Vegatopia Forum

Gelatine in de bakkers-sector

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Danish Icecream

Gelatine in de bakkers-sector
« Gepost op: 25 april 2006, 09:01:27 »
Een vriend van mij is bakker, en beweert dat de gelatine die tegenwoordig gebruikt word in de bakkers-sector niet meer dierlijk is. Gelatine lijkt mij bij voorbaat al dierlijk, maar misschien bedoelt hij dat er tegenwordig een vervangend middel voor word gebruikt...? Wie weet hoe dat zit???

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Gelatine in de bakkers-sector
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2006, 09:35:39 »
Dat zou goed kunnen. Ik weet in elk geval dat de industriële divisie van zuivelconcern Campina een aantal gelatinevervangers maakt die geschikt zijn voor vegetariërs. De een is geheel vegetarisch en bij de ander wordt (waarschijnlijk) wei gebruikt die gewonnen is bij de bereiding van 'gewone' kaas. Ik begreep dat die voornamelijk voor toetjes en mousse gebruikt worden, maar het is goed denkbaar dat er ook bij gebak e.d. gebruik van wordt gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2006, 09:37:00 door J@n »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Gelatine in de bakkers-sector
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2006, 10:51:53 »
Ik zal t eens navragen, maar volgens mij zei Bart al eens dat taarten worden afgestreken met een fruitig geleermiddel, dus zonder gelatine.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Gelatine in de bakkers-sector
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2006, 10:57:36 »
Ik dacht ook dat heel veel taarten al afgestreken werden met pectine.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Gelatine in de bakkers-sector
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2006, 23:05:12 »
Dat laatste wordt zeker veel gebruikt: pectine-gelei voor taartjes. Maar dan vind ik de titel van het onderwerp verwarrend, want nu lijkt het net alsof het over gelatine in brood gaat.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Gelatine in de bakkers-sector
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2006, 00:29:04 »
Voor banket kon mijn broer niet bedenken hoe er gelatine gebruikt kon worden, maar in de chocolade-sector worden er vormen gemaakt van gelatine, waar dan de chocola ingegoten wordt (de gelatine zit dus in principe niet meer aan de chocola als je hem koopt, maar er is wel gelatine gebruikt).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Gelatine in de bakkers-sector
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2006, 11:22:50 »
Voor de mousse-laag in gebak werd vroeger wel gelatine gebruikt, dat is dus de laag tussen de laagjes cake. Aangezien ze ook in de gewone mousse- en toetjesbusiness hier nog steeds overal gelatine voor gebruiken kan het dat dit voor bakkers ook zo is. Zouden bakkers die vullingen zelf maken of zouden hier standaard droge mengseltjes (slechts water of melk toevoegen) voor zijn zodat de bakker niet zelf gelatine koopt?
De bovenkant is inderdaad afgestreken met pectine (ook te koop als Taartina in de supermarkt).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Gelatine in de bakkers-sector
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2006, 14:15:18 »
Er zijn voor heel veel dingen droge mengseltjes, ik zal het eens vragen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Danish Icecream

Re:Gelatine in de bakkers-sector
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2006, 21:02:55 »
Ik heb de Vegetariers-bond gemaild, en zij laten weten dat er wel in die (banket)bakker sector een vervangend middel, genaamd agar-agar gebruikt wordt, maar als er gelatine ergens staat, is het hoe dan ook dierlijk. Verder weten zij van niets. Hier schiet ik dus ook niet echt mee op...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Gelatine in de bakkers-sector
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2006, 01:28:28 »
Volgens mijn broer gebruiken niet alle bakkers hetzelfde, en zullen er een paar zijn die afstrijken met gelatine. Verder kon hij zich niet voorstellen dat er ergens gelatine in zou zitten. Maar vanwege de allergie-etiketten en/of andere regels moeten de ingredienten nu toch vermeld worden, dus vraag er gewoon naar.
Supercalifragilisticexpialidocious!