supermarkten wordt besteed. In omringende landen wordt procentueel gezien meer biologisch gekocht.